Új sínen futna tovább a vasutas alkuszcég

A MÁV Biztosító vezére nélkül, tiszta lappal, független biztosításközvetítőként kezdene új életet a VBSZ Vasutas Biztosítás Szervező Kft. Az új tulajdonosi struktúra még nem alakult ki, de az már biztos, hogy sem Kiss Bálint érdekeltsége, sem a MÁV nem tartja meg üzletrészét a cégben.

Nevet, tulajdonost és ügyvezetőt váltana a MÁV Biztosító előzetes letartóztatásban lévő vezetőjéhez, Kiss Bálinthoz kötődő alkuszcég - tudta meg a Népszabadság. A VBSZ Vasutas Biztosítás Szervező Kft.-t a társaság két vezetője, a céget Kiss Bálint helyett megbízott vezetőként irányító Kasza János irodavezető vinné tovább. Az elképzelések szerint először is kikerülnének a tulajdonosok közül a MÁV Biztosító egykori vezéréhez kötődő vállalkozások, Kiss Bálint ügyvezetői székét pedig Kasza János foglalná el. A jövőben a VBSZ Risk néven futó társaságot kikormányoznák a MÁV Biztosító farvizéről, és teljesen önálló alkuszcégként vinnék tovább.

Éjféltől pirosra vált az egyesület

Ma éjféllel lejár a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) által megszabott határidő, a szervezet visszavonja a MÁV Biztosító működési engedélyét, ami egyben az egyesület megszűnését is jelenti. Az alacsony áraival és agresszív piacszerzési stratégiájával évekig az átkötési időszakok egyik legnagyobb nyertesének számító MÁV Biztosító szétesése meglehetősen viharosra sikerült. A jelenlegi számítások szerint az egyesület csupán a kötelező üzletágához kötődően több ezer rendezetlen káreseményt, s ezekhez kapcsolódóan mintegy 4,5 milliárd forint kifizetetlen számlát hagy maga után. A többi üzletággal és az egyéb fizetési kötelezettségekkel együtt azonban a kár ennél lényegesen nagyobb: a kirendelt felügyeleti biztosok július 21-i likviditási jelentése szerint a MÁV Biztosítónak 11,3 milliárd forintot kellene kifizetnie, ám ebből 5,8 milliárdra nincsen fedezet. Az egyesület ma éjféli megszűnésével azon már nem kell aggódniuk az autósoknak, hogy mi történik, ha a MÁV Biztosító valamelyik ügyfele ütközik beléjük. A várakozások szerint ugyan lesznek néhány ezren, akik nem kötik át időben kötelezőjüket, ám az érvényes biztosítással nem rendelkezők által okozott károkat a Magyar Biztosítók Szövetsége által kezelt kártalanítási számláról térítik meg, vagyis emiatt a károsultnak nem kell pereskednie.

A VBSZ-nek jelenleg négy tulajdonosa van: a MÁV Zrt., a Vasúti Alkalmazottak Rudolf Segélyegyesülete, a Studio 2002 Bt., valamint a Kiss Bálint és lánya, Kiss Melinda tulajdonában lévő Szimon-Ker Bt. Információnk szerint a négy tulajdonosból három, a MÁV, a Szimon-Ker és a Studio 2002 már jelezte, hogy megválna az alkuszcégben meglévő részesedésétől, a Vasúti Alkalmazottak Rudolf Segélyegyesülete viszont megtartaná üzletrészét. A távozók tulajdonrészének sorsa még nem dőlt el. Az is szóba jöhet, hogy a VBSZ maga vásárolja ki tulajdonosait.

Az új tulajdonosi struktúráról és Kasza János ügyvezetői kinevezéséről a most keddre összehívott rendkívüli taggyűlésen kellett volna dönteniük az érintetteknek, a grémium azonban nem volt határozat-képes, mivel a Studio 2002 vezetője, Szakács Gyula - előzetes letartóztatása miatt - nem volt ott, és képviselőt sem küldött maga helyett. A Szakács által irányított és beltagként tulajdonolt Studio 2002 Bt. volt ugyanis az a vállalkozás, melynek - a VPOP Központi Bűnüldözési Parancsnoksága gyanúja szerint - Kiss Bálint több mint egymilliárd forintot utalt át a MÁV Biztosító pénzéből, ennek nagy része aztán Kiss Bálint és Melinda bankszámláira vándorolt tovább. A Szimon-Kert irányító Kiss Melinda egyébként házi őrizete miatt szintén nem tudott részt venni a taggyűlésen, ám ő elküldte maga helyett jogi képviselőjét. A VBSZ következő taggyűlését szeptember 8-ra hívták össze. Az alkuszcég sorsáról tehát csak akkor születhet végleges döntés, ám információnk szerint az érintettek jelenleg is folyamatosan egyeztetnek, s néhány napon belül megszülethet a megállapodás a VBSZ új tulajdonosi szerkezetéről.

A VBSZ Vasutas Biztosítás Szervező Kft.-t még 1999-ben hozták létre alapvetően azzal a szándékkal, hogy alkuszként segítsen megfelelő biztosításokat keresni a vasúttársaságnak és dolgozóinak. Ez az elképzelés lépett aztán két évvel később egy magasabb szintre, amikor megalapították a MÁV Biztosítót, amely már maga biztosította a vasúttársaságot, majd a piacról is szerzett magának ügyfeleket. A VBSZ - bár formailag önálló alkuszcég volt, ám - elsősorban mégiscsak az egyesülettől függött, hiszen jutalékbevételeinek több mint 90 százaléka a MÁV Biztosítótól származott. A jelenleg mindössze öt alkalmazottal és két megbízott szakértővel működő VBSZ-nél most azon dolgoznak, hogy független alkuszként ismét a saját lábukra tudjanak állni. A társaság a napokban együttműködési megállapodást kötött a Netrisk Kft.-vel, így használhatja az online alkusz kalkulátorát, másrészt megkapta a társaság egyik "parkoló" honlapját, s így már interneten keresztül is tud biztosítást kötni. A Biztositastakarok.hu minél gyorsabb beindítására szüksége is volt a VBSZ-nek, a cég mintegy húszezer ügyfelének döntő többsége ugyanis a MÁV Biztosítóval van szerződésben. Az átszerződésre megszabott rövid, kéthetes határidő miatt pedig ezen ügyfelek többsége valamely online alkuszon keresztül köt új biztosítást. A VBSZ-nél az internetes oldal beindításától azt várják, hogy minél több autóst maguknál tudjanak tartani, ám valószínűleg sok ügyfelüket elveszítették amiatt, hogy eddig csak személyesen tudtak biztosítást kötni.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.