Sorra jelentkeznek be a magyar városok az Apollo gumigyár helyszínéül azután, hogy az indiai cég lemondott Gyöngyösről. Ami ellen itt tiltakozott a helyi Fidesz, azért más, Fidesz vezetésű város kapva kap. A sorban álló települések azonban túl messze vannak a fővárostól az indiaiaknak, így nehéz lesz nyerniük.
Sorban állnak a városok az Apollóért
Újraéledő szlovák remények
Botrány, skandalum, a fideszesek megehetik, amit főztek, miattuk nem lesznek munkahelyek, s marad Gyöngyös abban a gazdasági tespedtségben, amelyet még Budapest közelsége vagy az autópálya megléte sem tudott megváltoztatni az utóbbi években - egyebek között így kommentálták internetezők bejegyzéseikben azt a hírt, miszerint az indiai Apollo Tyres cég nem épít gumigyárat Gyöngyösön. Nem maradt el a vagdalkozás politikai hovatartozástól függően sem: a baloldali nézeteket vallók a népszavazást kezdeményező Fideszt okolják a kudarcért, az első lépcsőben tervezett 900 munkahely elvesztéséért, a jobboldal pedig hazafias tettként értékeli, hogy sikerült megmenteniük a Mátra friss levegőjét a vegyi anyagoktól. Ennél persze jóval bonyolultabb a helyzet.
Az Apollo Tyres többször is hangsúlyozta: olyan szigorú környezetvédelmi normákat is betartat a gyáraiban, amelyeket az Európai Unió csak 2010-ben szándékozik bevezetni. Tatár László, a gyöngyösi Fidesz elnöke tudósítónknak úgy nyilatkozott: információik szerint az indiaiak azért dobták be a törülközőt, mert nem sikerült megszerezniük az ipari parkban a szükséges földterületet, és elhúzódott az egyéb ügyintézés is. Ezt Hiesz György polgármester cáfolta. Közölte: az önkormányzat magánszemélyektől vásárolta meg a földeket, hogy azt később a gumigyár részére értékesítse. Hozzátette: megvannak az előszerződések a szükséges földterületre. A gumigyár opciós vásárlási jogot szerzett a területre, s előbb a környezetvédelmi engedélyeket kellett volna beadnia, aztán vette volna meg a földet. De már az engedélykérelmet sem adták be, épp a népszavazási hercehurca miatt - mondta a polgármester.
A gyöngyösi helyszín lemondása nyomán az építkezés megkezdése helyett a döntés-előkészítő folyamat elejére ugrott vissza az Apollo Tyres beruházása. - A népszavazási kezdeményezés bejelentését követően már érezhető volt, hogy akár meg is hiúsulhat a gyár terve - mondta lapunknak Rétfalvi György, az állami beruházásszervező társaság, az ITD Hungary vezérigazgatója. Szerinte a túlzott bürokrácia volt a másik ok, amiért az indiai gyártó végül szedte a sátorfáját.
- Miután az ipari park nem volt elég nagy, meg kellett volna egyezni a szomszédos területek tulajdonosaival (gazdákkal, önkormányzatokkal), ez azonban körülményesen ment, mert mindenki egy ügyleten próbált extra nyereséget bezsebelni. A cég még ki is fizette volna a kért vételárat, ám a földhivatali átminősítés; az adminisztráció is nagyon lassan haladt a helyi hatóságoknál - magyarázta a befektető döntését Rétfalvi.
Az Apollo most az ITDH segítségével olyan települést keres Magyarországon, amely legfeljebb egy óra alatt megközelíthető a fővárostól autópályán, rendelkezésre áll a tulajdonilag és besorolásilag is rendezett, megfelelő méretű ipari park és a szakképzett munkaerő. Újra versenyben vannak azok a városok, amelyek korábban Gyöngyös mögé szorultak, de Szlovákia, Lengyelország, sőt akár Románia is - és mivel indiai szemmel a térség kicsi, az Apollo vezetői nem nézegetik majd, hol a határ. - Tatabánya, Székesfehérvár telített befektetőkkel, és a munkaerő is drágább, mint a keleti országrészben és Kecskemétet lefoglalta a Mercedes, Dunaújvárost a Hankook. Komárom-Esztergom megyében a Suzuki és a Sanyo használja a kapacitásokat - sorolja Rétfalvi György. Hozzátéve: szívesen terelnék Szolnok, Szeged vagy Miskolc felé az Apollót, de ezek a városok valószínűleg túl messze vannak Budapesttől - talán az egyetlen várostól, amiről az indiai befektetők már hallottak.
Az újabb döntésig valószínűleg legalább egy hónapnak kell eltelnie. - Az Apollo nem égetheti meg még egyszer magát: a beruházás már így is mintegy háromnegyed évet csúszott, és nagyon rossz nemzetközi visszhangja lenne, ha ismét a helyiek tiltakozása miatt hiúsulna meg az új üzem - mondja az ITDH vezetője, aki szerint nem valószínű, hogy a kormány magasabb támogatást ajánlana az Apollónak. Azt ugyanakkor nem tartja elképzelhetetlennek, hogy azonos feltételek mellett ezúttal a szlovákok viszik el a befektetést, mint ahogy hasonló helyzetben Magyarország tudta elhozni három éve a Hankookot északi szomszédjától.
- Az biztos, hogy mostantól a külföldi cégek részletesen tudni akarják majd, a helyiek hogyan vélekednek egy esetleges építkezésről. Az aktuális vezetőkön kívül az ellenzékkel és a civil szervezetekkel is le fognak ülni egyeztetni - véli Rétfalvi György.
A Fideszre hulló gyöngyösi kudarc jól jöhet a jobboldali vezetésű Szolnoknak - ez az a város, amely Gyöngyössel utolsóként maradt fent az Apolló-rostáján, amikor a helyszínt keresték, így a sok jelentkező város közül most az egyik legesélyesebbnek számít. Szalay Ferenc, a város fideszes vezetője azt mondta: nem érti a környezetvédelmi aggályokat, ez ügyben tájékozódni fog a Fidesz kifogásairól. A szolnokiak ugyanis korábban megnyugtatónak találták a hatástanulmányok adatait. Szalay megerősítette: az indiaiak a napokban újból felvették a kapcsolatot a várossal. - Szolnokon az ipari park mellett van egy egybefüggő terület, amelyet a város magánszemélyektől meg tud vásárolni, ha arra szükség lesz - közölte a polgármester.