Nincs áttörés az egységes bankfelügyeleti mechanizmus ügyében
Nem sikerült áttörést elérni az egységes bankfelügyeleti mechanizmusról szóló jogszabályi javaslatról az uniós pénzügyminiszterek keddi tanácsülésén, miután több kérdésben még nem közeledtek eléggé egymáshoz a tagállami álláspontok egy olyan ügyben, aminek elfogadásához minden tagállam hozzájárulása szükséges – írja a Bruxinfo.hu.
Diplomaták szerint ugyanakkor nem volt hiábavaló a keddi, meglehetősen részletekbe menő vita, ami újfent felszínre hozta az ismert ellentéteket. A szöveg körülbelül 90 százalékban már készen áll, a fennmaradó tíz százalékot azonban legkorábban csak december 12-én tudják majd kivasalni, amikor a tárcavezetők újra nekiveselkednek majd a dossziénak. Egyes országok a legszívesebben a december 13-14-i uniós csúcs elé vinnék a témát, ezt azonban többek között Angela Merkel német kancellár is ellenzi.
A nagy horderejű jogszabály alapjában írná át a bankok felügyeletére vonatkozó jelenlegi szabályokat, miután az Európai Központi Bankkal az élen egységes felügyelet alá helyezné a valutaövezet, illetve azoknak a nem eurózónatag uniós országoknak a bankjait, amelyek a részvétel mellett döntenek.
A tagállamokat, köztük is elsősorban Németországot és Franciaországot megosztó kérdés, hogy az EKB felügyeleti hatásköre a bankok mekkora és milyen körére terjedjen ki, és mi legyen a munkamegosztás a nemzeti bankfelügyeletekkel – írja a lap. Miközben a franciák és elsősorban a déli tagállamok legszívesebben valamennyi pénzintézetet (ezek száma több mint hatezer) az ilyen képességekkel egyelőre még nem is rendelkező EKB gondjaira bíznának, a németek ragaszkodnak ahhoz, hogy tartományi takarékszövetkezeteiket, ahogy jelenleg is, ezután is a helyi banki „csendőrök” felügyeljék.
Az elnökség által előterjesztett kompromisszum értelmében az EKB közvetlen felügyeleti hatásköre csak az állami támogatásban részesülő, valamint a rendszer szempontjából lényeges (60 milliárd euró küszöbérték) bankokra terjedne ki, miközben a többi szinten továbbra is a nemzeti hatóságok felügyelnék napi rendszerességgel a pénzintézeteket. Az EKB csak akkor nyúlhatna át a fejük felett és vonhatná magához az ellenőrzést, ha a nemzeti felügyeletek nem végeznék jól a dolgukat, vagy ennek veszélye fennáll.
Ugyancsak kényes kérdésnek számít annak biztosítása, hogy az Európai Központi bank monetáris politikai és felügyeleti funkcióit hermetikusan elválasszák egymástól, ehhez többek között Németország ragaszkodik.
A megállapodásnak, úgy tűnik, már nem áll útjában az eurózónán kívüli országoknak az az aggodalma, hogy részvétel esetén a jogaik nem állnának arányban a kötelezettségeikkel. A tulajdonképpeni döntéshozónak számító felügyeleti tanácsban szavazati joggal rendelkeznek majd, és várhatóan arra is garanciát kapnak majd, hogy amennyiben egy európai szinten született döntésnek potenciálisan pénzügyi következményei lennének a bankszektorukra, ezt figyelembe vegyék.
Az egységes bankfelügyeleti mechanizmus mellett egy másik rendeletről is tárgyalnak a tagállamok és az ebben a kérdésben együttdöntési jogokat kapó Európai Parlament, jelesül az Európai Bankhatóságon (EBA) belüli szavazási rend és szavazati arányok módosításáról. Itt főleg az egységes bankfelügyeletből mindenképpen kimaradó Nagy-Britannia azzal kapcsolatos aggodalmait kell orvosolni, hogy az új rendszerben esetleg leszavazzák.