belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
23. szerda

A romákat gyakrabban igazoltatják

Egyelőre beérném azzal, ha legalább a többségében romák lakta településeken néhány cigányt is beválasztanának a helyi képviselő-testületbe - kommentálta az amerikai elnökválasztás eredményét lapunk kérdésére Orsós János esélyegyenlőségi szakértő. A pedagógus végzettségű Orsós úgy gondolja, talán száz évnek is el kell telnie, mire Magyarországnak lehet egy Obamája.

Lencsés Károly| Népszabadság| 2009. január 24. |33 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Csengey | 2009. január 25. | 18:46:16

Amerikai kozep es felsooktatasi diplomak 25 even feluli feketekrol 2007-ben mert adatok szerint:

Gimnazium: 82%
Baccalaureate: 19%
Mester, Doktoratusi: 2.9%

Forras: http://www.infoplease.com/spot/bhmcensus1.html

Ezekbol az amerikai feketekbol lehet boven Obamakat valogatni. Hany ev mulva lesznek a magyar ciganyok hasonlo nivon mint az amerikai feketek ha nem szeretnek iskolaba jarni?

Ha valahogy nehezkesen el is tudnanak indulni a tanulas utjan - valami csoda folytan - a felsooktatasi hezag a magyar ciganyok es a vilag kozott csak szelesedni fog, mert a vilag ugye nem all meg, nem var, se nem lassul.

erlauer | 2009. január 25. | 10:14:31

69t69: Hónapok óta Hajdú-Biharban dolgozom éppen roma ügyben, és vagy 20 éve a szakterületem a cigányság. Nem hiszem, hogy tőled kéne tanulnom. Bár szívesen megtenném, ha valami okosat tudnál mondani.

erlauer | 2009. január 25. | 10:09:46

ökör11: Az nem szegregáció, ha a kisebbségek külön iskolában tanulnak - a saját szabad akaratukból. Ahogyan az sem erőszakos asszimiláció, ha egy romániai vagy szlovákiai magyar román vagy szlovák iskolát választ. (Sajnos vagy nem sajnos, sokan, sőt egyre többen teszik e utóbbit.) Magyarországon is van roma középiskola, a Gandhi Alapítványi Gimnázium Pécsett. De oda senki nem kényszerít senkit, sőt magyarokat is befogadnak, ha roma oktatási progam szerint akarnak tanulni. A kényszer az, ami jogsértő.

erlauer | 2009. január 25. | 08:46:06

Tévedsz. Kezdetben MINDEN ISKOLÁBÓL ki voltak tiltva. Később külön cigány iskolákat, cigány tagozatokat, cigány osztályokat hoztak létre, lehetőleg külön épületekben, külön épületrészekben. Ma is hatalmas a szegregáció.

zeni | 2009. január 25. | 08:07:46

T.erlauer!Legjobb tudomásom szerint Magyarországon soha nem voltak egyetlen iskolából kitiltva. Nálunk éppen ahhoz kellene a hatósági erély, hogy valahogy "bezavarják" őket az oktatási intézményekbe. A jelenlegi szegregáció meg -tudomásom szerint- úgy jött létre, hogy egy-egy körzetben felülreprezentáltak lettek, különösen a gyermekkoruak között.Az meg hogy a kissebbségbe kerültek, nem szívesen járatják ilyen sulikba a gyerekeiket, hát az meg nem feltétlenül jó vagy rosszindulat kérdése.Lehet, hogy nincs külön adókedvezmény a vállalkozóiknak, de nagyon sok egyéb kedvezményt, anyagi segítséget kapnak. És feltehetően több is jutna neki, ha vezetőik kevesebbet nyúlnának le a felzárkóztatásukra adott pénzekből.Egyébként azzal tökéletesen egyetértek, hogy közös nemzeti ügy, csak azzal nem, hogy a többségnek csak kötelessége, a kisebbségnek meg csak jogai vannak.
zeni

erlauer | 2009. január 25. | 07:48:09

Szilvashaz: azért Magyarországon még nem történt meg, ami vagy 40-50 éve Amerikában. Konkrétan az, hogy a Nemzeti Gárda fegyveresei kisértek be egy szegregáló iskolába fekete gyerekeket, hogy a fehérekkel együtt tanulhassanak. Nincsenek etnikai kvóták a munkahelyeken, mint Amerikában, nincs külön adókedvezmény a kisebbségi vállalkozásoknak stb. Nem szabad elvárni, hogy a legnehezebb helyzetben élők a saját hajuknál fogva húzzák ki magukat a slamasztikából, mert ez közös, tehát nemzeti ügy.

