Újbuda Jazz Fesztivál szeptember 4-7-ig
szeptember 4. (csütörtök) 20 óra
Lágymányos Impromptu
100 % improvizáció
„A Lágymányos Impromptu 2008. februári verziójának erényei a résztvevők felkészültségén, nyitottságán, kísérletező bátorságán nyugodtak, valamint azon a koncepción, mely szabad teret engedett e minőségeknek azáltal, hogy megakadályozta minden előzetes egyeztetés, (pre)koncepció beférkőzését.” (Angelus Iván)
Felkért résztvevők:
Farkas Zoltán Batyu: ütőgardon, láb
Gerőly Tamás: dob, ütős hangszerek
Grencsó István: fúvós hangszerek
G. Szabó Hunor: dob, ütős hangszerek
Király Elvira: zongora
Kovács Ferenc Öcsi: hegedű, trombita
Másik János: billentyűs hangszerek
Mizsei Zoltán: ének, elektronikus hangszerek
Táncosok: Arany Virág; Bakó Tamás; Biczók Anna; Cuhorka Emese; Dányi Viktória; Furulyás Dóra; Garai Júlia; Hód Adrienn; Molnár Csaba; Murányi Zsófi; Rózsavölgyi Zsuzsa; Sebestyén Tímea; Vass Imre
szeptember 5. (péntek) 19.30 óra
Mezei Szilárd és a 2/3 100nka Adam Stodolski, Przemek Borowiecki (PL)
A vajdasági Mezei Szilárd hegedűs, brácsás, nagybőgős és zeneszerző különböző felállású zenekaraival (duótól nonettig) 1990-től munkálkodik ebben a zenei szcénában. Kortárs improvizatív zenét játszik, elsősorban saját kompozíciókat. Zeneszerzőként fő érdeklődési területe az improvizáció és kompozíció kapcsolata (valamint a Lutoslawski-féle aleatorikus zene ill. Anthony Braxton zenéje), a jazz és a népzene. Fiatal zenészként a bartóki és szabadosi vonal követője.
Ezen az estén két tehetséges lengyel muzsikussal improvizál.
A 100nka (szójáték, kiejtve sztonka, vagyis krumplibogár, vagy pedig százaska) egy felettébb érdekes, fiatal akusztikus new jazz trió. Ezúttal az Újbuda Jazz fesztivál keretében a 2/3 100nka, vagyis Adam Stodolski a brilliáns nagybőgős és, az ördöngős dobos, ütőhangszeres lép a MU Színház színpadára. Hazájukban, Lengyelországban már igen komoly sikereket értek el az ambiciózus improvizatív zene területén, legutoljára Herb Robertsonnal, a new yorki downtown, avantgarde színtér leghíresebb trombitásával turnéztak és vettek fel közös lemezt. Két kiváló saját lemezzel is rendelkeznek a világhírű Not Two Records kiadásában.
A zenekar tagjai:
Mezei Szilárd: brácsa
Adam Stodolski: bőgő
Przemek Borowiecki: ütőhangszerek
MAGONY feat. Alexander Balanescu
A Magony zenekart 2001-ben hozta létre Kovács Ferenc, szólólemezének élő előadására. Az azóta kiadott felvételek széles skáláját mutatják a kompozíciós, műfaji és hangszeres megoldások sokoldalú-ságának.
A zenei stílust leginkább az "improvizatív kortárs parasztzene" kifejezés közelíti meg.
A Balanescu-val való együtt-játék különleges zenei megvalósításokra ad lehetőséget.
A román születésű Alexander Balanescu korunk egyik legizgalmasabb hegedűművésze, gazdag képzeletvilágú zenész, és egyben termékeny zeneszerző. Repertoárja kortárs- és új zenére épül, tekintetével mindig a jövőt fürkészi.
Pályafutása alatt együtt dolgozott többek között Michael Nyman-nal, John Lurie-val, David Byrne-nel, Carla Bley-jel, Rabih Abou Khalil-lal.
A MU színpadán legutóbb 2006-ban, a 2. Újbuda Jazz Fesztivál keretében lépett fel Kovács Gerzson Péter táncossal és Sipos Mihállyal a Magenta című produkcióban.
A zenekar tagjai:
Alexander Balanescu: hegedű
Kovács Ferenc: trombita, hegedű
Balogh Kálmán: cimbalom
Szandai Mátyás: bőgő
szeptember 6. (szombat) 20 óra
Dresch Quartet
„Ha Dresch-t hallgatjuk, sejthetjük, hogy hangzott volna John Coltrane, ha magyarnak született volna" - Der Standard, 2005 október
"Dresch napjaink egyik legmeghatározóbb kortárs zenésze – írja a kvartett ljubljanai fellépése után egy szlovén újság – Jan Garbarek, Pat Metheny és a többi szupersztár egyikét sem lehet hasonlítani Dresch Mihályhoz."
Ezen az estén Dresch Dudás Mihály és zenekara a legendás Zbigniew Namyslowski-t hívta meg közös játékra.
