MÁV Biztosító: kitolás

Senki sem tudja, mi lesz, ha a MÁV Biztosító ügyfele ma balesetet okoz. A felügyelet szerint "nem biztos", hogy az egyesület tud fizetni. Az autójavítók állítják: most sem igazán szeret. Az ügyfelek viszont kénytelenek addig a MÁV-os biztosításban maradni, és reménykedni, amíg a céget fel nem függesztik. Ennek viszont jogi akadályai lehetnek.

Addig nem megyek innen, amíg nem adnak hivatalos papírt arról, hogy mindenképpen kifizetik a kárt, ha balesetet okozok - mondta a sorban állók egyike a MÁV Biztosító budapesti ügyfélszolgálata előtt a többi várakozónak. Abban reménykedett: így talán van esélye elfogadtatni az esetleges károsulttal, hogy tisztességes ember. Bejutni is alig volt esélye: az ügyfélszolgálat öt-hat működő pultjánál óránként 25 ügyet kezelnek, a tömeg meglehetősen nagy így a befizetési időszak végén. Papírra még kevesebb: a szerződés ugyanis elvben épp arról szólna, hogy a biztosítási díjért cserébe a biztosító fedezi a kárt.

Csakhogy ez a MÁV Biztosító esetében egyáltalán nem biztos. A felügyelet szerint ugyanis 9 milliárdnyi még várható kárkifizetésnek csak a fele van meg. Ami annyit jelent: egy idő után elfogy a pénz - a kérdés a mikor. Ha elfogy a társaság pénze, az ügyfeleknek maguknak kell majd helytállniuk az általuk okozott kárért.

Épp emiatt maguk az ügyfelek is szabadulnának az egyesülettől - több mint százezren az utolsó pillanatig halogatták a harmadik negyedévi befizetést. Ám a szerződés jogilag csak a felfüggesztéssel jár le, vagy - normális esetben - a lejárat előtt 30 nappal beérkező felmondással, ami a kötelező esetében az átkötési szezon végének mondott december elseje. Ha az ügyfél most nem fizeti be a biztosítási díját, akkor ugyan megszűnik a szerződés, de ez csak az autós kockázatát növeli: bónuszfokozatát elveszíti, ha a rendőr elkapja, megbüntetik, ha balesetet okoz, biztos kénytelen fizetni. Ám ha biztosítást akar mégis, kénytelen visszamenni az egyesülethez, és pótlólag befizetni a teljes elmaradt díjat. Más biztosítónak el kell küldenie.

Év közben csak akkor volna mód átszerződni, ha a társaság tevékenységét felfüggeszti a PSZÁF. Ennek jóváhagyását kezdeményezte is a felügyelet, ám még kérdés: mindez jo-
gos-e. Az ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy tényleg jó a kalkuláció, elfogy majd a pénz, és - egyáltalán - van jogi alap megszüntetni a tevékenységet. Mint Veres János pénzügyminiszter tegnap ismertette: felfüggesztéshez igencsak feszesen megfogalmazott jogi leírásoknak kell megfeleltetni a MÁV Biztosító jelenlegi státuszát. Ha ez nem sikerül, akkor nem lehet felfüggeszteni sem a társaságot - ami leginkább az ügyfeleknek káros. Pontosabban: mindenkinek, hiszen nem tudni, mi lesz azzal a károsulttal, akinek nem egy biztosítón, hanem annak ügyfelén kell követelnie az akár többmilliós kárt.

A szakmában mindenesetre már most vitatkoznak azon: mit lehetne tenni. Hiszen rendkívüli helyzet van - ezt néhány szakember szerint akár a jogszabályok gyors módosításával is kezelni kellene, és - mondjuk - átszerződési lehetőséget adni akkor, ha a MÁV Biztosító ügyfele ezt szeretné. Hiszen most már nem csak arról van szó, hogy a MÁV Biztosítóban ingott meg a bizalom. Sőt: nemcsak a biztosítóegyesületek ázsiója csökkent, hanem a kötelező rendszeréé is. Ma ugyanis senki nem lehet biztos abban: ha neki kárt okoznak, akkor kifizetik. Pedig a kötelező rendszere erre épülne.

