Jobb otthon?

Csökkent, sőt néhány márkánál teljesen lement az áttelepülési láz: a közelmúltban két német konszern is hazai üzemet választott új modelljeinek gyártóhelyéül.


Az erős árverseny és a költségcsökkentés miatt az elmúlt negyedszázadban alacsonyabb bérköltséggel dolgozó országokba telepítette több gyárát és összeszerelő üzemét néhány francia és német márka. A nyolcvanas években a Citroen, az Opel, a Ford, a Mercedes, a Peugeot, a Renault a Volkswagen és a Nissan települt Spanyolországba és Portugáliába, a kilencvenes években a kelet-európai régió következett. Napjainkban inkább a dél-koreaiak és a japánok az intenzívebb beruházók térségünkben, mert az időközben nagyobb kompromisszumokra hajló nyugat-európai munkavállalók is felismerték, hogy már nem annyira a magasabb bérekért és a megszokott műszakrendért, hanem az új modellek otthon tartásáért és munkahelyeik megmaradásáért kell harcolniuk. Úgy látszik mostanában már sikerrel, hiszen az elmúlt hetekben több modell gyártóhelyéről is úgy döntött két vezető európai konszern, javítva kapacitásaik kihasználtságát.

Martin Winternkorn, az Audi AG elnöke hivatalosan is bejelentette, hogy az A5-ös, a Q5-ös és az R8-as típusok Németországban készülnek majd. A telephelyek közül Ingolstadt és Neckarsulm került ki győztesen, a konszern központjában fekvő üzemre 300 millió eurót költenek a 2008-as Q5-ös jelzésű sportos terepjáró sorozatgyártásának előkészítésére.

A vetélytárs BMW és Mercedes kínálatához hasonlóan a Q5-ösnél kisebb sportos négykerék-hajtású modellt is kifejlesztett az anyacég, mely 2008-tól Volkswagen jelvénynyel gyártja majd a kompakt osztályú autót, mely később Q3-as jelzéssel Audiként is piacra kerül majd. Lesz divatos crossover, mely háromajtós, formája kupés, szerkezete terepjárós, rakodótere akár egy pick-upé, és készül majd magasított ötajtós változat is. A Golf, illetve az A3-as típus szerkezeti elemeiből építkező Volkswagen várhatóan Wolfsburgban készül, a jelenleg még Concept A jelzésű modellnek eredetileg a Beduin vagy a Marakesch nevet adták volna, ám ettől elállt a cég, és nyilvános pályázatot hirdetett, melynek győztes névadója egy igazi autó kap majd.

A prémium osztályú Audi Q3-as gyártására még esélyes Győr, ahol a helyi üzem háromféle benzineséből és háromféle dízeléből áll majd öszsze a motorkínálat. A tervek szerint a Q3-as 2009 végén, vagy 2010 elején kerülne piacra. Az Audi Hungáriát is érintheti egy másik döntés: a konszern fontolgatja, hogy beszáll a vanpiacra, és az egyterű modell megjelenésére négy éven belül lehet számítani.

A vetélytárs BMW-vel és Mercedesszel összehasonlítva az Audinak még 2-3 luxusterepjáró hiányzik a palettáról. Szóval az A4-ös, a Q5-ös és az R8-as lekerült az Audi Hungaria listájáról. Az év végén indul az Audi R8-as szupersportkocsi gyártása Neckarsulmban.

Egy másik német cég, az Opel vezetésének döntése értelmében Bochumban készül majd a teljesen új kategóriát képviselő MAV, vagyis Multi Activity Vehicle, mely az Astra Caravan és a Zafira közötti rést tölti ki. A hír azért is érdekes, mert az anyacég General Motors tanulmánya szerint már a konszernhez tartozó dél-koreai üzemben is drága a munkaerő, ezért több új modell lehetséges gyártóhelye között indiai, mexikói és thaiföldi telephelyek is jó eséllyel szerepelnek, ám a MUV mégis németföldön készül majd.

Idézetek


Nyilatkozatok a német gyártók legújabb döntéseiről, melyek szerint nem külföldön készülnek újdonságaik. Az Audi AG üzemi tanácsa elnökének, Peter Moschnak nyilatkozata szerint: "Hosszú és nehéz tárgyalássorozat után született meg a döntés, melynek értelmében Ingolstadtban készül az új Audi Q5. Az üzemi tanácsok legfontosabb célkitűzése, hogy biztosítsák a munkahelyeket az Audi németországi gyártóbázisain."

"Az üzemi tanáccsal kötött megállapodás garantálja, hogy a gyártási költségek a jövőben is versenyképesek maradnak" - mondta Dr. Martin Winterkorn, az AUDI AG elnök-vezérigazgatója. Az autógyár döntését dr. Edmund Stoiber, Bajorország miniszterelnöke is üdvözölte.

Az üzemi tanácsokkal történt megállapodás után Necakrsulmban készül majd az Audi szupersportkocsija
Az üzemi tanácsokkal történt megállapodás után Necakrsulmban készül majd az Audi szupersportkocsija
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.