Budapesten drágán parkolunk. A Colliers International évente elvégzett nemzetközi piackutatásából az is kiderül, hogy mennyire. A Portfolio online gazdasági portál beszámolója szerint annyiért parkolunk Budapesten, mint New Yorkban. Igaz, a térségek és a világvárosok összehasonlításából kiderül, hogy autóval megállni sehol a világon nem olcsó mulatság. Ez összehasonlító felmérésünkből is kiderül.
A tarifák hasonlók, a jövedelmek nem
Fővárosunk parkolási tarifáinak mértékével tisztában vagyunk. Persze csak nagyjából, hiszen arra a kérdésre, hogy nálunk mennyi egyórányi megállás közterületen, nem túl egyszerű a válasz. Amíg Európa nagyvárosaiban általában legfeljebb három zónát különböztetnek meg, addig nálunk ahány ház, annyi szokás alapon számítják a díjat. Legolcsóbb a 115 forint/óra díjtételű terület, de van, ahol 130, 150, 210, 230, 240, 265 és 430 forintot kérnek egy óráért. A helyzetet bonyolítja, hogy egyetlen kerületen belül szinte utcánként változik a tarifa. Terézvárosban például négyféle díjszabást is találhatunk. Hogy még bonyolultabb legyen a helyzet, vannak három- és négyórás maximális időtartamban használható parkolók, és ezek ugyancsak egyszerre fordulnak elő egy-egy városrészen belül.
Egyszerű viszont a helyi lakosok parkolása. A kerület az ott élőknek, ha súlyadójukat is lerótták, engedélyezi, hogy ingyen álljanak meg a lakóhelyüknek megfelelő tarifájú körzetben. Budapesten heti vagy havi parkolókártyát nem lehet venni. A társaságoknál különböző összegért válthatók parkolási kártyák, amelyekről - a telefonkártyákhoz hasonlóan - "lefogyasztható" az összeg. Ezek azonban csak a kibocsátó táraság területén használhatók, vagyis nem lehet velük bárhol megállni.
Az európai nagyvárosok parkolási tarifái - csakúgy, mint az üzemanyagárak - alig különböznek egymástól, a díjbeszedés rendszerében és a kedvezményekben viszont sok a helyi sajátosság. Figyelembe véve az emberek jövedelmét fővárosunkban, tényleg nagyobb anyagi terhet jelent a parkolás, mint a nyugat-európai államok fővárosaiban élőknek. Ez azonban igaz a tömegközlekedési vagy közüzemi tarifákra, de még a kenyérre és a fagylaltra is.
Londont például parkolási szempontból is a kontinens legdrágább városának tartják, sőt a Colliers adatai szerint a világon is az első helyen szerepel. A Cityben például, ha valaki egy egész napra állítja le autóját, csaknem tízezer forintot kell fizetnie, míg mondjuk a West Enden valamivel több, mint kilencezer forintnak megfelelő fontért parkolhat. A havi parkolási díj ugyanezekben a városrészekben 169 ezer és 164 ezer forintra rúg.
A londoni napi tarifa azonban egyáltalán nem tűnik extrémnek, hiszen például Prágában a legdrágább övezetben, az egy hónapra megváltott parkolóhelyért 1000 koronát, vagyis pontosan tízezer forintot kell fizetni. Igaz, erre a helyre már más nem parkolhat. A cseh fővárosban a legdrágább helyen 40, míg a legolcsóbb környéken 15 korona a parkolási díj, vagyis a tarifa 400 és 150 forint egy órára reggel nyolc és este hat óra között. A prágaiak mindezt higgadtan fogadják, de a budapestieknek az is feltűnhet, hogy milyen beletörődve veszik tudomásul, ha a meg nem fizetett tarifáért autójukra kerül a "botyicska". Prágában ugyanis Budapesthez képest nagyobb számban használnak kerékbilincset, amelyet 15 ezer koronáért, vagyis éppen tízszer anynyi forintért szerelnek le.
Berlinben is drága a parkolás, ahol a frekventált városrészekben, például a Brandenburgi kapu környékén két euró, azaz 460, míg az olcsóbb negyedekben másfél euróért, vagyis 350 forintért lehet egy órára megállni. Ezt az összeget pedig reggel kilenc és este tíz óra között kell fizetni még szombaton is. A parkolási övezetben lakók egy évre előre is kifizethetik leállóhelyüket. Ez Berlin középső övezetében évi 30,7 euró, két évre megváltva viszont csak 51,1 euró azaz nem egész 12 ezer forint. A német fővárosban az oda érkezők is kapnak kedvezményt. A vendég parkolótarifája két hétre szól és 15 euróba kerül.
Bécsben nem kell parkolóautomatákkal bajlódniuk az autósoknak, ott elég, ha az ember egy trafikban vesz egy különböző időtartamra érvényes, félórás, órás vagy kétórás cédulát. A városban nincsenek zónák, mindenhol egységesen 2,4 eurót kell fizetni egy óráért, reggel 8 és este 10 óra között. Összesen két és fél órát lehet egy helyen állni, utána újabb cédulát kell váltani, és elvileg arrébb kell menni az autóval. A rendszert a bécsiek megszokták, a turistákat viszont könynyen megbírságolhatják, hiszen a trafikok csak este fél hétig tartanak nyitva, az este hétkor érkezők már sehonnan nem tudnak parkolócédulát szerezni.
Pozsonyban három zóna van, a külsőben a legtöbb helyen ingyenes a parkolás, a belvárosban viszont 60-100 korona, vagyis 450 és 760 forint közötti összeget kell fizetni óránként. A középső zónában 30-40 korona a tarifa egy órára. Ugyanúgy, mint nálunk, parkolóautomatákba kell bedobni a pénzérméket. Reggel 8-tól délután 4-ig kell teljes összegű tarifát fizetni, amely később harminc százalékkal olcsóbb. A "feketeparkolás" ott sem ismeretlen jelenség. Főleg a belvárosban jellemző, hogy sokan lefizetik a parkolóőröket, így ötven koronáért egész nap ott állhatnak, anélkül, hogy megbüntetnék az autótulajdonosokat.
Óránkénti parkolási díjak néhány európai fővárosban (napi árfolyamon forintban)
Budapest |
|
115-430 |
Bécs |
|
552 |
Berlin |
|
350-460 |
Pozsony |
|
450-760 |
Prága |
|
150-400 |