Új szereplővel bővülhet az idén az autós biztosításokkal foglalkozó társaságok piaca - tudta meg lapunk. A Wabard Zrt. alapítója Wáberer György, a Waberer's Holding tulajdonosa. A cég tevékenységi engedélyének megszerzése után ősszel elsőként a gépjármű-felelősségbiztosításokra hajtana rá.
Wabard: új közlekedési biztosítót alapít Wáberer György
Megégette magát a MÁV ÁBE öszszeomlásakor a Waberer's Holding, a legnagyobb magyar közúti fuvarozó és logisztikai vállalkozásnak számító cég. Az augusztus 15-én megszűnt biztosító legnagyobb ügyfeleként számon tartott vállalatnál - bár a pontos összeget még nem tudhatják - úgy számolnak, hogy akár 100-140 millió forintról lesznek kénytelenek lemondani a biztosító bedőlése miatt. Ennek egy igen jelentős részét teszik ki azok a biztosítási díjak, amelyeket a fuvarozócég már korábban befizetett a biztosítónak az év hátralévő részére.
A cégnél azonban nem érik be annyival, hogy sebeiket nyalogatják, és új biztosítót keresnek 4300 járművük számára. Egy teljesen új közlekedési biztosítót hívnának életre. Wabard Zrt. néven jegyeztetnék be befektetői a tervek szerint ősszel piacra lépő biztosítótársaságot. Wáberer György, az új közlekedési biztosító alapítója lapunk értesüléseit nem kommentálta. Csupán annyit árult el: a Waberer's-csoport gépjármű-felelősségbiztosítási szerződéseinél szerzett tapasztalataik megmutatták, hogy a közlekedési káresemények rentábilis üzletet jelentenek a biztosításukkal foglalkozó társaságoknak. Megítélése szerint épp ezért elfogadhatatlan, hogy a kötelező biztosításokra leszerződő jóhiszemű autósok tízezrei egy-egy felelőtlenül irányított biztosító bukása miatt ráfizessenek. Miként az is, hogy a balesetekben vétlen autósok azért ne tudják rendezni káraikat, mert biztosítójuk az üzletágban egyébként termelődő óriási haszon ellenére fizetésképtelenné vált.
Más forrásból úgy tudjuk: a Wabard alapítási engedélyét Wáberer György és befektetőtársai már a MÁV ÁBE összeomlása előtt, júliusban beadták a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF). A cég alaptőkéje a biztosítási törvénynek megfelelően százmillió forint, illetve további 3,2 millió eurónak megfelelő forintösszeg lesz - összesen tehát mintegy nyolc-kilencszázmillió forint.
Az új biztosító működéséhez a hátteret két tulajdonos biztosítja majd. Az egyik Wáberer György családi vagyonkezelő cége, a VKH Kft. A döntő hányadában a nagyvállalkozó tulajdonában lévő társaság tőkéje jelenleg 133,89 millió forint. A Wabard másik befektetője az 55 millió forintos tőkével bejegyzett Arden Holding Zrt. Ennek a cégnek a tulajdonosa az Erdért Kft. átalakulásával létrejött West Bay Kft., amely a leggazdagabb hazai vállalkozók toplistáján igen előkelő helyen lévő Kedves Ferenc és Nagy György érdekeltségei közé tartozik hárommilliárdos jegyzett tőkével - utóbbi a Wallis Rt. korábbi résztulajdonosa. A biztosító cégbírósági bejegyzéséhez szükséges alapítási, személyi és befolyásszerzési engedélyeit a hírek szerint a PSZÁF várhatóan néhány napon belül kiadja. Így valószínű, hogy a Wabard november elejére megkapja tevékenységi engedélyét, és a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások év végén esedékes átszerződési időszaka előtt piacra léphet saját ajánlataival.
Azt azonban egyelőre csak találgatni lehet, hogy a Wabard mekkora fejfájást okoz majd a jelenleg működő, a kötelezőben érdekelt "konkurens" biztosítók vezetőinek. Mindenesetre úgy tudjuk: a már formálódó üzleti tervek szerint a Wabard arra készül, hogy versenyképes ajánlatokkal ostromolja majd reménybeli ügyfeleit.