erlauer | 2009. január 25. | 07:42:33

Csengey, természetesen tévedsz. Amerikában sincs minden afroamerikainak doktorátusa és diplomája, és Magyarországon is vannak többen romák, akik többdiplomások, vagy éppen posztgraduális - esetleg doktori - tudományos fokozatuk van. Én személyesen is ismerek ilyen embereket. Hogy csak közszereplőket említsek: az SZDSZ és a Fidesz MPSZ roma EP-képviselői (Mohácsi Viktória és Járóka Lívia) mindketten többdiplomások, több nyelven beszélnek.

szilvashaz | 2009. január 25. | 06:35:26

Moderálási alapelvek- moderált komment -

Nm gndlj z rss Úr ,hgy flvttt prblmk gy trmszts vdkzs . Önknk kll mgvltzn s nm brsznbn hnm blslg s mntltsbn kkr vltzk mndn. z mrk ngrk rjttk ,hgy vltzn kltrldn kll . És m mgvn z rdmny vn bm -jk s vlg s tsztlttl fgdj. Lgyn Mgyrrszgnk s gy rss kt tsztlttl lfgdnk. zn rnybn mnjn s rr sztnzz kzssgt s. z z Ön mnkj s nm s kvs

zeni | 2009. január 25. | 06:29:30

Nem akarok ostobbábnak látszani min amilyen vagyok, de őszintén szólva nem értem:
"Egyelőre beérném azzal is, ha a többségükben romalakta......." ha többségükben romák lakják, akkor a többségen kellene számonkérni, hogy miért nem szavaznak meg maguk közül képviselőt. Tán csak nem azért mert ők sem bíznak egymásban?
Legjobb tudomásom szerint valami, ideológiai meggondolás mögé bujtatott álszemére miatt tilos a vallási, etnikai nyilvántartás. Ennek fényében nem értem, hogy milyen számsorokból végzik el a statisztika számításokat? Csak nem ránézésre?
zeni

Csengey | 2009. január 25. | 01:27:43

Obama BA diplomat szerzett 1983-ban a Columbia egyetemen. 1991-ben pedig a vilaghiru Harward egyetemen kapott doktoratusi jogasz diplomat JD (Juris Doctor) "magna cum laude" kituntetessel. Kesobb a University of Chicago Law School (Chicago Egyetem Jogi Kar)-an tanitott jogot, alkotmany torvenyt.

Orsos ur ugy veli Magyarotszagnak talan 100 ev is kell hogy legyen egy Obamaja.

Lehetetlen masfel emberolto alatt oda jutni hogy ciganyok doktoratusi diplomakat szerezzenek es kozelebb keruljenek a tobbseghez hogy romakra szavazzanak az emberek tobbsege. (Hacsak 100 ev mulva ki nem halnak a magyarok, vagy el lesznek uldozve es a ciganyok uraljak majd az orszagot.) Az a tavolsag ami a magyarokat es ciganysagot ma elvalasztja az csak sajnos bovul. Ha mar kicsi korukba iskolakerulokke valnak a rajkok, hogy lehet olyanrol jozan esszel almodni hogy ha majd felnolnek egyetemeken a legmagasabb rangu diplomaval fogjak oket megjutalmazni szorgalmas hosszu evekig terjedo tanulmanyaikert. Ha a ciganyok kezebe doktoratusi diplomak kerulnek 100 even belul az azert lessz mert loptak, nem azert mert megszenvedtek, megdolgoztak erte.

bagoly33 | 2009. január 25. | 00:27:52

Úgy gondolom, hogy annyi irást lehet olvasni itt a cigánybűnözéssel kapcsolatban, meg úgy általában véve a neten, hogy az ember már elhiszi a létezését.. De szerencsére tudom, hogy ilyen nem létezik, mert megmondták..

erlauer | 2009. január 24. | 23:28:32

ökör11, 6ökör vagy.

erlauer | 2009. január 24. | 23:27:19

69t69: a romáknak körülbelül az 1/10-e él gettókban. Az akadémia szociológiai intézete által végzett legutóbbi (Kemény-Havas-Kertesi-féle) cigányvizsgálat szerint a számuk 520 ezer körül van, én ezt részben az időmúlás miatt tornásztam fel 600-650 ezerre. Azon cigányoknak a nagy része, akiket én látok (itt, a VIII. kerületben és Magyarország sok-sok vidékén - mostanában például a gönci és a berettyóújfalui kistérségben) egyáltalán nem viselkedik deviánsan. Bár persze a deviancia gumifogalom.

erlauer | 2009. január 24. | 21:31:43

Attila: a romák "nagy többsége" nem bűnöző. Még akkor sem, ha a pár ezer börtönben ülő ember között aránytalanul sok a roma. Magyarországon 600-650 ezer cigány él.

