Nemcsak kölcsönzésről van szó

Konstantinov Boyan folyékony angolsággal kérdezi a videotéka alkalmazottját, hogy megvan-e nekik a Harmadik ember feliratos, eredeti nyelvű változatban. A tékás továbbgördíti a kérdést valakinek egy nyitott ajtó mögött, amitől egész láncreakció indul be. Kérdések és válaszok cikáznak emeletre fel, emeletről le, majd kisvártatva az egyik hang gazdája jelenik meg fentről, a kért kazetta gerincét cirógatva. Mielőtt a Harmadik ember titokzatos kölcsönzője diadalittasan távozna, útját álljuk a kijáratban, hogy kifaggassuk: honnan tudta, hogy Budapesten egy ilyen klasszikus művészfilm előkerítéséhez ide, az Odeonba érdemes jönni? Konstantinov, aki Bulgáriából jött, a Közép-európai Egyetemen (CEU) dolgozik. A környéken lakik, és kifejezetten a művészfilmek kedvéért jár a Hollán Ernő utcai Odeonba, de volt már a Puskin mozi tékájában is. A szomszédos országok filmtáraihoz képest gazdagnak ítéli az Odeon-kölcsönzők kínálatát, emellett hasznos információs központnak is tartja ezeket a helyeket: - Van egy régi, az 1950-es években készült magyar kalandfilm, Az oroszlán ugrani készül, amely elég népszerű volt régebben Bulgáriában. Elhatároztam, hogy felkutatom, és az első utam ide vezetett. A film nem volt meg ugyan, de a kiszolgáló a pultnál segített abban, hogy megtudjam, hogyan juthatok hozzá. Végül a Moképtől sikerült megszereznem, ami itt van nem messze, pár utcával arrébb.

Az első lépcső

Az Odeon Art Video csaknem egy évtizede gondoskodik a filmművészet maradandó értékű alkotásainak magyar nyelvű megjelentetéséről videón. Az utóbbi években országos filmes adatbázis kiépítésébe kezdtek az interneten, mellette pedig más művészeti ágak irányába is elkalandoztak. A társaság jelenleg két jelentős esemény közt próbál nagy levegőt venni: a késő őszi, összművészeti Utolsó Csepp Fesztivált jövő márciusban a Duna mozi megújulása követi, melyet az Odeon üzemeltet majd.

Talán nem túlzás azt mondani, hogy az 1993 decemberében alakult társaság fennállása alatt a honi filmes kultúra egyik jelentős katalizátorává vált. - Aki filmmel akar foglalkozni itthon, annak az Odeon az első lépcső - vallja Bognár Péter, a 60 százalékig a Budapest Film Rt. tulajdonában lévő cég egyik társtulajdonosa. A cég által videokazettán kiadott mintegy 350 klasszikus és kortárs művészfilm, többek közt olyan szerzőktől, mint Luis Bunuel, Andrej Tarkovszkij, Peter Greenaway vagy Emir Kusturica, a hazai mozgókép- és médiaoktatásban alapvető hiányt pótol. Bognár egyike azon mai tagoknak, akik megalakulása óta a csapathoz tartoznak. Mikor megpróbálom anekdotázásra bírni a régi időkről, eloszlatja az illúzióimat afelől, hogy a történet romantikusan, egy egyetemi kocsma füstjében-félhomályában vette volna kezdetét. Az ötlet Port Ferenctől, a Budapest Film vezérigazgatójától jött, hogy érdemes lenne alapítani egy kiadót a cég art mozi hálózatában bemutatott művészfilmek videoforgalmazására.

Az első kiadott film Terry Gilliam Brazilja volt, azóta havonta három-négy filmet jelentetnek meg kazettán. Másfél éve DVD-ket is kiadnak, e hónapban a Félelem és reszketés Las Vegasbant hozták ki (szintén Terry Gilliamtől), mely a sorban a tizenegyedik. A videokazettákat inkább intézmények, mint magánszemélyek vásárolják. Egy film videokiadása mögött milliós nagyságrendű költségvetés áll, a cég a filmeladásokból, a kölcsönzési bevételekből, illetve a Magyar Mozgóképes Közalapítvány és a Nemzeti Kulturális Alapprogram támogatásával a nyereség és a veszteség határán tud egyensúlyozni.

Az Odeon nemcsak kiadóként, hanem kölcsönzőként is működik. Kínálata így saját filmjei mellett a Magyarországon 1993 óta videón kiadásra került filmek nagy részét felöleli. A filmkölcsönzők általános gyakorlatával ellentétben itt a régi filmeket is megtartják, ezért a majdnem tíz évre visszamenő gyűjtemény archívum értékű.

A helyszíneken fellelhető, könyvtárakat idéző vaskos katalógusok mellett egy Odeon-website is segíti a tájékozódást a hatalmas anyagban. - Szeretnénk vezető filmes információszolgáltatóvá válni, ezért hoztuk létre az odeon.hu-t - mesél a tervekről Farkas Andrea, az oldal üzemeltetésére létrehozott cég vezetője. Az online adatbázis a kölcsönző filmállománya mellett részletes információt nyújt a magyar mozikban bemutatott összes filmről. Az oldal számos extrája közül az egyik legeredetibb Ujvári Csaba naplója, mely egy sokat megélt tékás szempontjából, kiváló antropológiai érzékkel ecseteli a videotéka hétköznapjait, olyan visszatérő szereplőkkel, mint egy Ottó nevű hajléktalan a Ferenc körúti villamosmegállóból.

