A pártoskodás dicsérete

Barack Obama konszenzusos politikát ígért a kampányban, elnökként viszont fontos kérdésekben nem sikerült megszereznie az ellenzék támogatását. De talán nem is baj. Pártpolitikai csaták nélkül ugyanis aligha létezhet demokrácia. Metazin

Feri a hibás

Lehet mindent Gyurcsányra kenni, többek között egzisztenciális (politikai) jövőnket, csakhogy aki így tesz, rossz helyen kereskedik. Mit (kit) is tudunk nélküle a Fidesz hengerrel szemben kiállítani? Egy csak szorongó (a bátrabbja) – és rettegő (a gyávábbja), maradék politikai-gazdasági befolyását védő, másra nem alkalmas pártelitet. NolBlog

Bajnai bajai

Bajnai bajai nemcsak a választók ellenállásával sokasodnak. Bár most az MSZP egy emberként állt mögé, egyáltalán nem biztos az, hogy végig, minden egyes tervét támogatni fogják. Bajnai nem párttag, nem tartozik közéjük, "csak kényszermegoldás" abban a folyamatban, amelynek során senkire sem lehetett rásózni a miniszterelnökséget. NolBlog

szigorúan bizalmas

"Ma este azt mondja nekem, úgy szeretlek, mint az összes utat, a füveset meg a döcögőset is egybe... Ezek örömkönnyek drágám, ne aggódj, csak örömkönnyek." Nolblog

(Szent) Imre herceg – Lysa Góra

A lengyel-magyar közös történelem zarándokhelye Lengyelországban a Szentkereszt-hegy, ottani nevén Lysa Góra. 1006-ban alapították itt azt a bencés monostort, ahol a Szent Imre herceg (1007-1031) által ajándékozott ereklyét õrzik. Nolblog

 

Ki viszi el a rozmaringbokrot?

„A hazai németségről az a mondás járja, hogy énekelve, zenélve, táncolva jönnek a világra, amely találóan jellemzi a német faluközösségeket, melyekben nincs ünnep, munka, öröm, bánat, amit ne foglalnának dalba, versbe, ne próbálnának meg zenével esetleg tánccal is kifejezni.” – olvashatjuk a magyarországi németeket bemutató, Manherz Károly szerkesztette könyv tánc- és zenekultúrát összefoglaló fejezetében.

És valóban, ha a németek lakta települések eseménynaptárába tekintünk, láthatjuk, hogy téli időszakban svábbált tartanak Baján, Budaörsön, Csepelen, Dorogon, Érsekcsanádon, Etyeken, Nagynyárádon, Pécsett, Pilisszentivánon, Szederkényben, Szekszárdon, Villányban, Vecsésen és még számos további településen.

Zenés-táncos összejövetelekre hajdanán az év bármely szakában sor kerülhetett, hiszen a legtöbb, németek lakta községnek volt legalább egy fúvószenekara, de az igazi bálok ideje - a paraszti munkák rendjéhez igazodva - a téli időszakra esett. Farsangkor akár három napig is mulattak, szinte csak az állatokat etetni tértek közben haza.

A második világháborút követően a hazai németség jó részének kitelepítése, az évekig fennálló jogfosztottság állapota rányomta bélyegét a hagyományok megélésének, ápolásának nyilvános formáira. A nemzetiségi kultúra újabb felvirágzása a Magyarországi Németek Demokratikus Szövetségének megalakításával vette kezdetét az ötvenes évek közepétől. E szervezet rendezte az első országos svábbált is 1958-ban, akkor még Óbudán. A hetvenes években a közgazdaságtudományi egyetem aulájában tartották az eseményt, a később több helyszínt is megjárt rendezvény virágkorának sokan ezt az időszakot tartják.

A bál összehozta az országban szétszórtan élő németség tagjait, tánc- és énekcsoportjait, zenekarait, lehetőséget teremetett a helyi népviseletek bemutatására, azaz a mulatozás mellett a kapcsolattartást és a nemzetiségi identitás erősítését is szolgálta. Különleges színfoltja volt ezeknek az estéknek az éjfélkor megrendezett árverés, mikor is egy sajátosan feldíszített rozmaringbokorra lehetett licitálni. A magyarországi németség számára eredendően a tisztaságot, manapság már inkább az összetartozást jelképező rozmaringért mindig nagy volt a versengés.

Az országos rendezvény mintájára már a hatvanas évek elejétől egyre több településen kezdtek helyi svábbálokat szervezni, felelevenítendő a szülők, nagyszülők táncos mulatságainak hangulatát, zenéjét. Van, ahol töretlenül él e hagyomány már közel negyven éve, de van, ahol csak 1990 után kezdtek svábbálokat tartani. Egy-két helyen - mint például a Komárom-Esztergom megyei Tarjánban is - a rendszerváltás után újra kellett éleszteni a nyolcvanas évekre elhalt rendezvényt. A legutóbbi időkben divatba jöttek a megyei és régiós bálok is, melyek egy-egy térség németségének kulturális kapcsolatait hivatottak szorosabbra fűzni, hiszen ezeken képviseltetik magukat az érintett kisebbségi önkormányzatok és a környék hagyományőrző együttesei is.

Tarjánban 2009. február 7-én, immár 14. alkalommal rendezték meg a helyi svábbált, ami harmadik alkalommal egyben a Komárom-Esztergom megyei németség találkozójául is szolgált. Az idei eseményen a német testvérmegye, Main-Kinzig Kreis járás vezető személyiségei is megjelentek. Díszhelyet kapott a tarjáni születésű és itt is élő Csernoviczki Éva - a pekingi olimpián kiválóan szereplő cselgáncsozó - és családja, akikre méltán büszkék a helyiek. A megye szinte összes német kisebbségi önkormányzata mellett jelen voltak a korábbi rozmaringtulajdonosok is. Az országos bál mintájára Tarjánban is hagyománnyá vált, hogy éjfélkor elárverezik a magyarországi németség hagyományos színeivel, kék és fehér szalagokkal feldíszített rozmaringbokrot. Idén egy lábatlani vállalkozó kínálta a legtöbbet érte, aki nem csak a helyi hagyományőrzés és zenei, kulturális élet egyik motorjának számító Zenei Egyesület kasszáját gyarapította ezzel, hanem ahogy ez a rozmaringtulajdonosok kiváltásága közé tartozik, örökös belépőt is nyert vele a további bálokra. A rozmaring egyébként az egész bál meghatározó jelképe volt, a növény ágacskái díszítették az asztalokat és ilyen kitűzött kapott minden bálozó is.

A kétnyelvű program során a himnuszok, a polgármester és a német kisebbségi önkormányzat elnökének köszöntője után kultúrcsoportok, kórusok és táncosok léptek fel. Az est bajoros hangulatáról a testvérmegye hagyományos népzenét játszó zenekara, a Kärners Buam, illetve a népzene mellett slágereket is a repertoárjukra tűző helyi Stréhli Kapelle gondoskodott, no meg a Sziget Vendéglő ízletes vacsorája. A számos sramlizenét, német népzenét játszó zenekaráról, közel 30 éve működő nemzetiségi kórusáról, és nem utolsó sorban az évente megrendezett, három napos zenei fesztiváljáról egyaránt híres nemzetiségi településen a hajnalig tartó táncmulatságnak is - éppen az említett okoknak köszönhetően - komoly hagyományai vannak. A legutóbbi svábbálon is népviseletbe vagy báli ruhába öltözötten, hol sramlizenére, hol közkedvelt slágerekre, de hajnalig ropta a közönség.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.