Ahol a Szélisten és Rocketman vár

Van nagyobb, de nincs rangosabb és kellemesebb nemzetközi autószalon, minta a genfi, ahol nemcsak az elektromos modellek képesek felvillanyozni a látogatókat.

Svájc nem járműipari nagyhatalom, az autók szerelmesei közül mégis évente hétszázezren zarándokolnak a genfi szalonra, melynek előnye, hogy nem gigaméretű, mint a frankfurti vagy a párizsi show, de kiállított kollekciójában a legkülönlegesebb márkák is megtalálhatóak. Így van ez most is.

A kiállítás sztárja, a Pagani akkor sem lesz tömegmodell, ha elindul sorozatgyártása, pedig az olasz cég új üzemet is épített, hogy megduplázza kapacitását: ez azonban még a 740 lóerős teljesítményű Huayra esetében is legfeljebb évi negyven darabot jelent. Meg is kell fizetni az árát, hiszen a ritka autóékszer egymillió euróba kerül, ezért a pénzért egy szupertechnológiával gyártott AMG Mercedes-motoros sportkocsit kap a megrendelő. A 750 lóerős teljesítményű motorral 370 km/órás sebességre képes a karbon-titán vázra épített és szárnyas ajtós kocsi, mely nevét egy dél-amerikai szélistenről, Aymara Huayra Tatáról kapta. Van itt azért elérhetőbb árú Mercedes-motoros autó is: ilyen az új C osztály és az SLK roadster. Igaz, ezek árfekvése is inkább csak a Paganihoz képest olcsóbb.

Genfben mindig kiemelt szerepet kapnak a formatervező stúdiók. Idén már a Volkswagen-csoport részeként állít ki az ItalDesign. Giorgetto Giugiaro csapata a német márka autóit álmodta meg: a kupé és a családmodell a jövő Polóját, az IBX a Seat sportos terepjáróját vetíti előre. Ismét van a VW kínálatában vászontetős Golf kabriolet, de az igazi sztár, a retró Bulli. Nem akármivel tért vissza a genfi szalonra a válságban megroggyant másik olasz divatdiktátor: megrendelés híján megválni készül kihasználatlan Carozzeria Bertone nevű gyártórészlegétől, melyet többek között a FIAT és a kínai Geely szeretne megvenni. A formatervezéssel és prototípus-készítéssel foglalkozó Stile Bertone stúdió genfi standján most éppen egy Jaguar tanulmánymodell, a B99-es jelzésű sportkocsi csillog.

Az egyre több márkát felvonultató FIAT-konszern most saját jelvénnyel mutatta be a Dodge Journey néven már ismert hétülésest. Nem sokkal izgalmasabb a FIAT-Chrysler-frigy másik gyümölcse, a Lancia Themaként bemutatott Chrysler 300C és a Flavia nevű Chrysler 200-as. Szebb lett és praktikusabb az immár ötajtós Lancia Ypsilon. Az olasz konszern igazi sztárja a négyüléses és négykerék-hajtású Ferrari FF. Az Alfa Romeo C4 is gyönyörű, és méltó utódja a legendás hátsókerék-hajtású 33 Stradale sportmodellnek.

Genfben már hivatalosan is bejelentették, hogy 2013-ban az új győri gyárban készül majd az Audi A3-as
Genfben már hivatalosan is bejelentették, hogy 2013-ban az új győri gyárban készül majd az Audi A3-as A szerző felvétele

A Porsche felköltözött a VW konszern birodalmába a Panamera hibriddel, de hiába. A kiállítás szenzációja magyar vonatkozású: először jelentette ki hivatalosan az Audi-főnök, hogy az A3 szedán Győrben készül, és Rupert Stadler konszernelnök szerint ezzel hosszú távon biztosítva van az új magyarországi gyár kapacitásának kihasználtsága. Mint arról már beszámoltunk Győrben 900 millió eurós beruházással teljesen új járműgyártó komplexum épül a meglévő motorgyár és autó-összeszerelő üzem mellett. 2013 második negyedévében indul a termelés az új autógyárban, ahol első lépcsőben évi 125 ezer, később évi 300 ezer autó készül, és az A3-as szedán lesz az első az új modellcsaládban.

A Citroen DS 4-es és a Metropolis tanulmányautó mellett a PSA konszern másik márkája, a Peugeot az 508-as sorozattal, a hibrid 3008-assal, a megfiatalított 308-assal, és a SR1-es tanulmánymodellel állt elő.

Nem hazudtolta meg magát a Renault, mely extravagáns autókat állított ki, és az erőtől duzzadó Captur meg R-Space tanulmánymodellekkel kápráztatta el a publikumot. A Captur egy Clio-alapokra épített sportos terepjáró, míg az ötajtós R-Space egy igazán avantgárd Modus, mely formájában a nem túl sikeres, de kétségtelenül attraktív Avantime modellt idézi,miközben azOpelMeriva babérjaira tör. A kategória másik esélyes versenyzője a Ford B-Max. Az Opel most nagyobbik egyterűjét dobta be: a legújabb Zafira minden részében megújult, belseje igazi szalon. A General Motors másik márkája, a Chevrolet tovább támad az európai fronton: a teljesen megújult Aveo mellett parkol a ferdehátú Cruze.