Nem meglepő, hogy a legtöbb ügyfelet a várakozások szerint a közúti fuvarozók soraiból toborozzák majd. A Waberer's Holding szakmai tapasztalatai legalábbis hozzásegíthetik az új biztosítót a fuvarozóknak kedvező kötelező biztosítási konstrukciók összeállításához. Emellett azonban a Wabard feltehetően számít a megszűnő MÁV ÁBE ügyfeleire is. Hosszabb távon pedig a kiszivárgott hírek szerint a cég a vagyonbiztosítások területén is megméretni készül magát.
A már átszerződött, mintegy 110 ezer MÁV ÁBE-s ügyfél lényegesen magasabb éves átlagos díj mellett kötötte meg új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződését, mint tavaly novemberben. Kétharmaduk internetes portálon választott új biztosítót, a Netrisk.hu-n eddig 58 ezren, a Biztositas.hu-n mintegy 23 ezren - tájékoztatták a biztosítási portálok az MTI-t hétfőn.
A Netrisk.hu-n a 14 biztosító közül a Genertelt a MÁV ügyfeleinek 22 százaléka, a K and H Biztosítót 20 százalékuk választotta, míg a KÖBE az új szerződések 13 százalékát szerezte meg.
A most kötött kötelező biztosítások éves átlagdíja lényegesen magasabb, mint a múlt év novemberében kötött szerződéseké - hívja fel a figyelmet a portál -, az akkori 30 ezer forinttal szemben 46 ezer forint, amit csak részben indokol az olcsó MÁV biztosítások kiesése. A másik meghatározó ok, hogy több biztosítótársaság a novemberi váltási időszakban külön kedvezményeket alkalmaz, amelyek év közben már nem érvényesek.
A most biztosítót váltott MÁV ügyfelek jelentős részének ezért novemberben várhatóan ismét érdemes újrakötnie kötelezőjét - fűzik hozzá.
Azoknak a MÁV ügyfeleknek, akik a péntek éjfélkor lejáró határidőt elmulasztották, számolniuk kell azzal, hogy jogi lehetőségük sem lesz az általuk esetleg okozott kárt a MÁV Biztosító Egyesületre hárítani. Bónusz fokozatukat ugyanakkor érvényesíteni tudják leendő új biztosítójuknál, ha a korábbi MÁV kötelező biztosításuk legalább augusztus 15-ig díjrendezett.
A Biztositas.hu alkuszcégnél a határidőt követően napi néhány 100 kötést regisztráltak. A 23 ezer átszerződő közül legtöbben a K and H és a KÖBE ajánlatát választották. A MÁV ÁBE nyilvántartásában, mintegy 195 ezer szerződés szerepelt a felügyeleti biztosok kinevezésekor, közülük kötelező 160 ezer volt, ezen belül 40 ezer flottaszerződés és 120 ezer egyéni kgfb szerződés.
A lemaradó ügyfelek túlnyomó része az alkuszcég szerint valószínűleg külföldi szabadságát töltötte a határidő lejártakor, de bizonyára vannak olyanok is, akik azt gondolják, megvárják majd a III. negyedév végét, és így nem fizetnek dupla díjat kötelezőjükre. Aki így dönt, az téved, mivel a PSZÁF egyesületet megszüntető határozata miatt szerződés nélkülivé válnak, és a vonatkozó szabályozás alapján számukra az új biztosító visszamenőlegesen számlázza majd ki az új szerződés tényleges megkötése és a régi megszűnése közötti időszakra eső díjat.
Azoknak, akik még nem váltottak, fedezetük egyáltalán nem lesz augusztus 15-e és az új szerződés megkötése közötti időszakra. Az ezen időszakban okozott károkat kötelesek saját zsebből megtéríteni, ami a töréskárok esetében a párszázezertől a több tízmillió forintig terjedhet, míg személyi sérülés esetében ennél akár jóval nagyobb összegre is számítani lehet, akár élethosszig tartó járadék fizetésére is.
Különbség van a késők között annak függvényében, hogy befizették-e határidőre a III. negyedéves díjat a MÁV-hoz, vagy sem. Aki fizetett, az megtartja a bónusz fokozatát, aki nem, az A00-ba kerül, illetve ha maluszos volt, akkor azt kapja meg.
A Biztositas.hu információi alapján a legtöbb biztosító, kedvezve az ügyfeleknek, bónuszban küldi ki az első díjas csekket. A biztosítók tervei szerint az ügyfél által nyilatkozott bónusz fokozatot a MÁV ÁBE várhatóan rövidesen elkészülő elektronikus adatszolgáltatásából ellenőrzik majd.
(MTI)