Gyors­vál­tás a MÁV Biz­to­sí­tó­nál

Teg­nap el­kezd­het­tek új biz­to­sí­tó után néz­ni a MÁV Biz­to­sí­tó ügy­fe­lei, akik­nek bő két he­tük maradt az át­szer­ző­dés­re. A PSZÁF vé­gül is au­gusztus 15-ével von­ta vis­­sza az egye­sü­let en­ge­dé­lyét. Aki ad­dig nem köt új kö­te­le­zőt, biz­to­sí­tás nél­kül ma­rad­hat.

Sza­bad­dá vált az út a MÁV Biz­to­sí­tó ügy­fe­lei előtt, teg­nap óta el­hagy­hat­ják a meg­ren­dült anya­gi hely­ze­tű egye­sü­le­tet. A Pénz­ügyi Szer­ve­ze­tek Ál­la­mi Fel­ügye­le­te (PSZÁF) ugyan­is au­gusz­tus 15-ével vis­­sza­von­ta a
MÁV Biz­to­sí­tó en­ge­dé­lyét, ­vagy­is az ügy­fe­lek­nek csü­törtök­től szá­mít­va bő két he­tük ma­radt ar­ra, hogy új biz­to­sí­tóhoz szer­ződ­je­nek. A ren­del­kezés­re ál­ló idő­ben a ta­gok bár­mikor köt­het­nek új kö­te­le­zőt, bizto­sí­tá­si jog­vi­szo­nyuk azon­ban au­gusz­tus 16-án nul­la órá­tól meg­szű­nik az egye­sü­let­nél, vagyis ha ad­dig nem szer­ződ­nek át, kö­te­le­ző nél­kül ma­rad­nak.

A fel­ügye­let ko­ráb­ban hosszabb, 30 na­pos át­ál­lá­si idő­szakot tar­tott vol­na meg­fe­le­lő­nek,  és to­váb­bi tech­ni­kai okok­ra hivat­koz­va azt mond­ta:   a harma­dik ne­gyed­év vé­gén, ok­tóber el­se­jén kel­le­ne át­áll­ni. Így ugyan­is egy­sze­rűbb lett vol­na az el­szá­mo­lás - és per­sze bizto­sít­ha­tó lett vol­na, hogy a tagdíj­be­fi­ze­té­sek is be­ér­kez­ze­nek
a vég­ső ha­tár­idő­re. Vé­gül azon­ban a gyor­sí­tás mel­lett dön­töt­tek - a pénz­ügyi tár­ca ve­ze­tő­je a hí­rek sze­rint elég­gé nyo­ma­té­ko­san hív­ta fel a figyel­met ar­ra, hogy azt az időt csök­ken­te­ni il­le­nék, amíg előfor­dul­hat, hogy egy kö­te­le­zőt egyéb­ként ren­de­sen fi­ze­tő károko­zá­sát nem tud­ja ki­fi­zet­ni a biz­to­sí­tó­ja.

A mi­nisz­te­ri ké­rés utó­la­gos meg­fon­to­lá­sá­val a fel­ügye­let sem járt an­­nyi­ra ros­­szul: az­zal ugyan­is elég ne­héz lett vol­na meg­győz­ni a har­ma­dik negyed­éves biz­to­sí­tá­si dí­já­nak be­fi­ze­té­sét az utol­só pil­la­nat­ra ha­lasz­tó több tíz­ezer ügy­fe­let a tar­to­zás ren­de­zé­sé­nek szüksé­ges­sé­gé­ről, hogy más­nap­tól akár má­sik cég­hez is át­szerződ­het­nek. Az ok­tó­be­ri vál­tás le­he­tő­sé­gé­nek meg­szel­lőz­te­tésé­vel ez vi­szont - vél­he­tő­en - so­kuk­nál si­ke­rült.

A fel­ügye­let­nél most azt közöl­ték: a MÁV Biz­to­sí­tó en­gedé­lyé­nek vis­­sza­vo­ná­sa nem jelen­ti azt, hogy azok, akik ed­dig nem fi­zet­ték be kö­te­le­ző­jük har­ma­dik ne­gyed­éves dí­ját, most meg­spó­rol­hat­nak más­fél hó­na­pot. Aki au­gusz­tus 15-ig nem fi­ze­ti ki a MÁV Biz­to­sí­tónak az ese­dé­kes díj idő­ará­nyos ré­szét, az egy­részt el­ve­szí­ti
bónuszait, és új biz­to­sí­tó­já­nál csak A00-s szer­ző­dést köt­het (a malus fo­ko­za­tú­ak be­so­ro­lá­sa meg­ma­rad), más­részt az át­ve­vő biz­to­sí­tó nem ré­gi, ha­nem új tari­fá­ja sze­rint hajt­ja be raj­ta ezt a más­fél hó­na­pot, ami vél­he­tőleg töb­be ke­rül majd, mint ha még a MÁV Biz­to­sí­tó dí­ja sze­rint egyen­lí­te­né ki a szám­lát. (A tarto­zást azért az át­ve­vő biz­to­sí­tó sze­di be, mert a MÁV Biz­to­sí­tó en­ge­dé­lye vis­­sza­vo­ná­sa után nem fog­lal­koz­hat biz­to­sí­tás­sal, így dí­jat sem szed­het be, s ugyanezen ok mi­att ko­ráb­bi tari­fái sem ér­vé­nye­sek már, te­hát
nem ma­rad más, mint az új bizto­sí­tó ma­ga­sabb dí­ja).

