Putyilov gyári Rolls-Royce

Van, ahol még a legjobbként hirdetett autó sem birkózott meg a tereppel, ezért át kellett alakítani.

Hírességek sora fémjelzi a legpatinásabb brit márka, a Rolls-Royce történetét: ilyennel közlekedett Brigitte Bardot, Muhammad Ali, Gábor Zsazsa, Sammy Davis és Marlene Dietrich. Voltak, akik szerették a kényelmet, de csúfolták a luxust: John Lennon és George Harrison hippimintással járt, de a legkülönlegesebb Leniné volt, az ő Rolls-Royce autóját a kemény orosz télhez igazították. Adolphe Kégresse mérnök csapata építette lánctalpasra a katonai járművekre szakosodott Putyilov gyárban. A francia mérnök még a cári időkben kezdte oroszországi autóépítő tevékenységét.

II. Miklós cárnak készült, de Lenin használta a Silver Ghost hómobilt
II. Miklós cárnak készült, de Lenin használta a Silver Ghost hómobilt

Kégresse 1904-ben állt az orosz udvar szolgálatába, akkortól vezette az uralkodó II. Miklós garázsát a Szentpétervár közeli Carszkoe Szelo rezidencián. A mérnök nemcsak a járművek karbantartásáért felelt, de sok újítást is bevezetett, többek között a kemény orosz telekhez igazította az autókat. Először egy 1910-es évjáratú Lessner-Mercedest épített át terepjáróvá. Az első kísérletek nem voltak túl sikeresek, de aztán a kormányzott első kerekekre szerelt sítalpak és a lánctalpakkal és segédgörgőkkel kiegészített hátsó hajtott kerekek végül is beváltak.

Adolphe Kégresse 1913. február 28-án nyújtotta be a szabadalmi hivatalnak ötletét, melyet május 7-én 454 881-es számon vettek nyilvántartásba. A láncés sítalpas technika kombinációját több autónál, például az 1915-ös Russo-Balt modellnél is alkalmazták, de ennek megfelelően építették át az uralkodót szolgáló Packard Twin Six modellt, majd 1916-ban egy Rolls-Royce Silver Ghostot. A lánctalpas autókat a befagyott Néva folyón is kipróbálták: a sima jégen 60 km/órás sebességgel száguldott a Russo-Balt, melynek abroncsait és gumiszalagjait a szentpétervári Triogolnyik üzemben gyártották. Két különleges modellt a 4. rigai autókiállításon is bemutattak.

Kégresse 1917-ben elhagyta Oroszországot, és a francia Citroënnél tervezett félig lánctalpas, félig kerekes modelleket, melyekből 1600-at gyártottak. Ezekkel több expedíció is sikeresen utazott, egyik volt a Marco Polo nyomában megtett 12 115 kilométeres túra, melyen több tudós és baptista lelkész is részt vett 1931. április 4. és 1932. február 12. között. Kégresse autói olyan helyeken is átvágtak, ahol még ember sem járt korábban, és az általa tervezett sí- és lánctalpas Citroënek minden hóversenyt megnyertek. Kégrésse szibériai tapasztalatait később jól hasznosította a szovjet traktorok, harci járművek, többek között tankok fejlesztésével foglalkozó NATI intézet is: a Naucsnij Avto-Traktor Insztitut tervei alapján készültek a GAZ, URAL ZISZ, majd ZIL lánctalpasok.

A Putyilov gyárban a cárnak átalakított Rolls-Royce Silver Ghost 1919-től 1924-ig Vlagyimir Iljics Lenint szolgálta.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.