A TIR tartalékképzésére kíváncsi a pénzügyi felügyelet, amely tegnap indított ellenőrzést a biztosító egyesületnél. Eközben a Pénzügyminisztérium a MÁV Biztosító körül kialakult helyzetet vizsgálja, Veres János tegnap levélben kért tájékoztatást a PSZÁF-től az ügyben.
A TIR-nél vizsgálódik a PSZÁF
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) tegnap vizsgálatot kezdett a TIR Biztosító Egyesületnél - tudta meg a Népszabadság. Információnk szerint a felügyelet az egyesület tartalékolását ellenőrzi, vagyis arra kíváncsi, hogy a biztosító eszközei kellő fedezetet nyújtanak-e a már bekövetkezett, de még ki nem fizetett, illetve a várhatóan bekövetkező káreseményekre. Gálffy Alice, a TIR vezérigazgatója lapunknak elmondta: értetlenül állnak a vizsgálat előtt, hiszen a már leadott második negyedéves adataikból is egyértelműen látszik, hogy az egyesület eleget tesz a tartalékképzésre vonatkozó törvényi előírásoknak. A TIR vezetője attól tart, hogy az ellenőrzés igazi oka a MÁV Biztosító körül kialakult botrány, s az ügyfeleit cserbenhagyó biztosító miatt romlik a többi egyesület, így a TIR megítélése is.
A Közlekedési Biztosító Egyesületnél (KÖBE) nem tart vizsgálatot a PSZÁF, s a biztosítónál nem érzik úgy, hogy a felügyelet megkülönböztető figyelemmel "tűntetné ki" a biztosító egyesületeket - mondta kérdésünkre Tóth Sándor. A KÖBE értékesítési igazgatója szerint az egyesület kötelező üzletága évek óta az egyik legnyereségesebb a piacon, s ennek köszönhetően a biztosító saját tőkéje meghaladja a szükséges szavatoló tőke kétszeresét.
Minél előbb át kellene szerződtetni az ügyfeleket
Binder István, a PSZÁF szóvivője a TIR-nél tartott vizsgálatról megkeresésünkre nem kívánt közelebbit elárulni, azt azonban elmondta, hogy a kampány közeledtével a felügyelet - az autósok biztonságának szavatolása érdekében - fontosnak tartja megvizsgálni, hogy a kötelezővel foglalkozó biztosítók felkészültek-e az átszerződési időszakra. Ellenőrzések bármelyik biztosítónál lehetnek, kisebbeknél és nagyobb ügyfélállománnyal rendelkezőknél is, tekintet nélkül arra, hogy egyesületi formában vagy részvénytársaságként működnek - tette hozzá.
Eközben értesülésünk szerint Veres János levélben kért tájékoztatást a PSZÁF-től a MÁV Biztosító helyzetéről. A felügyelet múlt héten kezdeményezte a társaság engedélyének visszavonását a minisztertől, ám ennek megadása helyett a tárca vezetője csak egy érdeklődő levelet írt. A pénzügyminiszter konkrét intézkedési javaslatot kért, és többek között arra is kíváncsi, mennyi pénze van az egyesületnek, a MÁV Biztosító eszközei a károk mekkora részére nyújtanak fedezet. Binder István információnkat nem erősítette meg. A felügyelet múlt pénteki közleményéből az már egyértelműen kiderült, hogy a MÁV Biztosítónál csak a már meglévő, illetve várhatóan még felmerülő károk felére van fedezet. A jelenlegi függőkár-állomány mintegy kilencmilliárd forintra rúg, vagyis már most több mint négymilliárd forint értékű kárért az ügyfeleknek kell helytállniuk.
Közben az egyesület ügyfelei tovább súlyosbítják - amúgy sem könnyű - helyzetüket. A MÁV Biztosítótól származó információnk szerint a kötelezőjét a biztosítónál megkötő autósok közel fele még nem fizette be harmadik negyedéves díját, pedig egy nap múlva lejár a harminc napos határidő. Ezek az ügyfelek talán úgy gondolják, hogy nem lehet bajuk abból, ha nem fizetnek egy amúgy is megszűnésre ítélt biztosítónak, ám valójában sokat kockáztatnak. A MÁV Biztosítónál a díj nem fizetése miatt így elveszítik bonuszaikat, csak A0 besorolással köthetnek új kötelezőt, az új biztosító csak elmaradt díjuk rendezése után veheti át őket, közúti rendőri igazoltatásnál július 31-től járművüket kivonhatják a forgalomból, ha pedig addig okoznak balesetet, míg az új biztosítást meg nem kötötték, az okozott károkért maguknak kell helytállniuk. Igaz: ez előfordulhat akkor is, ha kifizették a díjat a MÁV Biztosítónak.