Continental-óriásüzlet: Schröder és Schaeffler a volánnál

Az autóipari csúcsmenedzserek többségétől eltérően nem folyik benzin az ereiben. Manfred Wennemer a számok embere. A hannoveri székhelyű Continental az irányításával lett „gumis cégből” a világ egyik vezető, 16,7 milliárd eurós éves árbevételű autóipari beszállítója, s egyben vonzó célpont is. A német tőzsdeindex (DAX) egyik vezető vállalatára egy jóval kisebb, családi vállalkozás, a bajor Schaeffler vetett szemet.

Az elkeseredett küzdelem jó másfél hónapig tartott, a vezető német politikusokat is „mozgósító” csatából végül a kérő került ki győztesen. A csütörtökön napvilágra került alku értelmében Schaeffler a Continental-papírokért eredetileg ajánlott 70,12 euró he-lyett kereken 75-öt fizet, egyben vállalva, hogy 2012 őszéig beéri legfeljebb 49,99 százalékos tulajdonrésszel.

A világszerte 150 ezer embert foglalkoztató Continental részvényeseinek és dolgozóinak érdekeit pedig nem akárki hivatott védeni. A szintén hannoveri illetőségű Gerhard Schröder (SPD) volt német kancellár a többi között arról is dönthet, hogy a Schaeffler kinek adhatja el Conti-részvényeit, amennyiben a herzogenaurachi vevő időközben meggondolná magát. Az új kisebbségi tulajdonos abba is beleegyezett, hogy nem da-rabolja fel a Continentalt. Vagyis nem kezd tömeges elbocsátásokkal járó strukturális átalakításokba, il-letve egyes érdekeltségeket sem bocsát áruba.

A kiegyezés vezéráldozata maga Wennemer. A Continentalt 2001 óta irányító 60 éves vezérigazgató távozása nem meglepő. Július kö-zepén egy harcias megnyilvánulás során „egoistának” és „felelőtlen-nek” minősítette a 8,9 milliárd eurós forgalmú Schaeffler első ajánlatát, vérig sértve ezzel Maria-Elisabeth Schaeffler tulajdonost. Ráadásul összekülönbözött a kiegye-zést favorizáló elődjével, a Continental felügyelő bizottsági elnöki posztját betöltő Hubertus von Grünberggel is. A takarékosságáról híres Wennemer után a szakszer-vezetek sem hullajtanak könnyeket. A munkavállalói érdekvédők úgy gondolják, hogy a Schaefflerrel jobban szót fognak érteni, mint a megállapodásokat gyorsan felrúgó eddigi vezérigazgatóval.

A német autóipar „nagykutyái”, egyben a Continental kiemelt vevői – a többi között az Opel és a Volkswagen főnökei – a kezdetektől az összeolvadást pártolták. Martin Winterkorn, a Contihoz hasonlóan szintén alsó-szászországi központú VW első embere szerint a Schaeffler „belépése” stabilizálja a Bosch után a második legnagyobb európai autóipari beszállító helyzetét. Sőt, egy olyan német autóipari-beszállítói konglomerátum jöhet létre, amely maga mögé utasíthatja a japán Densót, a kanadai Magnát vagy az amerikai Delphit.

Dési András
Berlin

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.