MOME-művek

Léghajó és sinkanszen ihlette kamionok, modul építésű és villamos hajtású szállítórendszerek, nagyjából így látják a jövő gépeit a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) formatervező hallgatói, akiknek akkor is forog az agyuk, ha nincs éppen vizsgaidőszak, de akkor működik fantáziájuk a legintenzívebben, amikor az iskolával együttműködő autógyár is serkenti őket.

Léghajó és sinkanszen ihlette kamionok, modul építésű szállítórendszerek villamos hajtással, nagyjából így látják a jövő gépeit a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) formatervező hallgatói, akiknek akkor is forog az agyuk, ha nincs éppen vizsgaidőszak, de akkor működik fantáziájuk a legintenzívebben, amikor az iskolával együttműködő autógyár serkenti őket. Nem véletlenül, hiszen több diáktársuk ilyen lehetőséggel élve jutott munkahelyhez jó néhány világmárkánál.

A Mercedes-Benz tizenegyedik alkalommal írt ki dizájnfeladatot: az idei téma nagy hatótávolságú nyerges vontató koncepciótervének megalkotása, egészen pontosan az Actros kamion átértelmezése volt. A fő hangsúlyt az aerodinamikára és a variálható beltérre kellett fektetni annak érdekében, hogy a vezetőfülke hosszú távolságokon is kényelmes, otthonos környezetet nyújtson a mindennapi tevékenységekhez (vezetés, alvás, evés, adminisztrációs feladatok).

A nyilvános konzultáción az egyetem hét jármű-formatervező szakos hallgatója modelleken és tablókon mutatta be munkáját, melyeket vitaindító felvetésekkel elemeztek a Mercedes autógyár tervezői és a MOME oktatói. Kiemelkedően sok eredeti tanulmány született. Sebestyén Marcell koncepciójának lényege egy olyan moduláris rendszer, melyben a meghajtás, a csatlakozási pontok, illetve az összes, emberrel nem érintkező gépelem a személyautó formájú alsó részben kap helyet. Műszaki érdekessége, hogy a villamos hajtású kerekek 180 fokban elfordíthatók, így tolatás nélkül képes beállni a négy méter magas és 17,5 méter hosszú járműszerelvény.

Vonatok és léghajók ihlették Anderla Andrást, ezért is kapta terve a Zeppelin munkanevet. Az alacsony légellenállású kamionmodell ötvözi a léghajók könnyedségét és a gyorsvasutak sebességét. A Zeppelin ráfutásos baleseteket megelőző hátsó védelmi rendszere egyben légáramlástani funkciót is kapott. Flich Zoltán a biztonságra helyezve a hangsúlyt olyan járművet tervezett, mely személyautóval való frontális, vagy ráfutásos ütközésnél nem csak a kamion vezetőt védi, hanem a partnervédelem jegyében a másik gépkocsit is a legkisebb mértékben roncsolja.

A nyilvános konzultáció egyik résztvevője az iskola egykori növendéke és a Mercedes-Benz jelenlegi munkatársa Németh Gábor volt, aki jelenleg a stuttgarti dizájnstúdió ban dolgozik. Részt vett több haszonjárműprojektben és a B osztály, valamint a csak Kecskeméten gyártott CLA modell formatervezésében is, utóbbinál az első lámpa őrzi kézjegyét, de vannak részletek az új S osztály formáján is, például a külső visszapillantó tükrön. Beszéd közben hirtelen megáll a felsorolásban, mert a következő projektekről a hivatalos premierig nem beszélhet Németh Gábor, akinek Mercedeshez vezető útja szinte természetes volt, hiszen ahogy lapunknak elmondta szerencsés konstellációban került az egyetemre, ahol másodéves korában kezdődött az együttműködés a Daimlerrel. „Ez teljesen meghatározta további életemet, amiben fontos szerepet játszottak a barátok a MOME-n és a kollégák a Mercedesnél. Már az első évben ajánlatot kaptam a német autó gyártól, ahol először a teherjárműves részlegnél többek között a Vaneo formatervén dolgozhattam, majd áthívtak a személyautó stúdióba, ahol diplomamunkámat is készítettem, ebben Maybach luxusmodell és Mercedes Crossover szerepelt.” Arra a kérdésre, hogy mi jellemzi a Mercedes stílusirányzatát, Németh Gábor így fogalmazott: érzéki egyszerűség, ezt próbálja kifelé megfogalmazni a márka, mely a minél egyszerűbb és tisztább formákra törekszik, miközben érzelmeket kelt. Jól példázza ezt a Kecskeméten készülő CLA és ez a trend az eddigieknél erősebben látható majd a következő modelleknél, amikről nem beszélhet, de azt megerősíti, hogy az új S osztály már e stílus jegyében született.

Ami biztos, hogy a klasszikus és egykoron öreguras márka stílusa nagyot változott, különösen a jelenlegi főtervező Gorden Wagener idején, aki szerint „A diákokban van az autódizájn jövője! Ezért is fontos nekünk, hogy támogassuk az egyetemeket, képezzük a hallgatókat és elősegítsük az iparral való kapcsolatukat.” Jól példázta ezt az Iparművészeti Múzeumban és a Művészetek Palotájában rendezett kiállítás, ahol a magyar hallgatók mutatták be munkáikat. 2008-ban a legfiatalabb dizájnigazgatóként mutatkozott be az akkor 39 éves Gorden Wagener, aki lapunknak adott interjújában elmondta: „Nincsenek titkok, szorgalom, vagyis kemény munka és némi tehetség mellett jó ha van egy tiszteltre méltó mentor, akire a konszern vezetése is hallgat, és persze egy nagyfőnök, aki viseli és felvállalja a kockázatot. Ez nekem mind összejött, és lassan már látszik a munkám eredménye. Az első rajztól a megvalósulásig 3-5 év múlik el, talán most a CLA-n látszik a stílusváltás eredménye, melyben persze részt vesz a német stúdióban dolgozó 450 és a száz külföldi kolléga. A vevők véleményét csak a késztermékről kérdezzük,mert ők nem tudják megmondani, hogy mi lesz a divat 6-7 év múlva, nekünk pedig olyat formát kell tervezni, ami hosszabb távon sem avul el. Fő tervezőként én határozom meg, hogy milyen a Mercedes-stílus, az arculattisztítás fontos része a felismerhető márkaarc, melynek meghatározója például az egységes hűtőmaszk.”

Sebestyén Marcell moduláris rendszerében a villamos hajtású kerekek 180 fokban elfordíthatók, így tolatás nélkül parkolhat a járműszerelvény
Sebestyén Marcell moduláris rendszerében a villamos hajtású kerekek 180 fokban elfordíthatók, így tolatás nélkül parkolhat a járműszerelvény
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.