Józsefvárosi Ganz-telep: eltűnik a rozsdaövezet

Hamarosan megkezdődhet a józsefvárosi Ganz-MÁVAG negyvenhárom hektáros területének rehabilitációja. A Kőbányai úti kínai piaccal szemközt található városrész speciális ingatlanfejlesztői feladat, mert a terület több mint száz magántulajdonos birtokában van. A régóta esedékes szabályozási terv elkészítése most került napirendre: a helyi főépítész három utca megnyitását javasolja.

Egész városnegyedet foglal el a hajdani Ganz-MÁVAG józsefvárosi ipartelepe. Háromszor nagyobb a II. kerületi Ganz-telkeknél, amelyekre a két Mammut bevásárlóközpont és a Millenáris Park épült, közel háromszáz épület található ezen a nyolcvan százalékban beépített, saját belső út- és közműhálózattal rendelkező területen. Józsefváros kerületfejlesztési bizottsága most tárgyalta meg a szabályozási javaslatot, amely a Delej, a Bláthy Ottó és a Villám utca megnyitásával négy, önállóan fejleszthető tömbre osztja a Ganz-telepet. Az utcanyitások eredményeként a Kőbányai út közvetlenül csatlakozhat a Vajda Péter utcához, így a Ganz-MÁVAG törzsgyár egykori helye megnyílhatna a közúti forgalom, és persze a befektetők előtt. A szakbizottság a március 7-én ülésező képviselő-testület elé terjeszti a szabályozási terv alapjául szolgáló javaslatot.

A VIII. kerületi önkormányzat megbízásából 1997-től két évig tartott az a felmérés, amelynek célja a területrendezés problémáinak és lehetőségeinek feltárása volt. A négy évvel ezelőtt elfogadott budapesti városrendezési keretszabályzat munkahelyi övezetté minősítette az Orczy út-Kőbányai út-Könyves Kálmán körút-Vajda Péter utca térségét, ahol az utóbbi évtizedben visszaszorult az ipari termelés, helyet adva a szemközti kínai piacon érdekelt kereskedők raktárainak, no meg maguknak a kereskedőknek, akik az utcafrontokon nyitottak üzleteket.

A Ganz-MÁVAG önálló kis városrészt alkot, miközben fejlesztése összekapcsolható a józsefvárosi pályaudvar területével. A legnagyobb problémát azonban az átgondolatlan privatizáció okozza: az épületek eladása előtt nem történt meg a területrendezés, ezért a belső úthálózat rendezése ma már valódi akadályokba, az utak közepére épült házakba ütközik. A bontandó házak kártalanítása nem az önkormányzatra, hanem a terület felértékelődésében érdekelt tulajdonosokra hárul. A ma még csak kapukon át megközelíthető ipartelep megnyitása az ingatlantulajdonos érdeke. Az úthálózat fejlesztése az ingatlanok felértékelődésével jár együtt.

A volt Ganz-MÁVAG terület rehabilitációja a kerület polgármestere, Csécsei Béla megfogalmazása szerint a következő nagy városfejlesztési feladat. A kerületi elöljáró kezdeményezte az ingatlantulajdonosok közötti első megbeszélést még tavaly a Ganz-telep legnagyobb tulajdonosaival. Az évek óta holtponton lévő ügyben ez jelentette a fordulópontot. Az önkormányzatot határidő is köti: 2003 végéig rendeletet kell alkotnia a rendezési tervből. Mint Balázs László, Józsefváros főépítésze elmondta: a szabályozási terv kidolgozását nem kezdhették el erővel, a tulajdonosok nélkül. A tárgyaláson olyan szabályozási javaslat született, amely az utak megnyitásával lehetővé teszi az egyes tömbök rendezését a több mint negyvenhektáros területen. A városrész máris felkeltette a befektetők figyelmét, nem véletlenül, hiszen Budapest belső területén van, fekvése viszonylag kedvező, közlekedési csomópontban helyezkedik el, és spontán fejlődés eredményeként alakult kereskedelmi centrummá. Továbbfejlődéséhez, átalakulásához azonban immár elengedhetetlen a rendezési terv. Megalkotóinak számos bonyolult kérdésre is választ kell majd adniuk. Ha sikerrel járnak, új kereskedelmi, kulturális és szabadidőközpont is létrejöhet ezen a ma még meglehetősen kusza területen. Az ipari termelést folytató cégek egy része ugyanis szeretne elköltözni vidéki telephelyre, de nem akármennyi pénzért. Amire várnak, nem más, mint az, hogy egy ígéretes rendezési terv következtében meglóduljon a most nehezen értékesíthető csarnokok árfolyama. Igaz, ehhez a következő lépéseket az ingatlan tulajdonosainak kell megtenniük: az utcanyitások útjában álló épületek "eltüntetésével". Ennek menetéről, az egyezkedés részleteiről egyelőre az érdekeltek nem kívánnak nyilatkozni.

Budapest városfejlesztési koncepciójában a Kőbányai út e részét rozsdaövezeti mintaprojektként jelölik. Az egyelőre bizonytalan időpontban, de valamikor elköltöző kínai piac és a pályaudvar felszabaduló helye ugyancsak fejlesztésbe vonható terület.

A hajdani Ganz-MÁVAG józsefvárosi ipartelepe háromszor nagyobb a II. kerületi Ganz-telkeknél, majdnem háromszáz épület található a nyolcvan százalékban beépített, saját út- és közműhálózatú ingatlanon. A helyi önkormányzat szabályozási javaslata szerint a Delej, a Bláthy Ottó és a Villám utca megnyitásával négy, önállóan fejleszthető tömb alakítható itt ki. Így a Kőbányai út közvetlenül csatlakozhat a Vajda Péter utcához, a Ganz-MÁVAG törzsgyár egykori helye megnyílhatna a közúti forgalom előtt.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.