Az észak-koreai hajó rejtélye

A tulajdonos akaratából távozott még tavaly nyáron a Duna hazai szakaszáról az az észak-koreai szállodahajó, amelynek Bem rakparti jelenlétére korábban a magyar titkosszolgálatok is felfigyeltek. Hazai hajózási szakemberek szerint Németországba vagy Szlovákiába került a vízi jármű.

Han Csong Li, a sokáig a Parlamenttel szemben a Dunán horgonyzó szállodahajó (pontosabban az Első Dunai Szálloda Kft.) észak-koreai tulajdonosa tavaly nyáron, július 10-én kérte a hajózási felügyeletet, hogy töröljék járműve nyilvántartási számát - közölte lapunkkal a hatóság. A kérelmet a tulajdonos azzal indokolta, hogy a hajót értékesíteni kívánja. Hegedűs Tamástól, a felügyelet műszaki osztályának vezetőjétől megtudtuk, hogy ezt követően kilenc nap múlva kiadták a törlésről szóló végzést, a szállodahajót pedig napokon belül elvontatták. Rejtély, hogy ezután mi lett a sorsa az 1936-ban Etele néven még hajónak épült, majd 1990-ben szállodává átépített és úgynevezett úszóműként nyilvántartásba vett szerkezet sorsa. Egyes hírek szerint a Dunán Németországba szállították, és ott ócskavasként eladták. Más hazai hajózási szakemberek viszont úgy tudják, hogy az úszó szálloda nem jutott el odáig, hanem egy pozsonyi nagyjavítás után még mindig Szlovákiában horgonyoz.

Az észak-koreai hajó jelenléte több mint másfél évvel ezelőtt keltette fel a fővárosiak érdeklődését. Felvetődött, hogy a phenjani titkosszolgálat megbízottait álcázza, akik onnan lehallgathatják vagy más módon megfigyelhetik a pesti oldal kormányintézményeit vagy éppen a Budán lévő, Bem téri Külügyminisztériumot. A vízi szálloda rejtélyességét csak növelte, hogy szinte kongott az ürességtől, amikor a Magyar Nemzet riporterei akkoriban felkeresték, és az is, hogy a tulajdonos elzárkózó volt, a KNDK budapesti nagykövetsége pedig az idő tájt Bécsbe költözött.

A kémhajóvád soha nem bizonyosodott be. A magyar hatóságok - a hivatalos nyilatkozatok szintjén legalábbis mindenképpen - vigyáztak arra, hogy ne tekintsék a vállalkozást a hivatalos KNDK érdekeltségének. Munkatársunk megkeresett egy az észak-koreai politikát jól ismerő, ma már nyugalmazott magyar diplomatát. A neve elhallgatását kérő szakértő nem tartotta "teljesen kizártnak", hogy Phenjan így próbált "kisebb információs hídfőállást" szerezni a vele ellenséges NATO egy viszonylag új tagállamában. Hozzátette ugyanakkor, hogy a KNDK rendkívül elzárkózó rezsim, és - mint mondta - "ha Dél-Koreánál, Japánnál és Kínánál ilyen vonatkozásban távolabbra tekint, akkor legfeljebb az Egyesült Államok érdekli".

Annyi bizonyos: szeptember 11-e óta világszerte éberebbek lettek a nemzetbiztonságiak. Úgy értesültünk: ha a szolgálatok adott esetben egy az észak-koreaihoz hasonló hajó távozását tartanák szükségesnek, úgy a járművek engedélyét kiadó helyi hatóságnál érnék el, hogy annak tulajdonosa ne kapja vagy hoszszabbíthassa meg azt. Lapunk nemzetbiztonsági forrásból anynyit tudott meg: jó néven vették, hogy a hajó felszedte a horgonyt, és távozott a magyar vizekről. Az elővigyázatosságnak tudható be egyébként, hogy a pesti kormányzati negyed előtt üres a Duna-szakasz.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.