Újra berúgják a Pannóniát

Újraéled a Pannónia motorkerékpár. Az utolsó magyar motor 1975. október 24-én gördült le a csepeli üzem gyártószalagjáról, a legújabb az év végén mutatkozik be.

Több mint három évtizedes szünet után újraindulhat a hazai motorkerékpár-gyártás, legalábbis ebben bízik Mázló Imre, a Pannónia Motors Magyarország vezetője. A cég már megvásárolta a márkahasználati jogot, az új modellek fejlesztésére több tízmillió forintot fordítottak. A tervezésben húszfős "motorszerető" gárda dolgozik jelenleg is, többségük egyelőre másodállásban.

A márka újraélesztésére és az új modell kifejlesztésére létrejött vállalkozás Pannónia-rajongók összefogásából született 2002-ben. Részletes piakutatást és többévi kutató-fejlesztő munkát követően még az idén megkezdődik az új Pannóniák értékesítése, ahogy a tulajdonos és a kommunikációért felelős igazgató elmondta, évi 100-300 darab motorkerékpár gyártásához elegendő a kapacitásuk, és országszerte öt kereskedés, valamint szerviz nyitását tervezik.

Az acélvázat, az ülést és több alkatrészt a "kisebb kartell" műhelyeiben gyártják, az összeszerelés a Pannónia Motors Magyarország isaszegi üzemében történik. Az első modellekbe, a TL 2007-esbe négyütemű, kéthengeres, 234 köbcentiméteres, 18,5 lóerős teljesítményű V motorokat és ötfokozatú sebességváltókat építenek, az egykori T 5C emlékét idézi majd a soros kéthengeres típus.

Az első Pannónia motorkerékpár 1954-ben készült Csepelen, a márkanév ötlete Molnár László technikustól származik. A TL típusjelzés a teleszkóp és lengővilla szavak kezdőbetűiből származik. Ahogy Ocskay Zoltán Pannónia-krónikájából kiderül, 1974-ben a Yamaha gyár szakemberei már konkrét tárgyalásokat folytattak egy negyvenezer négyzetméteres csepeli beruházásról, mely évente ötvenezer japán-magyar motorkerékpárt gyártott volna, 70 százalékban exportra, ám az akkori vezetés elszabotálta az ötletet. Egy évvel később, 1975. október 24-én legördült a csepeli szalagról az utolsó, egészen pontosan a 689 039. Pannónia. A márka tábora 2007 végén gyarapodhat.

Visszahív a Suzuki

Összesen 40 ezer SX4-est hív viszsza a Suzuki Európában a kézifék hibalehetősége miatt. Magyarországon 6300 gépjármű-tulajdonost érint a most elrendelt kötelező javítás. A december elsejéig készült összes SX4-es modellt ellenőrizni kell. Tihanyi Tamás, a cég kommunikációs igazgatójának tájékoztatása szerint a visszahívás oka, hogy a kézifék bovdenjének vége a hátsó kerékdobban kicsúszhat abból a tartóból, amely a fékkar meghúzásakor működteti a fékpofákat. A jelenséget a gyártósori ellenőrzés során fedezték fel, és azóta olyan szerelési technikát vezettek be, amely kizárja a hiba előfordulását. A cég megkezdte a tulajdonosok kiértesítését. (MTI)

Győri autó a döntőben

A héten választják meg a világ legjobb autóját: a World Car of the Year címet négy éve alapították, és nemcsak korában tér el az immár negyvennégy éves európai Év autója díjtól. A WCOTY jelöltlistáján csak olyan modellek szerepelnek, melyeket tavaly már nemcsak Európában, hanem legalább két kontinens öt országában forgalmaztak. A 44 tagú zsűri először 28 új modellt javasolt, majd titkos szavazás után hármat juttatott a döntőbe. A címre esélyes a győri öszszeszerelésű Audi TT sportkocsi, a Lexus LS460-as luxuslimuzin, valamint a neve és mérete ellenére sem tömegmodell Mini. Eredményhirdetés a New York Auto Show-n április 5-én. (B. J.)

Álomgép egy korabeli prospektusból
Álomgép egy korabeli prospektusból
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.