Attila | 2009. január 24. | 21:01:15

A szegények sokan bűnöznek, ergo sok roma szegény van.
És mi azon veszekszünk már évek óta, hogy mit kéne tenni, de mintha soha nem történne semmi.
Én valahogy soha nem tudtam beállni egyik oldalra sem, mert nem tudok idejönni és elkezdeni szapulni a romákat, mert van jópár jó fej roma haverom, aki ugyanolyan, mint mások.
Ám igen, tudom, hogy sajnos a romák nagy többsége azért lesz olyan ember amilyen, mert a szemétbe születik bele. Ha pedig viszonylag élhető körülmények közé születik, akkor pedig legtöbbször az a gond, hogy az apa és anya kicsi kulturális tőkével rendelkezik. Még talán érettségijük sincs.
Most, hogy így írok dolgokról, szerintem válaszok is körvonalazódnak.
A válasz, hogy nincs mit tenni.
Egy híres cigány ember mondta: (sajnos a nevét nem tudom)
"Vagy eltartanak - vagy megölnek minket"
Utóbbi nem megoldás, előbbi pedig finanszírozhatatlan. De nem a segélyek miatt, hanem azért, mert termelik a munkanélkülieket, egyre öregszik a társadalom, a fiatalok pedig egyre többen romák, akik nagy valószínűséggel nem fognak tudni eljutni még a középiskoláig se, nemhogy az egyetemig...
De, hogy egy Jobbik hitegeti a népet és ezzel szavazókat szerez, az sajnos semmi más, csak a magyar emberi butaságra és a hatalomért való küzdelem.
A másik fél pedig túlzottan sok támogatást ad és hiába igyekszik mindent elkövetni, a pénzek rossz helyen kötnek ki, a romák vezetői korrupciós perekbe kerülnek és sorolhatnám...
Elkeserítő a helyzet és ismétlem: Nincs megoldás!!

Vinegar | 2009. január 24. | 20:01:23

"... már a portáson fennakadt,aki közölte jöjjön vissza máskor mert most nincs segélyosztás...". Hát, aki korpa közé keveredik... A másik, hogy:"...esetleg írni-olvasni alig tudó ügyfelek...", és ezek az "ügyfelek" ugyanolyan választópolgárok!!! mint aki esetleg kicsit többet is tud. Ugye? Majd oldják meg a roma vezetők a népük gondját. Mivel ők ismerik legjobban a romákokat, és nem a szemét rohadék fasisztarasszistákok.

Pare | 2009. január 24. | 18:11:59

A rendőrök is meg a rasszisták is összekeverik az okot az okozattal.

erlauer | 2009. január 24. | 15:32:54

Nem, a rendőr nem azt igazoltat, akit akar. A Rendőrségi Törvény szerint a endőr csak azt igazoltathatja, akinek a személyazonosságának a megállapítása "szükségessé válik". Tehát meg kell indokolnia (írásos jelentésben is) az igazoltatást, és az nem elegendő indoklás, hogy "azér' mer' cigán". Panaszt is lehet tenni az igazoltatással szemben.

vakablak | 2009. január 24. | 14:18:38

"Sikk lett a rendőrök közt cigányellenesnek lenni" - interjú Máté Mihállyal
HVG, 2008. május 8.
http://hvg.hu/hetilap/200819_Mate_Mihaly_ciganysagkutato_exrendor_Sikk_l.aspx

Angbor | 2009. január 24. | 13:28:04

A börtönben lévők hány százaléka roma?
A 18 éven aluli erőszakos rablások elkövetőinek hány százaléka roma?
A 10-16 éves korosztály hány százalékát rabolták, vagy próbálták már kirabolni romák?
Te kit igazoltatnál?

Anonimi | 2009. január 24. | 13:07:35

Orsós úr! Ahhoz, hogy a képviselő testületbe beüljenek, talán először az iskolapadba kellene beülni. Az iskolából úgy haza járni, hogy egyúttal nem elvinni az iskolatársak tulajdonát (ruha, cipő, stb ...)A szülőknek pedig eljárni dolgozni (természetesen lehetőleg a szakmájában :-)), otthon tisztességgel nevelni a kölköket. Hát asszem abban igaza lehet, hogy ehhez bizony legalább 100 évnek kell eltelnie.

