Újra berúgják a Pannóniát
Több mint három évtizedes szünet után újraindulhat a hazai motorkerékpár-gyártás, legalábbis ebben bízik Mázló Imre, a Pannónia Motors Magyarország vezetője. A cég már megvásárolta a márkahasználati jogot, az új modellek fejlesztésére több tízmillió forintot fordítottak. A tervezésben húszfős "motorszerető" gárda dolgozik jelenleg is, többségük egyelőre másodállásban.
A márka újraélesztésére és az új modell kifejlesztésére létrejött vállalkozás Pannónia-rajongók összefogásából született 2002-ben. Részletes piakutatást és többévi kutató-fejlesztő munkát követően még az idén megkezdődik az új Pannóniák értékesítése, ahogy a tulajdonos és a kommunikációért felelős igazgató elmondta, évi 100-300 darab motorkerékpár gyártásához elegendő a kapacitásuk, és országszerte öt kereskedés, valamint szerviz nyitását tervezik.
Az acélvázat, az ülést és több alkatrészt a "kisebb kartell" műhelyeiben gyártják, az összeszerelés a Pannónia Motors Magyarország isaszegi üzemében történik. Az első modellekbe, a TL 2007-esbe négyütemű, kéthengeres, 234 köbcentiméteres, 18,5 lóerős teljesítményű V motorokat és ötfokozatú sebességváltókat építenek, az egykori T 5C emlékét idézi majd a soros kéthengeres típus.
Az első Pannónia motorkerékpár 1954-ben készült Csepelen, a márkanév ötlete Molnár László technikustól származik. A TL típusjelzés a teleszkóp és lengővilla szavak kezdőbetűiből származik. Ahogy Ocskay Zoltán Pannónia-krónikájából kiderül, 1974-ben a Yamaha gyár szakemberei már konkrét tárgyalásokat folytattak egy negyvenezer négyzetméteres csepeli beruházásról, mely évente ötvenezer japán-magyar motorkerékpárt gyártott volna, 70 százalékban exportra, ám az akkori vezetés elszabotálta az ötletet. Egy évvel később, 1975. október 24-én legördült a csepeli szalagról az utolsó, egészen pontosan a 689 039. Pannónia. A márka tábora 2007 végén gyarapodhat.