Máris meghátrál az új városvezetés?

A miniszterelnökkel folytatott tárgyalások után mégis megállapodna a metrókocsikat gyártó Alstommal Tarlós István főpolgármester.

Alig hozta meg első döntését az új városvezetés, máris visszakozna. A kedden még magabiztosan bejelentett Alstom szerződésbontás után alig két nappal Tarlós István már nem zárná ki a megegyezés lehetőségét. A főpolgármester az Indexnek úgy nyilatkozott: meg kell fontolni a döntést. Ha kiírja a főváros az új tendert, felmerülhet, hogy mennyi kárt okozhat az Alstom által indított kártérítési per. Többet azután nem is mondott. Kérdéseinkre sem volt hajlandó válaszolni, érdeklődésünket azzal utasította el, hogy a fenti interjúval már eleget tett tájékoztatási kötelezettségének.

Így kénytelenek vagyunk az Alstom közleményéből kiindulni. Sok mindenre rávilágít. A francia cég meglepetve fogadta a BKV 2-es és 4-es metróvonal szerelvényeinek szállítására kötött szerződés felmondását. ( A Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerős elutasító határozata meg sem említődik.) Megítélésük szerint a szerződés felmondása ugyanis nem alkalmazható. A szerelvények műszaki paraméterei teljes mértékben megfelelnek a BKV által jóváhagyott és a Nemzeti Közlekedési Hatóság által 2007. augusztusában kiadott előzetes típusengedélyben rögzített szempontoknak, teljesítik az uniós és nemzetközi biztonsági előírásokat. Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy az Alstom eddig több mint háromezer Metropolis metrókocsit értékesített már világszerte - írják. Az Alstom nem titkolja: per helyett inkább egyezkedne.

Úgy tűnik – Orbán Viktorral folytatott megbeszélés után – a főváros is. A szándékot vélhetőleg erősíti az a tény, hogy a BKV már kifizetette a 217 millió eurós vállalási ár felét. De az sem lehetetlen, hogy ki kell fizetnie a teljes szállítási árat, sőt károkozás miatt még csaknem ugyanennyit. Az új tender további 3-5 éves csúszást eredményezhet, amivel könnyen kifuthatnak az uniós támogatási szerződés 2015-ös határidejéből.

Mindenkinek érdeke lenne tehát a megegyezés. De ez így volt korábban is. Ennek ellenére immáron két éve nem sikerült dűlőre jutni az Alstommal. Kérdés, hogy ez a „felmondok, meg nem is” játszma mennyire javítja a BKV-főváros-állam hármas tárgyalási pozícióját a kezdetektől meglehetősen arrogáns partnernek bizonyuló Alstommal szemben. S ezen aligha lendít, hogy a köztudottan metróellenes Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivőjét, Vitézy Dávidot nevezik ki a BKV helyébe lépő új Budapesti Közlekedési Központ élére.

Alstom-metró az alagútban. Erre még jó darabig várni kell
Felmerülhet, hogy mennyi kárt okozhat, ha az Alstom kártérítési pert indít
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.