Műholdas világítási rendszer az új A8-ban
Ha csak egyetlen napra is, de nagypályás lettem. Az ingolstadti autógyártó óriás luxuslimuzinjának legújabb változatát menetpróbán ismerhették meg a szerencsés újságírók. A 2010-es A8-as elegáns, erős, gyors, kényelmes és szupertechnológiával telepakolt, de legfőbb erénye mégiscsak a biztonság! A karosszéria teljes egészében alumíniumból készült: elemeit sajtolt profilok és magasnyomású eljárással készült, speciális öntvények alkotják. Az A8-as kétszáz kilogrammal könnyebb konkurenseinél, ami komoly tényező az üzemanyag-fogyasztásnál és a károsanyag-kibocsátásnál.
A negyedik generációs A8 nem kapott új dizájnt: a 2002-es modell vonalvezetését finomították, és mivel modelljeinek külsejét az Audi gondosan egymáshoz igazítja, eléggé hasonlít a két éve bemutatott új A4-eshez. Ugyanakkor a kupékat idéző tetővonal, valamint a krómkeretbe foglalt hűtőrács, valamint a xenonés LED-technikájú fényszórók által uralt orr-rész elegánsan sportos megjelenést biztosít az autónak.
Apropó fényszórók! Az egész autóra jellemző csúcstechnológiát – amelyek elsősorban a közlekedés biztonságát szolgálják – jól példázza az Audi újítása a világítás terén: más autókhoz hasonlóan természetesen a belső viszszapillantó tükörbe épített kamera jó előre felismeri a szemből érkezők fényeit, a szabályzóegység számítógépe pedig a fényszórók folyamatos állításával mindenkor az útfelület pillanatnyi forgalmi helyzetnek megfelelő, legoptimálisabb megvilágításáról gondoskodik. Viszont ami csak az A8-asban van: fényszórók szabályzóegysége az extraként megrendelhető műholdas navigációs rendszerrel kommunikál, amely az út vonalvezetését előre felderítve, folyamatosan adatokkal látja el a fényszórók szabályozó elektronikáját, így például az útkereszteződések előtt a szélesebb világítási képpel működő tompított fénnyel fokozza az áthaladás biztonságát.
Az új A8-asban több aktív balesetmegelőző rendszerből válogathatunk: az alap pre safe rendszer például hirtelen fékezéskor, helyzettől függően zárja az ajtókat, bekapcsolja az elakadásjelzőt, és megfeszíti az öveket. A három opcionális változat különböző módokon avatkozik bele a vezetésbe: van, amelyik előbb csak hangjelzéssel, majd kormányrezegtetéssel és jelzészszerű fékezéssel figyelmeztet. A pluszváltozatban a negyedik fázis alatt maximális fékezőerőt fejt ki. Az autó helyzetét és sebességét a hűtőmaszk Audi-jelének bal oldali karikájából figyelő radar segít meghatározni. Az Audi side assist a hátulról a szomszéd sávban érkezőt jelzi előre, míg a lane assist a sáv elhagyására figyelmeztet. Újdonság az infravörös éjjellátó berendezés (napközben is használható), amely a műszerfalon látható képernyőn mutatja az autó előtt a sötétben tartózkodó embereket, állatokat.
Aztán ott van a követési távolság automatikus tartására szolgáló, radaralapú, araszoló funkcióval kiegészített adaptív sebességszabályozó: a rendszer a 0 és a 250 kilométer/óra közötti tartományon szabályozza a sebességet, valamint az elöl haladóhoz mért távolságot. Araszoló forgalomban egészen a megállásig fékezi az új A8 modelleket, amelyek egy-egy rövidebb stop után az elöl álló jármű elindulásakor önműködően továbbgördülnek.
Az új A8 két nagy erejű V8-as motor, egy benzines és egy TDI választékával jelenik meg a kereskedőknél. A 4.2-es benzinest 372 lóerő hajtja, 5,7 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás tempóra (a végsebességet mindegyik motorizáltság esetében 250 kilométer/óránál lehatárolja az elektronika). Szén-dioxid-kibocsátása kilométerenként 219 gramm. A négyliteres dízel 800 newtonméter forgatónyomatékot produkál, így picivel gyorsabb is mint a benzines testvére, 350-en lóerős, kilométerenként 199 gramm széndioxidot bocsát ki. Bár a gyári adatok még alacsonyabb értékeket adnak meg, visszafogott vezetéssel tíz liter körül tudjuk tartani az üzemanyag-fogyasztást.
Mindkét nyolchengeres motorhoz alapesetben jár az összkerékhajtás, a nyolcfokozatú, tiptronic automata sebességváltó pedig teljes egészében új fejlesztésű konstrukció. Néhány hónapos késéssel érkezik egy hathengeres, háromliteres dízel is, ráadásul ezt elsőkerék-meghajtással is lehet majd kérni.
Ami a belső teret és az utasok kényelmét illeti, nincs nagyon kivetnivaló: a fémből és fából harmonikusan összeállított műszerfal és középkonzol, a bőrülések (opcionálisan masszázst is tudnak), az érintőpaneles, de a saját beszédünkre is betanítható fedélzeti komputer, a Google-térkép alapú navigációs rendszer, vagy az egy kisebb autó árába kerülő Bang & Olufsen audiorendszer (amely 1400 wattos, 19 alumíniumházas hangszórót vezérel – kipróbáltuk, nagyon szól!) csak igényes válogatás a felszereltségből, dizájnból és extrákból, amelyek igazi luxuslimuzinná teszik az új A8-ast. A két nagyobb motoros A8-as ára 28 millió forint körül lesz, míg a háromliteres úgy ötmillióval kevesebbe kerül a magyar piacon.