Tu-154: elnökök életveszélyben
Német források szerint egy modern géppel el lehetett volna kerülni a tragédiát, ám a Tu-154-esen sem termoérzékelő, sem kellően fejlett fedélzeti elektronika nincs, ami egyrészt az akadályokat jelezné rossz látási viszonyok esetén, másrészt a pillanat tört része alatt korrigálna - írta a Tagesspiegel. Egy modern géppel viszont nem is lehetett volna leszállni a szmolenszki hatonai reptéren, itt ugyanis túl rövid a kifutópálya egy Boeing vagy egy Airbus számára. (Éppen emiatt maradnak ezek a gépek sok kelet-európai országban forgalomban: hogy akár katonai bázison is landolhassanak velük.)
Szemlátomást Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnök is bízik bennük, hiszen maga is egy Tu-154-essel érkezett a hét közepén a katyini megemlékezésre. Repülési szakértők szerint a típus egyébként összességben megbízható gép, igaz, Kaczynskinek volt már vele rossz tapasztalata: 2008-ban nem tudott felszállni egy mongóliai útján, majd egy héttel később őt és kíséretét is halálra rémisztő légörvénybe került Szöulnál - katasztrófa akkor nem történt. A Tu-154-es lecserélése folyamatosan napirenden volt, de semmilyen jel nem utalt arra, hogy komoly gondok lennének vele: néhány hete vizsgálták át teljesen, és kitűnő állapotban találták.
A Tu-154-esek baleseti krónikája egyébként igen hosszú: az AP amerikai hírügynökség összeállítása 1994 óta 16 nagy szerencsétlenséget sorol fel, amelyek összesen több mint 1500 halálos áldozattal.