galéria megtekintése

"Mindenkinek ­joga van a véleményéhez, nekünk meg a fejünkhöz"

1 komment


Boros Jenő

Salamoni döntés született: a hét végén még nem, de jövőre már lesz védőkeret a pilóták feje körül is, viszont nem lesz zárt kabin, vagyis megmarad a Formula-autók jellegzetessége, így a hagyományőrzés miatt csak részben javult a fejvédelem.

Eddig minden baleset után megszólalt a vészcsengő: ne csak sisak védje a versenyautók pilótáit! Aztán amikor feledésbe merültek az ijesztő képsorok és tragédiák, akkor megint ad acta került a kérdés. Az év elején megint felmerült, hogy legyen ha­tásosabb védőszerkezet az autókon. A többség ezt akarta, Hülkenberg például nem, mert az ő feje felett még nem repült át autó. Maldonado kiválása után erre valóban kisebb az esély, de egyáltalán nem kizárt: elég az autónak felugratnia a másik kerekére, aztán megvan a felszállósebesség ahhoz, hogy egy harmadik pilóta feje kerüljön veszélybe.

Lexan kabintető és kerékburkolat a kísérleti Red Bull versenyautón
Lexan kabintető és kerékburkolat a kísérleti Red Bull versenyautón

Volt már ilyen többször, de a ­rossz emlékek homályosulásával erősödtek a hagyományos érvek: a For­mula-autó nyitott és burkolatlan kerekű, maradjon is így. A Nemzet­közi Autószövetség (FIA) döntött: 2017-ben bevezetik a gyűrűt, mely az utolsó barcelonai tesztnapon már lát­ható volt Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel Ferrariján. Azt nem lehet mondani, hogy javítja az autók formáját és a pilóták kilátását, de kétségtelenül nyújt némi védelmet a keresztbe repülő autók ellen, az alkatrészeknél már kevésbé, mert sok a védelmi holttér.

 

Erre a zárt és a repülő alkatrészeknek is ellenálló lexan kabintető vagy inkább buborék lenne alkalmas. Miközben a két ferraris pilóta kiállt az új biztonsági elem mellett, a Mercedes-csapatban közel sem egységes a vélemény: Hamilton a legcsúnyább újításnak nevezte a glóriaként vagy mászókaként emlegetett eszközt, és abban reménykedik, hogy talán mégsem lesz kötelező elem jövőre sem. Nico Rosberg viszont így nyilatkozott a Sky Sportsnak: A pilótaszervezet erősen lobbizott a fejvédőért, hiszen a Forma–1-ben a fej az egyetlen igazán védtelen testrészünk, a halálesetek fejsérülések miatt következtek be. Megértem én a hagyományokról szóló szövegelését, mindenkinek ­joga van a saját véleményéhez, nekünk meg a fejünkhöz.

Átmeneti megoldás a védőkeret
Átmeneti megoldás a védőkeret

Vettelt is a biztonsági szempontok érdeklik inkább, elismeri, hogy tényleg nem valami szép az új tartozék, de emlékeztetett arra, hogy Henry Surtees és Justin Wilson is életben maradhatott volna ilyen fejvédővel. Igazán hiteles Felipe Massa nyilatkozata, aki a 2009-es Magyar Nagydíj időmérőjén egy repülő rugó ­miatt szenvedett súlyos fejsérülést.

„A biztonság az első, és teljes mértékben támogatom a gyűrűt vagy akár a zárt pilótafülkét. A keret tényleg nem néz ki valami jól, de majd meglátjuk a végleges változatot. Ha a biztonság szempontjából jó, akkor jó, és kész!" Többször felmerül a kerekek burkolása, mely csökkentené a versenyautók légellenállását és az egymásra ugratás veszélyét, ám ezt elvetették a Forma–1-es csapatok.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.