Egy balkáni nő Magyarországon

Albjona Hyseni tizenkét éve él Magyarországon. Hiperalt hangját az underground zenei világ egyedülállónak tartja. Hét nyelven beszél, több nyelven ír verset, esszét és kritikát, segítette a Helsinki Bizottság munkáját, de egyedülálló anyaként is helytáll.

Menza, svéd módra

Díjmentes iskolai étkezés minden svéd (és finn) iskolásnak jár. Ez - e két országban - egyedüálló a világon. A 40-es években létrejött társadalmi megállapodás szerint a gyerekek tanulmányi lehetőségeit nem befolyásolhatja a család anyagi helyzete.

Bástya elvtárs csakrája

Luxus-szálló lenne, ezzel a métellyel akarják a magyarságot, az ősi kiválasztott népet, Mária és Jézus, na meg a hun Attila nemzetségének leszármazottait a zsidók, majd a pirézek kicsinálni.

Akciójelenetek a KAG-ban

Pár álarcos behatol a KAG-ba a Kürt kincsét keresve. Vajon megtalálják? És egyáltalán: mi is tulajdonképpen a Kürt legnagyobb kincse? Videó-ajánló

Miért érdemes a Kürtöt választani?

Kétszáz diák, harminc tanár, avagy ilyen az élet a Kag-ban. Mostani videónkban a nebulók és mentoraik is nyilatkoznak arról, hogy miért érdemes a Kürtöt választani.

 

MUS-E: Fogadj el!

Alma, barack, narancs, málna – ismételgetik a termet körbeülő gyerekek. Most éppen egy fiatal színésszel, Tímár Andorral játszanak koncentráló képességet fejlesztő játékokat. Mindezt jókedvűen, fegyelmezés és hangos szó nélkül. Teszik ezt a MUS-E (Music - Europe) program keretében, melyet a világhírű hegedűművész, Yehudi Menuhin még 1993-ban indított el azzal a céllal, hogy hátrányos helyzetű 6-10 éves gyermekeket a művészet eszközeivel tanítson egymás elfogadására. Ezeken a foglalkozásokon nincs sem osztályzat, sem pedig bírálat. A képzés éppen azt célozza, hogy a diákok megtanulják: a különbözőség nem jelent alsóbb- vagy felsőbbrendűséget.

Ahol érték a sokszínűség

A program azokat az iskolákat célozza, ahol többkultúrájú közösség alakult ki, és éppen ezért  szükség van arra, hogy a gyerekek közötti különbözõség ne konfliktushoz és kirekesztõdéshez vezessen, hanem értékké kovácsolódjon – olvasható az MUS-E programjában. A MUS-E az adott közösségekre dolgozza ki mûvészeti-szociális-pedagógiai módszerét.
A program során a résztvevõ gyerekek lehetõséget kapnak kreativitásuk fejlesztésére, érzelmeik kifejezésére, az egymással való kommunikáció javítására, csakúgy mint önbecsülésük és a mások iránti tisztelet elsajátítására. A cél az, hogy szűkebb és tágabb környezetük kultúrájának megismerése révén nyitottá váljanak az új gondolatok, vagy éppen szokások megértésére és elfogadására.

Európa tíz országának közel hétszáz hivatásos művésze és mintegy ötvenezer kisdiákja vesz részt a programban, ahol a kisdiákok hivatásos művészek vezetésével léphetnek be a zene, a tánc, a színház és a képzőművészetek világába. A MUS-E résztvevői között 40 százalékban találhatók veszélyeztetett sorsú, 80 százalékban hátrányos vagy halmozottan hátrányos sorsú gyerekek, 40 százalékban pedig valamely kisebbséghez tartozó, illetve súlyos viselkedészavarral vagy szellemi, testi fogyatékkal élő kisgyerekek.

Négyszáz magyar diák a programban

Az alapítók között volt a Magyarországi program is a Magyar Zenei Tanács vezetésével. Az első négy évben a kísérleti oktatás a hátrányos helyzetű gyerekeket is oktató Erkel Ferenc Általános Iskola egyik osztályában zajlott. Az idén négy magyarországi iskola folytatjaa programot: a bemutatót tartó Vörösmarty Mihály Általános Iskolában mellett Győrben a Balassi Bálint Általános Iskolában, Győrújbarátiban a II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolában és Baracskán a Kozma Ferenc Általános Iskolában indultak októbertől a MUS-E órák a hivatalos tanrendbe illesztve.

A MUS-E program magyarországi elindulása óta a hivatásos művészek több mint 400 kisdiákkal foglalkoztak éveken keresztül heti rendszerességgel. Közülük sokan már túl vannak a sikeres érettségi vizsgán. Többen kiváló eredménnyel végezték el az általános iskolát, majd a gimnáziumot is, és eközben sok kulturális és közismereti versenyen értek el eredményt. A hazai tapasztalatok (pszichológiai hatásvizsgálattal alátámasztva) igazolják Menuhin elgondolását, hiszen mire a résztvevő diákok felső tagozatba léptek, minden egyes osztályból pozitív légkörű alkotóközösség alakult.

Gyerekrajzok mint az érintkezés eszközei
Gyerekrajzok mint az érintkezés eszközei
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.