Kultúrharc az amerikai biológiaórákon

Először a vízben úszkálva húsdarabokat szedünk össze, amelyeket csillóra, majd - a lényfázisba emelkedve - méregtüskére válthatunk. Innen irány a törzsi fázis, majd a világegyetem! Kevés videojátékot várt annyira a közönség, mint az evolúciót - igaz, a szakbiológusok szerint tökéletlenül - modellező, nemrég piacra dobott Spore-t (Spóra).

A világsikerre Will Wright személye a garancia; ő fejlesztette ki korábban a Sim játékcsaládot.

Az evolúció tana nemcsak a játékok körében hódít, hanem - ami ennél lényegesebb - az amerikai biológia-előadók katedráján is. Mint az NCSE, az Országos Természettudományos Oktatás Központja legfrissebb kimutatásából kiderül, az elmúlt nyolc évben tovább gyarapodott az olyan államok száma az USA-ban, ahol a biológia-tantervek előírják annak "egyenes és alapos" tanítását, hogy az élővilág sokszínűsége évmilliárdok során, mutáció és természetes kiválasztódás révén alakult ki. Az Egyesült Államok nyugati és északi részén teljes egészében ez a helyzet. Felzárkózott az evolúciópártiak közé Maine, New Hampshire, Virginia és Nyugat-Virginia, Alaszka, Florida és Hawaii is. Keleten és délen, főleg a hagyományos protestáns "bibliaövezetben" azonban mégis viszonylag lassan lehet áttörést elérni, noha Mississippi államban éppenséggel sikerült. Louisianában azonban egy új törvény védi az iskolák jogait, hogy "alternatív elméleteket" helyezzenek előtérbe.

Mindez kultúrharc a javából. A Gallup felmérése szerint az amerikaiak egynegyede fogadja el az állítást, miszerint Isten a jelenlegi formájukban teremtette a ma is ismert élőlényeket, mégpedig az elmúlt tízezer éven belül. Az az állítás, hogy az evolúciónak az ember is ugyanúgy része volt, mint a gyík vagy a hangya, még azokban az államokban sem annyira elfogadott, amelyek általánosságban a tudományos nézetet hirdetik. Nyolc évvel ezelőtt nyolc olyan állam volt az ötvenből, amely egyértelművé tette ezt a tantervekben. Most már csak öt: Kalifornia, Florida, Michigan, Indiana és Pennyslvania.

A The New York Times floridai riportjából kiderül, a választóvonalat a diákok is érzékelik. - Úgy vélem, abban, hogy a fejlődéselmélet hívei azt gondolják, amit, nagy szerepe van annak: nem akarják, hogy Isten irányítsa őket - véli Josh Rou tizenhét éves középiskolás. David Campbell, Orange Park-i biológiatanár is mintha "fordított térítést" folytatna, a másodikos osztályban a tekintetét egy olyan fiúra szegezve oktatja az evolúciót, akiről tudja, hogy részt szokott venni a kora reggeli iskolai imaórán. Mintha az egész egy hitvita lenne, annak ellenére, hogy a teremtés elméletét a tudomány nem támasztja alá. - Én is nézem a Discovery Channelt, és mondom is: jaj, de érdekes! De különbség van aközött, amit az ember érdekesnek talál, meg amit el is hisz! - így egy másik tanuló. Florida állam oktatási minisztériuma februárban mondta ki először nyíltan, hogy a közoktatásban az evolúciót "az élettudományok szervező elveként" kell oktatni. Eközben templomokban, a szószékről hirdetik az Answers in Genesis (Válaszok a Teremtésben) szervezet kiadványát, a Leleplezett evolúciót, amely megkérdőjelezi a helyi biológiakönyv tantételét: "Fosszilis és DNS-bizonyíték van rá, hogy a Homo sapiens 200 ezer évvel ezelőtt, Afrikában jelent meg."

A "hitvitákban", így abban is, hogy mit tanítsanak a biológiaórán, Amerikában immár 83 éve csak a bíróságok képesek dönteni. 1925-ben John Scopes Tennessee állambeli középiskolai oktatót azért ítélték el, mert megsértette a déli államokban általános törvényt, amely tiltotta az evolúció tanítását. Negyvenhárom évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy az Epperson kontra Arkansas-ügyben éppen ellenkezőleg ítéljen a Legfelső Bíróság, az evolúció bemutatásának tilalmát mondva alkotmányellenesnek. Sőt 1987-ben az Edwards kontra Aguillard-ügyben a legmagasabb bírói fórum a teremtéselmélet nyílt hirdetését nevezte az alaptörvénnyel szemben állónak. Aki pedig nem tud az egész biológia-tankönyv felett ellenőrzést szerezni, az legalább "felelősségkizáró" matricát próbál beleragasztatni. De a három évvel ezelőtti, Selman kontra Cobb megye ítéletben a szövetségi bíró kötelezett egy georgiai iskolaszéket a beapplikált kiegészítés eltávolítására, amely szerint "az evolúció elmélet, nem pedig tény... E tananyaghoz nyílt szellemmel kell viszonyulni, alaposan kell tanulmányozni, és kritikával kell illetni."

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.