Úgy tűnik, megmenekült a csődtől a legnagyobb amerikai biztosító, az AIG, melyet 85 milliárd dollárral segít ki a szövetségi kormányzat. Míg az Egyesült Államokban a pénzpiacok összeomlását igyekeznek megakadályozni, az Európai Unió a biztosítókra vonatkozó szabályok újrakalibrálásán dolgozik.
Összeomlás elnapolva
Henry Paulson amerikai pénzügyminiszter és Ben Bernanke Fed-elnök egy váratlan és szokatlan húzással megmentette az Egyesült Államok vezető biztosítóját, a komoly bajba került AIG-t. Az ezermilliárd dolláros eszközállományú óriás 85 milliárd dollár szövetségi kölcsönnel juthat levegőhöz - cserébe viszont az állam 79,9 százalékos abszolút ellenőrzést szerez az AIG felett. Az események (helyi idő szerint) kedden gyorsultak fel, amikorra kiderült: a cégcsoport a piacról nem jut hitelhez, mert a Goldman Sachs és a JPMorgan nem akar vagy nem tud tízmilliárdokat adni, a Fed pedig nem juttat áthidaló kölcsönt az AIG-nek, így nem maradt más lehetőség, mint a szövetségi kormányzat beavatkozása.
Ezt az összeomlást akarták elkerülni az AIG megsegítésével, a társaság ugyanis meghatározó szereplője a legalább 60 ezer milliárd dollárosra becsült CDS-piacnak, kiesése pedig újabb dominók eldőléséhez vezetett volna. Az AIG megingását is részben ez a piac okozta: azoknak a jelzálogalapú értékpapí-roknak a háromnegyede, amelyeket a vállalat biztosított, a hitelválság miatt elértéktelenedett. A cégcsoport 25 milliárdot már közvetlenül bukott, és további 80 milliárd dollár, igen kétes értékű kintlévősége van a befektetési bankoknál. Sorsa Európában és Ázsiában is riadalmat okozott, ráadásul 116 ezer alkalmazottjának csaknem fele Ázsiában dolgozik.
A CDS-piac egy gigantikus piramisjátékra hasonlít, nem része a hagyományos biztosítási piacnak. Ezért az amerikai piaci felügyelet (SEC) nem is gyakorol ellenőrzést felette. Christopher Dodd szenátor, a felsőház bankfelügyeleti bizottságának elnöke kedden ezzel együtt csalódottságát fejezte ki Christopher Cox SEC-elnöknek, mert szemet hunyt a manipulatív kereskedelem felett. A kongresszusi képviselők közül egyre többen vannak azon a véleményen, hogy a jelenlegi szabályozás nem jó, reformra szorul. A demokraták a Bush-kormányt hibáztatják a dereguláció miatt. Már John McCain republikánus elnökjelölt is átállt: egy évtizede még a lazább szabályozást sürgette, most ő is a szigorúbb ellenőrzés mellett érvel.
A Capitoliumon sorra hallgatták meg Paulsont, Bernan-ke-t, Richard Fuldot, a hétfőn csődvédelmet kért Lehman Brothers első emberét. A képviselőház pénzügyi szolgáltatások bizottságát vezető demokrata Barney Frank szerint elég az ad hoc mentőövekből, rendszerszintű szövetségi fellépésre van szükség. Kérdés, hogy a kongresszus mikor tud lépni, hiszen az elnökválasztás miatt hamarosan szünetet tart. A szó, amit sem a piac, sem az adófizető nem akar többé hallani: bailout, vagyis olyan segítség, amikor az állam tőkeinjekcióval ment meg egy céget. Másfelől viszont a '90-es évek japán bankválságából okulva, nem akarják tétlenül végignézni, ahogy a piac összeomlik.
A hitelpiaci válság miatt a Wall Street alapvetően átrendeződik. A huszonkilenc vezető pénzpiaci szereplő együttes piaci értéke 1860 milliárd dollárról 980 milliárdra, azaz csaknem a felére csökkent az elmúlt egy évben. A Merrill Lynch beolvadása a Bank of Americába tovább erősíti azt a folyamatot, hogy elmosódik a különbség a kereskedelmi és befektetési bankok között, amelyeket a nagy gazdasági világválság nyomán külön szabályoztak. Veszteségei dacára (még) állva maradt a két nagy befektetési bank, a Goldman Sachs és a Morgan Stanley, valamint a Bank of America, a Citigroup, a J. P. Morgan Chase, a Wells Fargo, a Bank of New York Mellon. A vasárnap még visszatáncoló, de az amerikai piacon azért terjeszkedni próbáló brit Barclays most már megvenné a hétfőn csődvédelembe menekült Lehman Brothers egy részét 1,75 milliárd dollárért. Ezt a csődbíróságnak kell jóváhagynia. Ezzel a cég 26 ezer dolgozója közül akár tízezernek is megmenthető lehet a munkahelye.
Charlie McCreevy, az unió belső piaci biztosa szerint az európai biztosítók nem alakítanak ki bankszerű befektetési stratégiát, ezért az AIG-éhez hasonló veszély nem is fenyegeti őket. Az uniós főhivatalnok ezért nem is látja okát annak, hogy változtatni kellene a tavaly nyár óta folyó munka irányán és ütemén.
A Solvency II. névre keresztelt program lényege, hogy erőteljesebb versenyre ösztönözzék a biztosítókat, de egyben emeljék a tőkekövetelményeket, ha valamely társaság túl sok kockázatot vállal. Az Európai Parlament is foglalkozik a kérdéssel, vélhetően novemberben szavaz, s szeretne olyan környezetet létrehozni, hogy az európai biztosítók a globális versenyben is helytállhassanak. De bírálatként elhangzik az is Brüsszelben, hogy az élénkebb verseny nagyobb kockázatra serkenti a biztosítókat, s ezért az összeomlás veszélye is növekedik. Az ágazati lobbi a kockázatkezelési szabályozástervezet azon részét kifogásolja, amely egyéves időtávra végezne elemzést, így a hosszú távú befektetéseket más súllyal vennék számba. A biztosítók így nem vennének részvényeket, hanem elsősorban állami vagy vállalati kötvényeket, a részvénypiacon ezért nagyobb befolyásra tennének szert a fedezeti alapok.
Az európai szocialisták elnöke, Poul Nyrup Rasmussen egy interjúban viszont sürgette a bankszektor átfogó szabályozásának felgyorsítását, ideértve a fedezeti alapokat is, s egyetértett azokkal a törekvésekkel, hogy a bankok tegyék közzé befektetési stratégiájukat. A pénzintézetek szerint ez csak riválisaiknak kedvezne, de Rasmussen szerint ez csupán azt jelzi, hogy a bankok hadakoznak a válság nyomán szükségszerű szigorítások ellen.