Zbigniew Namysłowski
A multiinstrumentalista Zbigniew Namysłowski (alt- és szopránszaxofon, fuvola, harsona, cselló, zongora, hangszerelő) kétségkívűl a lengyel jazz egyik leginkább emblematikus személyisége a jazz világában. Pályafutása még 1956-ban zongoristaként kezdődött, később csellistaként és harsonásként folytatta az akkori leghíresebb lengyel zenekarok tagjaként. 1958-ban tagja volt annak a Polish All Stars nevű zenekarnak, amelyik elsőként szerepelt Nyugat-Európában (Dánia, Franciaország) a háború után. Körülbelül ebben az időben tért át mai fő hangszerére az altszaxofonra. 1961-ben alapította első saját jazz combóját Jazz Rockers néven. 1962-ben az Andrej Trzaskowski által vezetett The Wreckers nevű zenekarral, Kelet-Európából elsőként az USA-ban turnézik, részt vesz a formációval a híres Newport 62’ Jazz Fesztiválon. 1963-ban ő az első kelet-európai zenész, akinek önálló lemeze jelenik meg Nyugaton, az angol Decca kiadja Lola című albumát. Évtizedeken keresztül számos sikeres formációt hoz létre, közel 40 saját lemezt készít, amelyek közt sok jazz - történeti jelentőségű is található (Lola, Winobranie, Kujawiak Goes Funky, Jasmin Lady, Air Condition, Standards, Assymetry) és résztvevőként több mint 80 albumon szerepel.
Egyedi, azonnal felismerhető soundjára és stílusára elsősorban a lengyel (górál) népzene szeretete és az amerikai jazz szonorisztikájának ismerete van hatással. Hangzását sajátos, intenzív tűz és feszültség jellemzi, amely bizonyos mértékig Jackie McLean-hez és Mike Osborn-hoz teszi hasonlatossá.
A zenekar tagjai:
Zbigniew Namyslowski: fúvós hangszerek
Dresch Dudás Mihály: fúvós hangszerek
Baló István: dob
Lukács Miklós: cimbalom
Szandai Mátyás: bőgő
szeptember 7. (vasárnap) 20 óra
Benkő-Grencsó–Lőrinszky Trio
Benkő Róbert, Grencsó István, Lőrinszky Attila - a magyar improvizatív jazz zene „nagy öregjei” -közös rögtönzése készíti elő a KOROM című produkciót.
A trio tagjai:
Benkő Róbert: bőgő
Grencsó István: fúvós hangszerek
Lőrinszky Attila: bőgő
KOROM
Idézetek John Butcher „15 egyszerű állítás a szabadimprovizációs zenéről – magyarázatokkal és ellentmondásokkal” című írásából
4. A szabadimprovizációs zene szükségszerűen spontán, de egy olyan alapra épül, amely több év tanulásból, kísérletezésből, gondolkodásból és tapasztalásból áll.
6. A szabadimprovizáció azt mutatja, hogy a komplexitás valójában igen természetes.
9. A rendszeres improvizáció olyan tevékenységet jelent, amelyet Derek Bailey a következőképpen írt le: "bárminek a kutatása, ami állandóan változik".
13. A legtöbb előadó pillanatról pillanatra csak néhány olyan dolognak van tudatában, amit megtehet, hogy "jó" legyen a hangzás, százakkal szemben, amelyek "rossznak" fognak hangzani. A szabad improvizáció nagyon kötött, és talán nem is kellene szabad improvizációnak nevezni. (Bajnai Judit fordítása (1998) In: Magyar Műhely 1998. tél/1999. tavasz, XXXVII. évf., 108-109. sz., 105-6.)
A KOROM csoport tagjai:
Bakó Tamás – tánc
Francia Gyula – tánc
Garai Juli – tánc
Kardos Vera – hegedű
Isabelle Lé – tánc
Márkos Albert – cselló
Mezei Szilárd – brácsa
Benkő-Grencsó-Kardos-Lőrinszky-Márkos-Mezei Kollektív
Fellépnek:
Benkő Róbert: bőgő
Grencsó István: fúvós hangszerek
Kardos Vera: hegedű
Lőrinszky Attila: bőgő
Márkos Albert: cselló
Mezei Szilárd: brácsa
Belépő elővételben szeptember 3-ig: 1500,-Ft
A koncert napján a helyszínen: 2000,-Ft
Egyéb programok más helyszíneken
A38szept. 5. péntek 21h
Matthew Shipp (USA)
A Tribute to Albert Ayler - Roy Campbell, Joe McPhee, Warren Smith, William Parker (USA)
szept. 6. szombat 21h
Barabás Lőrinc Eklektric feat. Dresch Mihály
Operentzia
Infragandhi
Fonó
szept. 4. csütörtök, 20.00
Ektar
Lukács Miklós projekt
Balogh Kálmán és Lukács Miklós
szept. 6. szombat, 20.00
Samsara
Afro Jam
world jam session
MU Színház
szept. 4. csütörtök 20h
Lágymányos Impromptu
szept. 5. péntek 19:30h
Mezei Szilárd és a 2/3 100nka Adam Stodolski, Przemek Borowiecki (PL)
MAGONY feat. Alexander Balanescu
szept. 6. szombat 20h
Dresch Quartett feat. Zbigniew Namyslowski (PL)
szept. 7. vasárnap 20h
Benkő-Grencsó-Lőrinszky Trio
KOROM
Benkő-Grencsó-Kardos-Lőrinszky-Márkos-Mezei Kollektív