Dizájn stílust és jelvényváltást jelez a Skoda új tanulmánymodellje. Részleteiben eredeti a Rocketman, melyet a Miniből faragtak: az ősmodellhez hasonló méretű, és a mainál harminc centivel rövidebb Rocketman 3,4 méter hosszú, 3+1 üléses Minit karbonszálas vázra építették, üvegtetején pedig a brit zászló látható. Az anyacég BMW Vision ConnectedDrive nevű tanulmánymodellje vérbeli sportkocsi, melyet mindenféle kommunikációs eszközzel telepakoltak. Nem kevésbé látványos a Nissan Esflow villanyautó, mely a Leaf alapjaira épített alumíniumkarosszériás kupé.

Villanyautóból még a Rolls-Royce is kiállított egyet, bár a 120 EX egyelőre csak tanulmánymodell, szériamodell és ahogy a Honda ígéri, elérhető árú is lesz a Fit EV. A tisztasági program keretében a Toyota- standon már sorozatgyártásra kész modellek állnak: az elektromos iQ mini mellett áll az európai gyártású Auris hibrid és a Prius+, meg a Subaruval fejlesztett kupé. A Smart Forspeed az ismerős kétülésesből kialakított nyitott sportkocsi, mely 30 kilowattos teljesítményű villanymotorjával akár 135 km/órás sebességre képes. Állnak itt azért szürkébb fazonok is: világautónak szánja új kisautóját a Mitsubishi, de formája alapján az új Colt nem biztos, hogy világsiker lesz.

A 9-5-ös tanulmánymodellel ünnepelte önállóságát a Saab: a General Motors egy éve adta el a svéd autógyárat a holland Spyker Cars társaságnak, mely éppen megválik sportkocsi-üzletágától. A másik svéd, a kínai tulajdonba került Volvo hamarosan piacra dobja a háztartási konnektorból is tölthető V60-s modelljét, melynek első kerekeit 150 kilowattos teljesítményű, öthengeres turbódízel, a hátsókat 50 kilowattos villanymotor hajtja.

Igazán szép autókkal rukkoltak elő a dél-koreaiak: a Hyundai Veloster és i40-es SW kombi, valamint a Kia Picanto és Rio is karakteres modell. Szakított kétségtelenül egyedi, ám csúnya stílusával a SsangYong, mely szokatlan módon egy kisteherautót állított ki. Láthatóan ritkult a terepjárók mezőnye: érdekes darab a Land Rover dízel hibridje, a Range_e, és elődjéhez, a CX5-öshöz hasonlóan látványos a Mazda Minagi.

Több éve résztvevője a kiállításnak az indiai Tata, mely idén egy kecsesebb Nano modellel és a villamos hajtású Vista kisautóval, meg egy Ariával, valamint a Manza szedánnal jelent meg a genfi Palexpóban, talán azért, mert Svájcban Bugattiból is több kel el, mint fapados autóból.

Győri Sportback és esztergomi S-modell

Közel hatvan éve Genfben tartották a farmotoros 55-ös Ikarus nyugat-európai premierjét. Napjainkban győri Audik és esztergomi Suzukik képviselik a negyven márkának beszállító magyar járműipart, mely a kisebb alkatrészeken kívül tavaly 1,87 millió benzines és dízelmotort szállított Audi, Lamborghini, Seat, Skoda, Spyker, Opel, Vauxhall és Volkswagen típusokhoz, Győrből, illetve Szentgotthárdról. 2010-ben 210 ezer autó készült Magyarországon. Igazi sikernek ígérkezik, de nem lesz tömegmodell a Suzuki S-modellje, mely természetesen Esztergomban készül.

A magyar kollekció újdonságai között van a következő győri modell: az A3-as családból először mutat be lépcsős hátú tanulmánymodellt az Audi. Itt áll minden idők leggyorsabb sorozatgyártású A3-as Audija. Az ötvenezer eurós R Sportback Győrben készül, természetesen helyben gyártott 2,5 literes, öthengeres, 250 kW (340 LE) teljesítményű benzinmotorral, mellyel álló helyzetből 4,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, és 250 km/ óránál éri el elektronikusan leszabályozott végsebességét, mert hogy ennél többre lenne képes.

Az 1575 kg tömegű Sportback átlagfogyasztása 9,1 liter és kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása 212 gramm.

Genfben már hivatalosan is bejelentették, hogy 2013-ban az új győri gyárban készül majd az Audi A3-as
Genfben már hivatalosan is bejelentették, hogy 2013-ban az új győri gyárban készül majd az Audi A3-as A szerző felvétele
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.