galéria megtekintése

Aki a gumin spórol, a szervizben fizethet

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 29. számában
jelent meg.

B. J.
Népszabadság

Most már aktuális és kockázatos tovább várni, tehát érdemes felszerelni az autókra a téli abroncsokat.   

Nem csak a hó miatt kell téli gumival közlekedni
Nem csak a hó miatt kell téli gumival közlekedni
ADAC

Hogy miért csak a taxikra kötelező a téli gumi, arra a választ nyilvánvalóan a szociális szempontok figyelembevételével lehet megadni. A közlekedésbiztonságot felülíró szabályozás érvényesül Európa-szerte az abroncsok esetében is: a téli gumikra 4 milliméter, a nyárinál 1,6 milliméter az előírt minimális mintamélység. Amatőr teszttel is bizonyítható, hogy utóbbi esetében milyen jelentős a különbség a megengedett és az optimális, vagyis biztonságos 3-4 milliméteres futófelület között, legyen az fékút, vagy más manőver.

Arról már nem szólva, hogy a magyar utakon a leghidegebb időben és a legkritikusabb időjárási viszonyok között sem kötelező a téli gumi, igaz, a rendőr megtilthatja bizonyos szakaszon a közlekedést annak hiányában. A biztosító is megtagadhatja a kár kifizetését, ha a mínuszok környékén nyári abronccsal vitézkedik a sofőr. Hideg időben – és nemcsak havon –

 

biztonságosabb a téli abroncs,

erről csak azt kell meggyőzni, aki még nem fékezett 7 Celsius-foknál alacsonyabb hőmérsékletű útfelületen.

A városi forgalomban megengedett 50 km/órás sebességnél 3-4 méterrel hosszabb távolságon áll meg az autó télen, nyári gumival. Hatvanas tempónál havon 47 méter a fékút évszakhoz illő abronccsal, nélküle több mint száz. Ennyit jelent a tapadás azon a bizonyos négy képeslapnyi felületen, amellyel a személyautó közvetlenül érintkezik az úttal, már amíg rajta tud maradni.

A téli abroncs futófelületének mintája,mélysége és anyagának összetétele miatt is eltérő a nyári gumitól, utóbbi hidegben felkeményedik, romlik a tapadása, nő a fékútja és kanyarban is könnyebben megcsúszik, ha egyáltalán képes elindulni a jármű. A magasabb hőmérsékletre és többnyire száraz útra, valamint nagyobb sebességre tervezett nyári gumik egyre ritkább mintázata csak a vízelvezetést szolgálja, míg a téliek kisebb, de mélyebb lamellái a hóban való kapaszkodást és fékezést segítik.

Sokan spórolásból négy évszakosnak nevezett abroncsot vesznek, ám ezt a gyártók csak az enyhébb éghajlatú országok útjaira ajánlják. Vásárláskor fontos az ár, de a választásnál ne csak ez legyen a meghatározó, hiszen jelentős a minőségi különbség, ami biztonsági szintben mérhető. A magyar piacon félszáz márka termékeiből lehet választani.

A zsigulis korszakban

a 13 colos volt a legelterjedtebb méret, ám a járművek tömegének, sebességének növekedése egyre hatékonyabb fékeket igényelt, ehhez pedig növelni kellett a féktárcsák és kerekek méretét.

Napjainkban az új autók többségét már 15 colos, vagy annál nagyobb átmérőjű felnikel forgalmazzák, amikhez drágábbak az abroncsok is. A 15 colos méretű és T sebességindexű (max. 190 km/óra) márkás abroncs darabja idén már közelebb van a húszezer forinthoz, így egy készlet ára szereléssel, centírozással és futóműállítással még akciósan is százezer forint körül van. Ez komoly összeg, de érdemes tudatosítani: egy kisebb járdának csúszás utáni futómű- vagy/és karosszériajavítás többe kerül.

Arról nem beszélve, hogy több európai országban ennyi a bírság. Ausztriában, Romániában, Szlovákiában, Szlovéniában, Csehországban és Észak-Olaszországban kötelező a téli gumiabroncs. Ausztriában november 1. és április 15. között, Csehországban november 1. és március 31. között, Szlovéniában és Szlovákiában november 15. és március 15. között büntetik a nyári gumival közlekedőket, Romániában a bírság elérheti a százezer forintnyi lejt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.