galéria megtekintése

A német haver próbálkozása

0 komment


Boros Jenő

Rekordmennyiségű új autót adtak el tavaly az USA-ban, de így sem sikerült visszaszerezni a világelső helyet, melyet továbbra is Kína ­birtokol.

Évekkel ezelőtt a Toyota is megfosztotta világelsőségétől a General Motorst, ám a konszern még vezet hazai piacán, ami az Egyesült Államokban tavaly több mint hárommillió autót és 5 százalékos növekedést jelentett.

Az összes gyártó által 2015-ben eladott 17,47 millió autó pedig minden idők legjobb eredménye, és 68 ezerrel több a 2000-es rekordnál, az USA-ban a növekedés mértéke 5,7 százalék, a 21,1 millió darabos Kínáé 7,3 százalék.

Továbbra is a terepjárók és pick-up típusú modellek vezetik az USA toplistáját, ezek és a külföldi márkák adják az eladások több mint felét, a modellek listáját 780 ezer darabbal 34 éve a Ford F vezeti.

 

A növekedési rekordot 37,1 százalékkal a Land Rover tartja, majd a Tesla, a Jeep és a Volvo következik. Az is jellemző, hogy mínusz 28,4 százalékkal a legkisebb autó, a kétszemélyes Smart tartja a visszaesési rekordot, de rosszak a FIAT mutatói is.

Csalódást okozott a nem éppen hippis BUDD-e villanyutó
Csalódást okozott a nem éppen hippis BUDD-e villanyutó

A szeptemberben kirobbant dízelbotrány hatása az utolsó hónapban jelent meg a statisztikákban: amíg éves szinten még csak 4,8 százalékkal, decemberben már 9,1 százalékkal zuhantak a VW eladásai. A 2015-ben visszaeső további öt márkából három az FCA, vagyis a FIAT ­Chrysler Automobiles konszern tagja, csakúgy, mint a jól teljesítő Jeep és az Alfa Romeo, mely húsz év után tért vissza az amerikai piac­ra, ahol tavaly 663 autót értékesített.

Megtépázott hírnevét a hibrid Tiguannal és nosztalgikus villany­autóval próbálja helyreállítani a VW, mely már nem értékesít dízelmotoros kocsit az amerikai piacon. Csalódást okozott a BUDD-e modell, mely messze elmarad a várakozástól, hiszen az amerikai és euró­pai vásárlók is a hippikorszakot idéző karakteres mikrobuszt reméltek, ehelyett jött egy hétköznapi egyterű, amit telezsúfoltak monitorokkal és kiugrónak egyáltalán nem nevezhető elektronikai eszközökkel.

A 4,5 méteres kocsi premierjén Herbert Diess, a VW topmenedzsere elmondta, hogy egy töltéssel hatszáz kilométeres útra is képes a két (egyenként 100 kilowattos teljesítményű) villanymotorral hajtott ­autó, melynek talán típusneve a legnagyobb poén, hiszen a ­BUDD-e szójáték az angol buddy, azaz haver szót variálta az elektromos hajtásra utaló e betűvel.

Nemcsak a szavakkal játszottak, hanem új kezelőfelületet is kidolgoztak a németek. Az utastér ülései szembefordíthatók, az egyik oldalablak szinte csak monitor, hangvezérlése tanulékony, a kormánykeréken érintésérzékeny felületek helyettesítik a ­kapcsolókat, és számos funkció kéz- vagy lábmozdulatokkal is vezérelhető, így nemcsak a csomagtér, de az oldalsó tolóajtó is legyintéssel nyitható. Nem VW-ötlet a szolártető, az viszont nem mindennapi, hogy az autó felhasználója elérheti és akár vezérelheti is otthonának háztartási berendezéseit, miközben a műszerfal monitorján megjeleníthető a lakásánál csengető személy vagy éppen betolakodó képe. Az már csak apró ­poén, hogy mobiltelefon, laptop vagy kézilámpa vezeték nélkül tölthető, ahogy az is, hogy az audio­rendszer képes a beprogramozott időben és helyszínen eljátszani egy dalt, ezzel is jelezve, hogy megyehatárt lépett át vagy adott GPS-pozícióhoz ért az autó.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.