Fogyókúrán a legnagyobb amerikai gyárak

Hazai pályán állnak vesztésre a nagy amerikai autógyárak, amelyeket szorongatnak az ázsiai vetélytársak.

A Katrina pusztítása és a magas üzemanyagárak után a három nagy autókonszern leépítési tervei borzolják az amerikaiak kedélyét. A DaimlerChrysler, a Ford és a General Motors (GM) újabb jelentős elbocsátásokat tervez. A világranglistát évtizedeken át vezető három autóóriás válságának oka a japán és dél-koreai márkák térnyerése. A nagy amerikai márkák folyamatosan veszítenek piaci részesedésükből. Az eladásban 1931 óta világelső GM két éven belül elveszítheti vezető helyét, mert a Toyota 9,06 millió jármű gyártását tervezi világszerte, ami tíz százalékkal több, mint tavaly. Ennél is nagyobb bővüléssel számol a japán konszern az észak-amerikai térségben.

Közben az amerikai klasszikusok leépítenek. A GM 2008-ig harmincezerrel csökkenti alkalmazottainak és tizenkettővel gyárainak számát, ami évi egymillióval kevesebb autót jelent. 2004-ben a konszern ötmillió, tavaly 4,56 millió személykocsit és terepjárót gyártott észak-amerikai üzemeiben. Tavaly több mint négymilliárd dolláros veszteséggel zárt a világ legnagyobb autógyártója. A második Ford nyolc üzemét zárja be Észak-Amerikában, a létszámot pedig tíz százalékkal csökkenti.

Az amerikai autógyárakat főleg az sújtja, hogy kínálatukban többnyire nagy fogyasztású modellek szerepelnek, és az emelkedő üzemanyag- és nyersanyagárak a gyártásban, valamint a terepjárók üzemeltetésében is hátrányt jelentenek, miközben a távol-keletiek már helyben készült kisebb és takarékosabb kocsikat, egyre több hibridet kínálnak. A Ford már kapcsolt, és megkezdte benzines-elektromos modelljének sorozatgyártását Kansas Cityben. Igaz, a hibrid azért csak szerkezetében szakít az amerikai hagyományokkal, hiszen tömege kéttonnás, formája pedig terepjáró, de legalább a fogyasztása kevesebb és a működése tisztább.

A külföldi márkák az észak-amerikai régióban tavaly 4,2 millió autót gyártottak, ez tízszázalékos növekedést jelent egy év alatt. A Honda, a Nissan és a Toyota itteni üzemeiben tavaly 3,8 millió gépkocsi készült, miközben a GM-nél négyszázezerrel, a Fordnál háromszázezerrel csökkentek a darabszámok, ami előbbi esetében 4,56 millió, utóbbinál 3,1 millió autót jelent. Az előrejelzések szerint a japánok Amerikában 2009-ben már több autót gyártanak, mint a GM. 2000-ben a három nagy japán gyártó észak-amerikai termelése még csak 2,85 millió volt. 2006-ban a Toyota két újabb észak-amerikai üzeme mellett a Kia és Hyundai szalagjairól is legördülnek az új modellek. A dél-koreai konszern 2010-re évi félmillió autó eladását tervezi az amerikai piacon, ezért egy új gyárat épít Mississippi államban. B. J.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.