Borulós tűzoltóautók?

Már négy felborult a 2004-2005-ben vásárolt tizenhat Mercedes Atego típusú tűzoltóautóból, s a baleseteknek két halálos áldozata volt. Könnyen elképzelhető, hogy a járművek szokatlan viselkedését a néhol igen rossz állapotú utak okozzák. A Mercedes ígéretet tett: keresnek valamilyen műszaki megoldást, amelynek segítségével a tűzoltóautókat „kátyútűrőbbé” tehetik.

Már négy felborult a 2004-2005-ben vásárolt tizenhat Mercedes Atego típusú tűzoltóautóból, s a baleseteknek két halálos áldozata volt: egy tűzoltó és egy civil. A rendőrségi és az igazságügyi műszaki szakértői vizsgálatok során minden esetben azt állapították meg, hogy a jármű vezetője a felelős, mert nem az útviszonyoknak megfelelően közlekedett.

A Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete (HTFSZ) jelezte viszont, hogy ennek a típusnak a menetstabilitása kifogásolható, mert a hátsó tengely „pattog” az úton – tudtuk meg Hócza György ügyvivőtől. A szakszervezet ezért független szakértői véleményt kért, ám nem találtak semmilyen konstrukciós vagy műszaki hibát. Ám azt a szakértők is elismerték, hogy az autók rossz útviszonyok, mellett nagyobb sebességnél valóban nehezen irányíthatók. Hócza ezzel kapcsolatban úgy véli, nem hajthatnak a biztonságosnak tartott harminc kilométer/órás tempóban, ha ég egy ház.

A vizsgálat lezárta után az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság és a HTFSZ közösen kezdeményezett szakmai konferenciát. Ezen a gyártó cégek – a Mercedes és a felépítményt készítő Rosenbauer – képviselői is részt vettek, és elmondták, hogy több száz hasonló autót értékesítettek, és sehonnan nem érkezett hasonló panasz. Ezért könnyen elképzelhető, hogy a járművek szokatlan viselkedését a néhol igen rossz állapotú utak okozzák.

A Mercedes mindazonáltal ígéretet tett arra: keresnek valamilyen műszaki megoldást , amelynek segítségével a tűzoltóautókat „kátyútűrőbbé” tehetik, s ha valóban szükség van valamilyen konstrukciós változtatásra, azt a továbbiakban Magyarországnak szállítandó autóknál is alkalmazni fogják. Ez valószínűleg a hátsó felfüggesztés, illetve a lengéscsillapító módosítása lehet.

A cég ugyanakkor felajánlotta, hogy a tűzoltók számára vezetési gyakorlatot szervez, mert ha a járművek tulajdonságait alaposabban ismerő emberek ülnek a volán mögé, a baleset kockázata lényegesen csökken. A jövő héten százhúsz tűzoltó a Mercedes tesztpilótái kíséretében teheti majd próbára a saját és az Atego képességeit.

Mercedes Atego
Mercedes Atego
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.