HIRDETÉS

A Borsod megyében dolgozó szakértő - akin saját szavai szerint "nagyon látszik, hogy cigány" - maga is rendre találkozik a diszkriminációval. Többször előfordult, hogy operatív programok minősítésére hívták meg valamelyik polgármesteri hivatalba, ám már a portáson fennakadt, aki nem túl barátságosan közölte: jöjjön vissza máskor, mert most nincs segélyosztás.

Sorstársai ennél rosszabbul is járhatnak, hiszen nemegyszer megesik, hogy a hivatalokban félreérthetetlen megjegyzések kíséretében fogadják őket, az esetleg írni-olvasni alig tudó ügyfelek szóban előadott beadványát nem foglalják írásba, sőt az ügyintéző olykor azonmód el is utasítja azt. Sokan úgy érzik, származásuk egyaránt hátrányt jelent a segélykérelmek elbírálásánál és a közmunkánál. Az önkormányzatok persze az ilyen felvetéseket minden esetben visszautasítják, miközben arra is volt példa, hogy egy településen a jogerős bírói ítélet dacára sem fizették ki egy roma asszonynak az amúgy alanyi jogon járó szociális támogatást.

"A rendőrség állományában nincs előítélet a romákkal szemben, nem különböztetik meg őket hátrányosan" - állítja a kisebbségi ombudsmanhoz írott levelében Bencze József országos rendőrfőkapitány. Orsós János másként látja: nemegyszer tapasztalja, hogy akkor is csak őt akarják ellenőrizni, amikor nem a kisebbséghez tartozó munkatársaival mennek valahová. Volt, amikor dacosan közölte: ha a többieket is igazoltatják, átadja a személyijét. A járőr azt válaszolta, hogy ő nem rájuk kíváncsi.

HIRDETÉS


Rendőri intézkedés Szerencs közelében
Móricz Simon
Az Európai Bizottság egyik keretprogramja és a Nyílt Társadalom Intézet által finanszírozott kutatás adatai szerint nálunk egy év alatt átlagosan csaknem minden ötödik embert igazoltatják, míg a spanyoloknál ez az arány alig másfél százalék. A 2007 szeptembere és 2008 márciusa közötti adatgyűjtés során a főváros VI. kerületében, illetve Szegeden és Kaposvárott 37 ezer főt ellenőriztek a rendőrök, és több mint 22 ezer esetet a projekt adatlapján is rögzítettek.

Az értékelés újabb meglepetéssel szolgált. Kiderült ugyanis, hogy az igazoltatottak 22 százalékát a népességen belül csak hat-nyolc százalék körüli arányt képviselő romák tették ki. A fiatalabbak esetén a helyzet még rosszabb: a 14-16 évesek között már 32 százaléknyi cigány volt. Ezt a különbséget pedig semmi nem indokolja, mert az igazoltatást mindkét csoport esetében 21-22 százalékban követte valamilyen érdemi intézkedés. Vagyis: a bőrszín miatt három-négyszer akkora esélye van egy romának arra, hogy a rendőr különösebb ok nélkül is megállítja az utcán.

A cigány emberek meglehetősen gyakran találkoznak munkahelyi diszkriminációval is. "Jöjjön be egy meghallgatásra" - mondják a hirdetésre jelentkezőnek, majd amikor kiderül, hogy roma, sajnálattal közlik: az állást már betöltötték. A legtöbben ilyenkor feladják, ám az is előfordult, hogy az Esélyegyenlőségi Hatóság, sőt akár bíróság elé is vittek ilyen ügyeket. És jó néhányan nyertek. Ha állást nem is, elégtételt azonban kaptak, mert - például egy újabb telefonhívással - bizonyítani tudták, hogy a státus még üres. Így pedig a munkáltatónak kell bizonyítania, hogy a jelentkezőt nem a roma származása miatt utasította el. Megesett az is, hogy a cigány pályázókkal meg sem íratták a tesztet, azután kiderült: volt közöttük több olyan szakmunkás, aki sokkal inkább eleget tett a pályázati felhívásban megfogalmazott követelményeknek, mint az állás betöltésére kiválasztott "magyar". A cég több mint félmilliós büntetést fizetett, ám ettől egy roma sem kapott munkát.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    33 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS