Lengyel zarándokbusz tragédiája

Tizenhét felnőtt és két gyermek vesztette életét az utóbbi évtizedek legsúlyosabb magyarországi buszbalesetében hétfő hajnalban a 7-es, a 68-as és a 76-os főút csomópontjában, Balatonkeresztúr és Balatonszentgyörgy között, amikor egy lengyel turistákat szállító autóbusz felborult a körforgalommá átalakított kereszteződésben. A baleset oka egyelőre nem ismert, a vizsgálatban lengyel szakértők is részt vesznek. A tragédia 32 sérültjét - akik közül egy főnek életveszélyes az állapota - a környék öt kórházában ápolják.

Fonyód felől a letenyei magyar-horvát határállomás felé tartott 51 utasával az a lengyel busz, amelyik éjfél után egy órával - az eddigi vizsgálatok szerint - körülbelül 80 kilométeres sebességgel hajtott be egy körforgalommá alakított kereszteződésbe Balatonkeresztúr és Balatonszentgyörgy között. A jármű fölborult, utasai közül 19-en életüket vesztették, 17-en súlyosan, 14-en könnyebben megsérültek. Egy utas állapota életveszélyes.

A tragédiát megelőző pillanatokban a 7-es, a 68-as és a 76-os főút találkozásához érkező busz jobb kerekeivel már levágta a körfogalomba bevezető kanyart. Ezután bal kerekeivel a csomópont középszigetének 15 centiméter magas szegélyére hajtott, ami megdobta a járművet. A hároméves DAF típusú busz jobbra kisodródva oldalára dőlt, majd fölborult, és egy két méter széles, másfél méter mély vízelvezető árkon átcsúszva állt meg. A fölborult busz teteje beroskadt, az utastér a jobb oldalon teljesen összenyomódott. Az ott ülőknek csekély esélyük maradt a túlélésre. Ezt erősítette meg a katasztrófa után nyilatkozó Tóth János, a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság közbiztonsági igazgatója is, aki azt fejtegette: a mostani buszok teteje szinte papírvékonyságú alumínium, ráadásul nagyok az üvegfelületek, tehát annak, ha fölborul a jármű, valószínűleg tragikus következményei lesznek.

A mentők éjjel egy óra után 14 perccel kapták az első bejelentést a balesetről egy arra járó autóstól. Vízvári János fonyódi mentőtiszt elmondása szerint 11 perccel a riasztás után érkeztek a helyszínre. Utánuk hamarosan befutottak a marcali és a keszthelyi mentősök, majd a tűzoltók és a katasztrófavédelmisek. Összesen 11 mentőállomás 16 kocsija vett részt a sérültek ellátásában és elszállításában. Helikopteres mentésről - éjszaka lévén - nem lehetett szó.

Az alvó vagy szendergő utasok közül néhányan a borulás közben kirepültek a járműből, többségük azonban a buszban rekedt. Tizenkilenc lengyel turista, köztük két gyermek a baleset következtében szörnyethalt. Az életben maradt utasokat a mentősök és a tűzoltók kúszva közelítették meg, és azonnal infúzióra kötötték őket.

Az első kimentett lengyel asszony beszélt valamelyest németül, tőle tudták meg a mentősök, hogy 51 embert kell megtalálniuk. A mentésben részt vevők a közeli erdőből hoztak fát, hogy a fölborult busz tetejét alátámasztva megóvják a roncsokat a további összepréselődéstől. Amint sikerült kiszedni a sérülteket, azonnal a környék kórházaiba szállították őket: Keszthelyre 10, Marcaliba 11, Zalaegerszegre 5, Nagykanizsára 4, Nagyatádra 2 sérült került.

Három embert csak hajnali három óra után, a daruk megérkezését követően tudtak kiszabadítani a roncsok közül. A buszban rekedt emberekben a közelükbe kúszó, hasaló orvosok, tűzoltók próbálták tartani a lelket. Hajnali fél öt is elmúlt, mikor kiszabadították az utolsó sérültet is, akinek a lába - amelybe belefúródott egy szerkezeti elem - a busz alá szorult. Fájdalmát úgy próbálták csillapítani, hogy gödröt kapartak a sérült végtag alá. A súlyos sérült három és fél órán át feküdt a busz alatt, mire sikerült leemelni róla a roncsot.

Heizler György, a Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság vezetője szerint a mentés a lehető leggyorsabban és legszakszerűbben folyt, amit elmondása szerint az is bizonyít, hogy további sérülések nélkül sikerült kimenteni minden túlélőt. Kérdésünkre Heizler kijelentette: nem történt késlekedés a busz felemelésével, hiszen a roncs megmozdítása előtt meg kellett várni a bent rekedt utasok kimentését.

Hajnali öt órakor a helyszínen megkezdődött a halottak azonosítása és a csomagok, szatyrok leltárba vétele.

- Ezt a csomópontot, mielőtt körforgalmat létesítettek volna, csak Bermuda- háromszögnek neveztük a sok halálos baleset miatt - mondta Jaczó Győző, a Somogy Megyei Közútkezelő Kht. vezetője. Hat évvel ezelőtt éppen ezért alakították át. Azóta nem történt személyi sérüléssel járó baleset. A nagy sugarú körforgalmat a jól látható közlekedési tábla szerint 60 kilométeres sebességgel szabad megközelíteni. A 15 centiméter magas belső útszegély a szabvány szerint készült.

A vizsgálat eddigi adatai szerint nem lehet tudni, mi volt a baleset oka. Többen úgy vélték, hogy a sofőr elaludt, ám ennek ellentmond, hogy a tachográf szerint fél órával a balesetet megelőzően váltotta egymást a jármű két vezetője. Tegnap délután az RTL Klub híradójának nyilatkozó egyik sérült azt állította: a baleset előtt néhány másodperccel a sofőr azt mondta társának, hogy nem fog a fék. Megtudtuk: a helyszínelés során a szak-értők nem találtak féknyomot.

Reggel fél nyolckor a baleset helyszínére érkezett Lamperth Mónika belügyminiszter, Salgó László országos rendőrfőkapitány és Bakondi György katasztrófavédelmi főigazgató. A belügyminiszter közölte: a magyar kormány együtt érez az áldozatok hozzátartozóival, a hatóságok mindent megtesznek a családtagok gyors tájékoztatásáért, az egészségügyi intézmények a sérültek megfelelő ellátásáért. A miniszter meglátogatta a közeli kórházba szállított sérülteket is.

A baleset helyszínén később gyertyákat gyújtottak, és Ifi Géza balatonkeresztúri plébános rögtönzött misét celebrált.

A lengyel turistákat szállító busz - amelyen varsói, szczecini, lublini, duklai és stoczeki utasok utaztak - vasárnap reggel indult el egy Varsóhoz közeli kis faluból, Stoczekból. A zarándokút célja a Bosznia-Hercegovinában fekvő Medu-gorje katolikus kegyhely volt.

Az utazást a stoczeki ferences kolostor vezetője, Stefan Banaszczuk szervezte, aki az elmúlt években többször vitt már turistákat Medugorjébe. A buszon ezúttal többségében pedagógusok utaztak, akik a tanév befejezése után a medugorjei utazással akarták megkezdeni nyári vakációjukat. A buszt Biala Podlaskában bérelték egy családi vállalkozástól. A cég képviselője szerint a két sofőr tapasztalt gépkocsivezető volt, egyikük korábban több mint húsz évig dolgozott az Orbis lengyel utazási irodánál, a másik - az előbbi sógora - pedig több mint harminc évig vezetett a lengyel távolsági buszvállalatnál.

A legtöbb utas stoczeki volt. A kolostor elöljárója szerint az utat kiválóan megszervezték, a szállás, az ellátás rendben volt, és az utasoknak biztosításuk is volt. A zarándokokkal együtt utazott négy lelkész is, akik Medugorjéban egy papi lelkigyakorlaton vettek volna részt. A busz a tervek szerint hétfőn 14 órakor ért volna a helyszínre, és a csoport egy hétig maradt volna ott.

A tragédiát követően a zalaegerszegi kórházba szállított, könnyebben sérült Sofia Davidek stoczeki tanárnő kérdésünkre elmondta: aludt a szerencsétlenség pillanatában, ezért egy darabig nem is tudta eldönteni, hogy a körülötte fekvő, vérbe fagyott emberek jajveszékelése csupán rémálom vagy maga a valóság.

- Én is csak arra riadtam fel, hogy elölről egy óriási csattanás hallatszott, aztán már borultunk is - emlékszik viszsza a 16 éves Pavel Jaroszewicz, aki szinte karcolások nélkül úszta meg a balesetet, és csupán a biztonság kedvéért tartották hétfőn orvosi megfigyelés alatt a zalaegerszegi kórházban. - Legfeljebb két másodpercig tartott az egész. Utána óriási jajveszékelést és sírást hallottam minden felől. Igyekeztem minél előbb kimászni a feje tetejére állt buszból, aztán próbáltam segíteni a többieknek.

- Pavel mentette ki a mellettem ülő asszonyt is, aki beszorult a két ülés közé, és nem bírta megmozdítani a lábait - mondja Sofia Davidek.

A zalai és a somogyi kórházakban hétfőn több karitatív szervezet képviselői is meglátogatták a sérülteket. Tisztálkodó-szereket, törülközőket és ruhaadományokat vittek nekik.

A baleset 19 halálos áldozatát a marcali kórházba szállították. Lapzártánkig csak tízet sikerült azonosítani közülük, mivel az utasok többsége nem ismeri egymást, az utazást szervező szerzetes pedig súlyos sérülésekkel fekszik a keszthelyi kórházban.

Tegnap délután a sérülteket ápoló kórházakban érdeklődésünkre elmondták: az egyik Nagyatádra szállított sérültet leszámítva senki sincs életveszélyben. Az orvosi kezeléseknek köszönhetően a súlyos sérültek állapota javult, számuk tízre csökkent. A baleset idején a buszt vezető sofőrt szintén Nagyatádon ápolják, végtag- és mellkassérülései miatt több operációt is végeztek rajta, hétfő délután még nem volt kihallgatható állapotban.

Előírások léteznek, kötelező szabvány nincs

A buszok teteje szinte papírvékonyságú alumínium - állította a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság közbiztonsági igazgatója, aki úgy vélte, hogy emiatt okozott a borulás súlyos katasztrófát. Finta László, aki évtizedeken át Ikarus buszokat tervezett erről a következőket mondta:

- Az autóbuszok biztonságát és a borulás elleni védekezést egy ENSZ EGB-(Európai Gazdasági Bizottság) előírás szabályozza, de ez nem kötelező érvényű - mondta. Magyarországon a mostanihoz hasonló baleset indította el a buszok biztonságával kapcsolatos kísérleteket. Először szögletes buszokat fejlesztettek ki, de ez a forma is veszélyesnek bizonyult. A tervezők számos kísérletet végeztek, és arra a megállapításra jutottak, hogy meg kell erősíteni a buszok tetejét. Ezt elő is terjesztették az ENSZ illetékes szervezeténél, de nem sikerült nemzetközi szabványként elfogadtatniuk, mert a nyugati cégek elutasították azzal az indokkal, hogy ilyen baleset csak rossz utakon, rossz sofőrökkel fordulhat elő.

Ez az álláspont akkor változott meg, amikor Angliában is hasonló baleset történt. Akkor a brit kutatók a magyarokkal közösen dolgoztak ki javaslatot, amelyet az ENSZ EGB-szabványként elfogadott. A legtöbb nyugati gyártó még akkor sem fogadta el az ajánlást, de Magyarországon és Angliában a megerősített szabványok szerint készülnek a buszok.

A lengyel szakértők a helyszínen vizsgálódnak

Tegnap délután lengyel közlekedésbiztonsági szakértők érkeztek Magyarországra, hogy a buszkatasztrófa körülményeiről tájékozódjanak. A szakértőket szállító kölöngép a tragédia áldozatainak és sérültjeinek hozzátartozóit is Budapestre hozta. Az ORFK-n ezzel kapcsolatban elmondták: a hatályos büntetőeljárási törvény szerint magyar büntetőeljárásban csak a rendőrség által kirendelt szakértők vehetnek részt. Az ORFK megteremti a helyszíni vizsgálódás felté-teleit a lengyel szakértők számára is.

A lengyel tömegtájékoztatás vezető hírben számolt be a tizenkilenc halálos áldozatot követelő katasztrófáról, amit Leszek Miller kormányfő rádióbeszé-dében igen súlyos tragédiának nevezett. A Lengyel Köztársaság budapesti nagykövetségéről a konzul és egy beosztott diplomata azonnal a helyszínre utazott, hogy segítsen az elhunytak azonosításában és a sérültek névsorának összeállításában - írta az MTI. Medgyessy Péter miniszterelnök hétfő reggel telefonon felhívta és együttérzéséről biztosította Leszek Miller lengyel miniszterelnököt a tragédia miatt. Medgyessy jelezte, hogy Magyarország kész átvállalni azoknak a szeretteikért aggódó hozzátartozóknak az utazási és szállásköltségeit, akik a magyar kórházakban ápolt családtagjaikat kívánják meglátogatni. Mádl Ferenc köztársasági elnök Aleksander Kwasniewski lengyel államfőhöz küldött részvéttáviratban fejezte ki együttérzését a buszbaleset áldozatai családtagjainak. Gyenesei István, a Somogy megyei önkormányzat elnöke bejelentette, hogy a megyei önkormányzat Balaton-parti táboraiban és kollégiumaiban egy hétre szállást biztosít az áldozatok és sérültek hozzátartozóinak.

Az MSZP-frakció hétfői ülésén egy- perces néma felállással emlékezett meg a lengyel buszbaleset áldozatairól.

A Magyarok Világszövetsége a lengyel-magyar barátságnak szentelt vallásos művének lengyelországi bemutatójából származó bevételt a hétfő hajnali busztragédiában elhunytak hozzátartozóinak ajánlja fel. A Szent Kinga gyűrűje című vallásos misztériumi játékot e hónap végén mutatják be három lengyelországi városban.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.