A leg­job­ban azok jár­nak, akik ed­dig nem fi­zet­ték be a har­ma­dik ne­gyed­éves dí­jat, de au­gusz­tus 15-ig ren­de­zik tar­tozá­sukat. Akik ugyan­is már fizet­tek a jú­li­us-szep­tem­be­ri idő­szak­ra, bú­csút mond­hat­nak más­fél ha­vi pén­zük­nek. Az egye­sü­let alap­sza­bá­lya sze­rint ugyan­is el­sőbb­sé­get él­vez a biz­to­sí­tá­si szol­gál­ta­tá­sok telje­sí­té­se, s mi­vel több mil­li­árd fo­rint ér­té­kű kár­ra nincs fe­dezet, így a dí­jak idő­ará­nyos részé­re biz­to­san nem ma­rad pénz.

Az át­szer­ző­dés­sel kap­cso­latos tud­ni­va­lók­ról a MÁV Bizto­sí­tó pos­tán küld tá­jé­koz­tatást ügy­fe­le­i­nek, il­let­ve eze­ket
az in­for­má­ci­ó­kat hon­lap­ján és hir­de­té­sek­ben is köz­zé­te­szi. A ta­gok kü­lön pos­tai kül­de­ményben kap­ják meg a kár­tör­té­ne­ti iga­zo­lá­su­kat. Azt már most borí­té­kol­ni le­het, hogy a szűk határ­idő mi­att nem min­den ügyfél fog­ja idő­ben kéz­hez kap­ni iga­zo­lá­sát, ám ez nem okoz külö­nö­sebb gon­dot. A biz­to­sí­tók ilyen eset­ben az el­ső csek­ket
A00-s be­so­ro­lás alap­ján kal­kulált díj­jal kül­dik meg, majd a kár­tör­té­ne­ti iga­zo­lás be­ér­kez­te után el­szá­mol­nak ügy­fe­le­ik­kel.

Emel­lett mind több biz­to­sí­tó áll át ar­ra a gya­kor­lat­ra, hogy el­fo­gad­ja az ügy­fél ál­tal “bemon­dott” bonus-malus be­soro­lást, majd ké­sőbb, ha az el­tér az iga­zo­lás­ban sze­rep­lő­től, akkor kor­ri­gál­ja a dí­jat.

A kö­te­le­ző­vel egy idő­ben a PSZÁF vis­­sza­von­ja a MÁV Biz­to­sí­tó töb­bi biz­to­sí­tá­si üzlet­ágá­nak en­ge­dé­lyét is. Ez azt
je­len­ti, hogy nemcsak azok­nak kell új biz­to­sí­tó után néz­ni­ük, akik kö­te­le­ző­jü­ket kö­töt­ték meg az egye­sü­let­nél, ha­nem azok­nak is, aki pél­dá­ul cas­có­ra vagy la­kás­biz­to­sí­tás­ra szerződ­tek a MÁV Biz­to­sí­tó­nál. Ezek az ügy­fe­lek ugyan szin­tén el­buk­ják biz­to­sí­tá­si dí­juk időará­nyos ré­szét, ám en­nél többet is ve­szít­het­né­nek, ha marad­ná­nak, a kö­te­le­ző biz­to­sí­tás kár­ki­fi­ze­té­se­it ugyan­is a tör­vényi elő­írá­sok mi­att az egyéb üz­let­ágak elé kell so­rol­ni, már­
pe­dig elég pénz a kö­te­le­ző­re sincs.

