Felesleges pénzkidobás az eredetvizsgálat?

A Gazdasági Versenyhivatal szerint a törvényhozók egy 2002-ben kartellezésért már elmeszelt vállalkozói kör helyzetét és árait betonozták be.

Szokatlanul kemény hangú levelet intézett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az a közlekedési és az igazságügyi miniszterhez: a GVH szerint a kötelező eredetvizsgálatra vonatkozó jogszabályok 2009 decemberében meghozott módosításaihoz a két minisztérium közül egyik sem kérte ki a GVH előzetes véleményét - dacára annak, hogy ez a Versenytörvény értelmében kötelessége lett volna a szaktárcáknak.

A GVH szerint a hivatal megkerülésével megszületett jogszabályon ez meg is látszik: erős a gyanú, hogy az új szabályozás miatt a közfeladat ellátásának hatékonysága nemhogy nem javult, hanem egyenesen tovább romlott.

„Az állam rossz hatékonyságú működésének iskolapéldája az állampolgárokra és vállalkozásokra feleslegesen kirótt, túlzott mértékű, állami teherként megjelenő eredetvizsgálati díj" - áll a GVH levelében.

A GVH a 2008-as országgyülési beszámolójában, illetve egy versenypolitikai elemzésében is rámutatott: a gépjármű eredetvizsgálat rendszere a bevezetése óta vitatható körülmények között, a verseny szempontjából hátrányosan és a fogyasztók számára nem kielégítően működik.

A versenyhatóság szerint a területet érintő jogalkotás a „magánpiaci szereplők érdekei mentén alakult". Amellett, hogy az elért társadalmi hasznot jóval meghaladják a rendszer működtetéséhez szükséges ráfordítások, az eredetvizsgálat csupán korlátozottan alkalmas eredeti célja megvalósítására.

Az igénybevételi kötelezettség köre olyan eseteket is magába foglalt és foglal (pl. állami szervezetek általi gépjármű értékesítés), amelyeknél állami segítséggel elhárítandó tényleges kockázat nincs, viszont felesleges többletköltséget okoz a fogyasztóknak. Ráadásul a hatóságilag megállapított díjak olyan, a hatóság szerint extraprofitot is tartalmazó árakat követtek, amelyeket korábban a GVH is vizsgált, s amely kartellben alakult ki.

A GVH 2002-ben a Trans Holding Group-ot, a Metalelektro-t, az Euro-Mobil Gépjármű Szakértői Állomást, az NJL Ipari Szolgáltató Kft-ket, illetve az IHG-t marasztalta el cégenként több millió forintra kartellezésért.

A Versenyhivatal szerint a piaci szereplők pozíciója is jogszabály által védett, köre nem versenyben alakult. Ráadásul az állam az eredetvizsgálattal párhuzamos, közlekedésbiztonsági szempontból fontos műszaki jellegű ellenőrző rendszereket is kiépített, fenntart és működtet.

A GVH álláspontja szerint a gépjármű tulajdonosokat terhelő költségek csökkentésére lehetőséget kínál az állami közlekedésigazgatási feladatok ellátásának ésszerűsítése, az eredetvizsgálatot végzők közötti árverseny kikényszerítése, és az átláthatóság javítása.

A versenyhatóság szerint amennyiben az eredetvizsgálatra fordított összköltség szintje bármilyen okból nem lenne csökkenthető, az eredetiség ellenőrzési kötelezettség eltörlése vagy a szolgáltatás piaci alapokra helyezése is megfontolandó a szabályozó részéről.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.