Veres János szerint a további megoldásokra még várni kell. A pénzügyi felügyelet vizsgálatot indított, hogy az egyesületnél folytatott tevékenységét értékelje - ennek eredményétől függnek a további lépések. Azt a felügyelet korábban már elismerte: követhetett el hibákat. A pénzügyminiszter szerint azt is figyelembe kell venni, hogy a felügyeleti ajánlásokat a MÁV Biztosító közgyűlése nem vette figyelembe. Kérdés, hogy az ügyfelek közösségétől elvárható-e egy ilyen intézkedés jóváhagyása - vagyis ismét felmerült, hogy a kötelezőt lehet-e egyesületekre bízni.

Az egyesületek ilyen tevékenységét korlátozó korábbi javaslatnak az újjáéledése viszont már inkább a nagyobb biztosítótársaságok érdeke: a kevesebb szereplő kisebb konkurenciát jelent, és így némileg magasabb profittartalmú árakat (ráadásul így épp a kis költséggel működő, nonprofit intézmények esnének ki). Épp ezért sokan mondják azt: a MÁV Biztosítónál feltárt hiány kicsit eltúlzott is lehet, vagyis lesz pénz. Már csak azért is, mert bírósági letétben még ott vannak az elcsalt milliárdok is.

A pénzügyi tárca vélhetőleg ezért vizsgálgat körültekintően, és helyez hangsúlyt a pontos jogi megalapozottságra. Ha ugyanis akkor vetnek véget a MÁV tevékenységének, amikor erre még nem volna szükség, joggal érheti majd őket az a vád, hogy túllőttek a célon. Ha viszont késlekednek, amikor nem kéne, sok lesz az olyan károsult, aki egyáltalán nem, vagy csak nehezen jut a jogos kártérítéshez.

A szervizek már nem vállalják

A MÁV Biztosító körül kialakult bizonytalanság nemcsak az ügyfeleket hozta nehéz helyzetbe, de azokat az autósokat is, akiknek az egyesületnél biztosítottak okoztak kárt. Tavaly még nem volt általános az a gyakorlat, hogy egy a MÁV Biztosító ügyfele által összetört autó javítását csak akkor vállalják el a szervizek, ha a károsult hajlandó saját zsebből kifizetni a munkát, s utána maga "bokszolja le" az ügyet az egyesülettel. Ezzel szemben ma már gyakorlatilag egyetlen szerviz sem vállal el úgy ilyen megbízást, hogy a károsult nem maga fizet - mondta lapunknak Gablini Gábor. A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint ma még annál is rosszabb a helyzet, mint amikor a pénzügyi felügyelet áprilisban átvette az egyesület irányítását. Gablini Gábor szerint az ügymenet ma még nehézkesebb, mint korábban, s a MÁV Biztosító még mindig több százmillió forinttal tartozik a szervizeknek. Binder István, a PSZÁF szóvivője szerint azonban nem ez a helyzet: a korábban átlagosan 150 napos ügyintézési időt mára száz napra sikerült leszorítani. A korábbi vezetés alatt rengeteg olyan ügy keletkezett, ahol a MÁV Biztosító indokolatlanul tartotta vissza a szervizeknek járó összegeket, a restancia ledolgozása időigényes, a kirendelt felügyeleti biztosok azonban mindent megtesznek azért, hogy ezeket a régebbi ügyeket minél előbb le lehessen zárni - tette hozzá. (H. B.)

 

Tanácstalan ügyfél a MÁV Biztosító budapesti ügyfélszolgálata előtt
Tanácstalan ügyfél a MÁV Biztosító budapesti ügyfélszolgálata előtt
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.