A tékázás mellett a filmajánlók írása és az adatbázis szerkesztése mindennapos része az Odeon-dolgozók életének. - Annyira szerteágazóak a feladatkörök, hogy szinte senki nem foglalkozik egy feladattal, mindenki többel foglalkozik egyszerre - állítja Nagy Marianna, aki amellett, hogy hálózatvezető, egyben az Odeon házi grafikusa is. A nagy filmes tárgyi tudás alapvető követelmény ahhoz, hogy valaki náluk a pult mögé kerüljön. - Nagyon személyre szabott a kölcsönzés, és nagyon sok információt kapnak a kölcsönzők egy adott filmről. Tékázóink próbálnak egyéni ízlésekhez mérten filmeket ajánlani, és azokat a filmeket is megismertetni, amelyek viszonylag kevés publicitást kapnak. Nemcsak sima kölcsönzésről van szó - vázolja fel kultúrmissziójuk lényegét Andrea.

Viczei Zsolt, a Puskin mozi tékavezetője nemcsak a tárgyi tudásról, hanem a filmek által reprezentált értékek méltó képviseletéről beszél. A kultúra és a szellemi élet iránti elkötelezettség egyikükből sem hiányzik: Zsolt például az Odeonban végzett munkája mellett a Pont Műhely színtársulatban játszik. A csapatban nem ő az egyetlen, aki a színház felé kalandozik, míg mások zenét vagy filmrendezést tanulnak. - Quentin Tarantino, a Ponyvaregény rendezője is videotékás volt valamikor - sütöm el a corvinosoknak a nagy filmtörténeti példát, mire kiderül: Miklauzic Bence, az idei filmszemlén többszörösen díjazott Ébrenjárók rendezője nemrég még maga is az Odeon pultjai mögött állt.

Utolsó Csepp Fesztivál

Mint megtudom Farkas Andreától, a szervezése alatt négy éve futó, művészeti iskolák anyagait bemutató Utolsó Csepp Fesztivál elődje egy filmszemlén felállított rozoga Odeon-sátor volt, ahova bárki bevihette és levetíthette amatőr videofilmjét, amivel esélye sem lett volna bejutni a filmfesztiválra. Az idén negyedik alkalommal megtartott Utolsó Csepp rendezvényein a Trafóban, a Művész moziban és a Puskin kávézójában már egy gombostűt sem lehetett volna leejteni. Cél, hogy jövőre az ideinél is több vidéki intézményt csábítsanak fel a szervezők a rendezvényre. A fesztivál és az Odeon Art Video azonban egyelőre nem vállalkozhat vidéki terjeszkedésre.

A fővárosban található négy Odeon-téka nem mindegyike bír valamilyen önálló arculattal. A Hollán Ernő utcai központ a legnagyobb területen, két szinten tárja elénk kínálatát. Az intézménynek otthont adó Duna mozi márciusi megújítása tovább fogja növelni a téka belső terét, hogy a kölcsönzéssel párhuzamosan beindulhasson egy DVD-bolt is. A 100 személyes mozi üzemeltetésével is az Odeon Kft.-t fogják megbízni, a tervek szerint a cég évi három-négy filmmel moziforgalmazóként is belép a piacra. Az átalakult Duna mozi bizonyos rendszerességgel a film mellett más művészeti területeket képviselő kultúrközpontként is működik majd, továbbra is megtartja azonban mozi jellegét - hangsúlyozta Borsos Erika ügyvezető.

Filmes könyvtár

Míg a Hollán Ernő utcai központban az Oscar-átadások alkalmával megrendezett, késő estébe nyúló filmes vetélkedő vált rendszeressé, a Puskin mozi emeleti tékája rendszeresen helyszíne egyéb filmes rendezvényeknek. A minden évben itt tartott dokumentumfilmes díjátadó ünnepség mellett a galéria nemrég helyszíne volt a Jancsó Miklós-filmcsomag dedikálással egybekötött bemutatójának, és előfordul, hogy filmes iskolák tanárai itt tartanak előadást. A tágas térben a kazettatokokon kívül a filmes műveltség egyéb kellékei is körbeveszik a látogatót. Az újságsarokban régi Cahiers du Cinema- és Variety-számok, a filmes könyvtár üvegajtaja mögött az Osiris-könyvek legújabb filmes darabjai mellett antikváriumi értékek: a Délibáb régi számai még 20 filléres, a Fényszóróé 12 pengős árfekvéssel. A kölcsönzőpulton, mint a többi tékában, megvásárolható lapok: Filmvilág, Filmtett, Metropolis, Pergő Képek. Magyar filmekből itt, a Puskinban található a legnagyobb választék.

A hálózat második tagjaként a Tabán moziban jelent meg kölcsönző, mely az Odeon egyetlen képviselője Budán. Bár alapterületét nézve ez a legkisebb, itt is bőséges gyűjteményre akadunk. - Mikrotéka jellegénél fogva a helynek sikerült megőriznie a családias hangulatot és elbeszélgetős tempót - mondja Tóth Szilvia, aki amellett, hogy a Tabán tékavezetője, napközben a terjesztési ügyeket gondozza a központban.

A Corvin mozi gyűjteménye a hely multiplex szelleméhez illően erősen berendezkedett a "nagy stúdiófilmek" tálalására, ahogy a vezető, Király Imre fogalmaz. Majd hozzáteszi, a Hetedik pecsét itt is ugyanúgy keresett és kölcsönzött film, mint a többi odeonos helyen.

Bak Árpád

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.