A pi­ac­ve­ze­tő online al­kusz, a Netrisk.hu azon­nal je­lez­te: az egye­sü­let ügy­fe­lei már teg­naptól meg­köt­he­tik új szer­ző­dé­sei­ket a por­tá­lon, amely au­gusztus 15-ig gyor­sí­tott el­já­rás­ban in­té­zi a MÁV Biz­to­sí­tó tag­ja­inak át­iga­zo­lá­sát. A Netrisk.hu elő­ze­tes szá­mí­tá­sai sze­rint a kö­te­le­ző át­kö­té­se az au­gusz­tus 15-től év vé­gé­ig ter­je­dő időszak­ra jel­lem­ző­en 3-5 ezer forin­tos költ­ség­nö­ve­ke­dést jelent az egye­sü­let ügy­fe­le­i­nek.

A Biztosítás.hu por­tál szerint vi­szont “egy-két na­pot” igény­be ve­het, mi­re a biz­to­sítók és az online al­ku­szok fel­ké­
szül­nek az át­szer­ző­dők fo­gadá­sá­ra. A biz­to­sí­tók­nál a fi­ókok­ban dol­go­zó mun­ka­tár­sakat kell el­iga­zí­ta­ni, míg az
internetes köz­ve­tí­tők­nél a szük­sé­ges fej­lesz­té­sek el­végzé­se tart­hat en­­nyi ide­ig.

Át­köt a Waberer’s

Biz­to­sí­tót ke­res a Waberer’s Cso­ port is: a meg­szű­nő MÁV ÁBE leg­ na­gyobb ügy­fe­le mint­egy 4300 jár­ mű­vé­re köt új kö­te­le­ző fe­le­lős­ség­ biz­to­sí­tást au­gusz­tus kö­ze­pé­ig. Wáberer György, a leg­na­gyobb ha­ zai köz­úti szál­lít­má­nyo­zó és lo­gisz­ ti­kai cég el­nök-ve­zér­igaz­ga­tó­ja sze­ rint a PSZÁF ha­tá­ro­za­ta rend­kí­vül ke­vés időt ad a MÁV ÁBE mint­egy 190 ezer ügy­fe­lé­nek a biz­to­sí­tó­vál­ tás­ra. En­nek el­le­né­re a Waberer’s mér­leg­re te­szi a biz­to­sí­tótár­sa­sá­ gok aján­la­ta­it, és a leg­ked­ve­zőbb fel­té­te­le­ket kí­ná­ló szol­gál­ta­tó­val szer­ző­dik majd. Il­lú­zi­ó­ik nin­cse­nek: az új fe­le­lős­ ség­biz­to­sí­tá­sok dí­ja szin­te biz­to­san ma­ga­sabb lesz, mint az ed­di­gi­e­ké. Er­re utal­nak leg­alább­is azok az aján­la­tok, ame­lye­ket a Waberer’s a MÁV ÁBE szer­ző­dés­kö­té­si jo­go­sult­ sá­gá­nak fel­füg­gesz­té­se óta fo­lya­ ma­to­san kér be a töb­bi biz­to­sí­tó­tól. A cég áp­ri­lis ele­je óta for­ga­lom­ba he­lye­zett új jár­mű­ve­i­nek kö­te­le­ző biz­to­sí­tá­sá­ért hoz­zá­ve­tő­leg 60-65 szá­za­lék­kal töb­bet fi­zet. Emel­lett a fu­va­ro­zócég­nél va­ló­ szí­nű­nek tart­ják, hogy ke­resz­tet vet­het­nek a már be­fi­ze­tett har­ma­ dik ne­gyed­évi kö­te­le­ző dí­jak dön­tő há­nya­dá­ra is. A MÁV ÁBE fel­szá­mo­ lá­sa so­rán az au­gusz­tus 16. és szep­ tem­ber 30. kö­zöt­ti idő­szak­ra a Waberer’s el­vi­leg 40-45 mil­lió fo­ rin­tot igé­nyel­het­ne vis­­sza. A tár­sa­ ság ka­mi­on­jai és sze­mély­au­tói cas­ co szer­ző­dé­se­i­ért ha­von­ta fi­zet, így itt na­gyobb ös­­szeg benn­ra­ga­dá­sá­ val nem szá­mol­nak. A nem­zet­kö­zi köz­úti fu­va­ro­zás­sal fog­lal­ko­zó vál­ lal­ko­zá­sok­tól meg­kö­ve­telt CMR (nem­zet­kö­zi fu­va­ro­zá­si) biz­to­sí­tá­ sok alap­ján még ta­valy­ról át­hú­zó­dó ren­de­zet­len károk ugyan­ak­kor an­ nak el­le­né­re 80-100 mil­lió fo­rint­tal rö­vi­dít­he­tik meg a tár­sa­sá­got, hogy eze­ket a szer­ző­dé­se­ket már hó­na­ pok­kal ko­ráb­ban más biz­to­sí­tók­hoz vit­ték át. (K. SZ. A.)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.