Gyorsváltás a MÁV Biztosítónál
Szabaddá vált az út a MÁV Biztosító ügyfelei előtt, tegnap óta elhagyhatják a megrendült anyagi helyzetű egyesületet. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) ugyanis augusztus 15-ével visszavonta a
MÁV Biztosító engedélyét, vagyis az ügyfeleknek csütörtöktől számítva bő két hetük maradt arra, hogy új biztosítóhoz szerződjenek. A rendelkezésre álló időben a tagok bármikor köthetnek új kötelezőt, biztosítási jogviszonyuk azonban augusztus 16-án nulla órától megszűnik az egyesületnél, vagyis ha addig nem szerződnek át, kötelező nélkül maradnak.
A felügyelet korábban hosszabb, 30 napos átállási időszakot tartott volna megfelelőnek, és további technikai okokra hivatkozva azt mondta: a harmadik negyedév végén, október elsején kellene átállni. Így ugyanis egyszerűbb lett volna az elszámolás - és persze biztosítható lett volna, hogy a tagdíjbefizetések is beérkezzenek
a végső határidőre. Végül azonban a gyorsítás mellett döntöttek - a pénzügyi tárca vezetője a hírek szerint eléggé nyomatékosan hívta fel a figyelmet arra, hogy azt az időt csökkenteni illenék, amíg előfordulhat, hogy egy kötelezőt egyébként rendesen fizető károkozását nem tudja kifizetni a biztosítója.
A miniszteri kérés utólagos megfontolásával a felügyelet sem járt annyira rosszul: azzal ugyanis elég nehéz lett volna meggyőzni a harmadik negyedéves biztosítási díjának befizetését az utolsó pillanatra halasztó több tízezer ügyfelet a tartozás rendezésének szükségességéről, hogy másnaptól akár másik céghez is átszerződhetnek. Az októberi váltás lehetőségének megszellőztetésével ez viszont - vélhetően - sokuknál sikerült.
A felügyeletnél most azt közölték: a MÁV Biztosító engedélyének visszavonása nem jelenti azt, hogy azok, akik eddig nem fizették be kötelezőjük harmadik negyedéves díját, most megspórolhatnak másfél hónapot. Aki augusztus 15-ig nem fizeti ki a MÁV Biztosítónak az esedékes díj időarányos részét, az egyrészt elveszíti
bónuszait, és új biztosítójánál csak A00-s szerződést köthet (a malus fokozatúak besorolása megmarad), másrészt az átvevő biztosító nem régi, hanem új tarifája szerint hajtja be rajta ezt a másfél hónapot, ami vélhetőleg többe kerül majd, mint ha még a MÁV Biztosító díja szerint egyenlítené ki a számlát. (A tartozást azért az átvevő biztosító szedi be, mert a MÁV Biztosító engedélye visszavonása után nem foglalkozhat biztosítással, így díjat sem szedhet be, s ugyanezen ok miatt korábbi tarifái sem érvényesek már, tehát
nem marad más, mint az új biztosító magasabb díja).
A legjobban azok járnak, akik eddig nem fizették be a harmadik negyedéves díjat, de augusztus 15-ig rendezik tartozásukat. Akik ugyanis már fizettek a július-szeptemberi időszakra, búcsút mondhatnak másfél havi pénzüknek. Az egyesület alapszabálya szerint ugyanis elsőbbséget élvez a biztosítási szolgáltatások teljesítése, s mivel több milliárd forint értékű kárra nincs fedezet, így a díjak időarányos részére biztosan nem marad pénz.
Az átszerződéssel kapcsolatos tudnivalókról a MÁV Biztosító postán küld tájékoztatást ügyfeleinek, illetve ezeket
az információkat honlapján és hirdetésekben is közzéteszi. A tagok külön postai küldeményben kapják meg a kártörténeti igazolásukat. Azt már most borítékolni lehet, hogy a szűk határidő miatt nem minden ügyfél fogja időben kézhez kapni igazolását, ám ez nem okoz különösebb gondot. A biztosítók ilyen esetben az első csekket
A00-s besorolás alapján kalkulált díjjal küldik meg, majd a kártörténeti igazolás beérkezte után elszámolnak ügyfeleikkel.
Emellett mind több biztosító áll át arra a gyakorlatra, hogy elfogadja az ügyfél által “bemondott” bonus-malus besorolást, majd később, ha az eltér az igazolásban szereplőtől, akkor korrigálja a díjat.
A kötelezővel egy időben a PSZÁF visszavonja a MÁV Biztosító többi biztosítási üzletágának engedélyét is. Ez azt
jelenti, hogy nemcsak azoknak kell új biztosító után nézniük, akik kötelezőjüket kötötték meg az egyesületnél, hanem azoknak is, aki például cascóra vagy lakásbiztosításra szerződtek a MÁV Biztosítónál. Ezek az ügyfelek ugyan szintén elbukják biztosítási díjuk időarányos részét, ám ennél többet is veszíthetnének, ha maradnának, a kötelező biztosítás kárkifizetéseit ugyanis a törvényi előírások miatt az egyéb üzletágak elé kell sorolni, már
pedig elég pénz a kötelezőre sincs.
A piacvezető online alkusz, a Netrisk.hu azonnal jelezte: az egyesület ügyfelei már tegnaptól megköthetik új szerződéseiket a portálon, amely augusztus 15-ig gyorsított eljárásban intézi a MÁV Biztosító tagjainak átigazolását. A Netrisk.hu előzetes számításai szerint a kötelező átkötése az augusztus 15-től év végéig terjedő időszakra jellemzően 3-5 ezer forintos költségnövekedést jelent az egyesület ügyfeleinek.
A Biztosítás.hu portál szerint viszont “egy-két napot” igénybe vehet, mire a biztosítók és az online alkuszok felké
szülnek az átszerződők fogadására. A biztosítóknál a fiókokban dolgozó munkatársakat kell eligazítani, míg az
internetes közvetítőknél a szükséges fejlesztések elvégzése tarthat ennyi ideig.