galéria megtekintése

A magyar kamionbajnok, aki gólkirály lett

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 24. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Magyar nyerte a világ első Grand Prix versenyét, de Szisz Ferenc 1906-os diadala óta nem sok győzelem jutott honfitársainknak a technikai sportokban. Autós bajnoki cím csak egynek: Kiss Norbert lett az idei év legjobb kamionpilótája.

Igazi hős, akinek meghajolva gratuláltak vetélytársai,mert ők aztán igazán tudták, hogy a magyar fiú gépét gyengébb motor hajtotta, mégis sikerült megnyernie a sportág legmagasabb szintű sorozatát, amit ugyan a Nemzetközi Autószövetség (FIA) kontinentálisként jegyez, de aki itt nyer, az világbajnoknak számít.

Kiss Norbert és 1250 lóerős kamionja a kemény mezőny élén
Kiss Norbert és 1250 lóerős kamionja a kemény mezőny élén
Fotó: Oxxo Truck Racing

Amikor az utolsó előtti futamon, a legendás Le Mans pályán célba ért, Kiss már a következő verseny eredményétől függetlenül megszerezte az Európa-bajnoki címet. Akármilyen autóba ül, mindig sikeres, attól függetlenül, hogy mekkora volt az anyagi háttere és mennyit tréningezhetett. A kissé hullámvasútszerű idei évad végre meghozta gyümölcsét, kamionja nemcsak erősebb lett, de megbízhatóbb is, köszönhetően a világszintű Oxxo Truck Racing Team szerelőinek és versenymérnökének, Bakó Csabának, akivel a győzelem után együtt sírtak a bokszutcában. A franciaországi befutó után vetélytársa és nem mellékesen az előző három év bajnoka, a német Jochen Hahn japán módra, mély meghajlással gratulált Kiss Norbertnek.

 

Nem kis elismerést szerzett a FIA-gálán, ahol gokarttal győzte le a Forma–1-es Red Bull versenyzőjét, Daniel Ricciardót, a négyszeres túra-autóbajnok Yvan Mullert és a nyolcszoros Le Mans-győztes Tom Kristensent, akik, miután gratuláltak neki, megkérdezték, hogy ki is ő és milyen autót vezet. Igen meglepődtek, amikor elmondta, hogy 1250 lóerős kamionnal lett bajnok. Tökéletes attrakciójáról többet írt a világsajtó, mint a serlegéről: húszméteres gyorsulás után úgy kellett keresztbe fékezni a gokartot, hogy hátuljával kapuba lője a leállított labdát, ötből ötször csak Norbinak sikerült gólt lőnie.

Bajnokként a dobogón
Bajnokként a dobogón
Fotó: Oxxo Truck Racing

A mindig barátságos és immár Európa-bajnok Kiss lapunknak adott interjújában elmondta, hogy nagy lehetőség a 2015-ös évad, hiszen végre itthon versenyezhet. „Évek óta erre várok, és remélhetően sikerül megvédenem a címet, és szeptemberben a Hungaroringen már kétszeres bajnokként drukkolhat nekem a magyar közönség.”

Azért van ok az aggodalomra, mert ahogy elmondta, nem indul könnyen a jövő évi szezon. Az általa is használt német MAN kamion gyártója megszünteti a támogatást és kivonul a sportágból. A motorokat ezután egy másik cégtől lehet majd bérelni, csillagászati áron. A soros hathengeres, 12,6 literes dízelek teljesítménye 1250 lóerő, és ami ütősebb, hogy nyomatéka 5700 newtonméter, amivel a gördülő rajt hatvanas tempójáról 5,5 másodperc alatt éri el a 160 km/órás sebességet a kamion.

Az utolsó magyarországi futamra 1989-ben közel kétszázezren látogattak, többek között a Hungarocamion színeiben Mercedesszel versenyző magyar pilóta kedvéért, ám Krasznai Jánosnak csak néhány futamgyőzelemre, éves összesítésben dobogós helyezésre futotta.

A sportág növekvő népszerűsége miatt sok pályáról, így a Hungaroringről féltékenységből és aszfaltféltésből száműzték a Truck Grand Prix-t, de azóta sokat változott a világ: napjaink kamionjai 5,5 tonnásak, és tömegükből a 2015-ös szezon elejére további száz kilót le kell faragni, így még kisebb lesz tengelyterhelésük.

Azzal, hogy negyedszázad után ismét lesz hazai kamionfutam, nagy az esély arra, hogy a Hungaroringen idén többen drukkolnak majd Kiss Norbinak, mint Hamiltonnak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.