Amint kiderült, hogy a pénzügyi felügyelet csak októbertől engedné új biztosítóhoz a MÁV ÁBE ügyfeleit, az élelmesebb autósok máris előálltak néhány ötlettel, hogyan lehetne mihamarabb megszabadulni attól az egyesülettől, amelynek bármelyik pillanatban elfogyhat a pénze, s tagjaival fizettetné meg az okozott károkat.
Totálkáros a MÁV Biztosító
Már a nyár végére elfogyhat a pénz - Októberre tolják ki a váltást?
Amint az várható volt, miután a MÁV Általános Biztosító Egyesület ügyfelei/tagjai a csütörtöki közgyűlésen leszavazták a pótdíj kivetéséről szóló előterjesztést, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) kezdeményezte a pénzügyminiszternél a biztosító engedélyének visszavonását. A PSZÁF azt szeretné, ha az egyesület ügyfelei október elsejétől szerződnének át más biztosítókhoz. A felügyelet közleménye szerint erre harminc napot kapnak az érintett autósok, ami azt jelenti, hogy az előre hozott kötelező kampány szeptemberben lesz.
A Pénzügyminisztérium közleményben reagált a PSZÁF kezdeményezésére. A tárca szerint, amint megkapják a felügyelettől az engedély visszavonásáról szóló javaslatot, azonnal megvizsgálják azt. A minisztérium azonban azt is jelezte: Veres János pénzügyminiszter arra is kíváncsi, hogy a PSZÁF milyen hatósági intézkedéseket tett az ügyben. A felügyelet felelősségét a MÁV Biztosító ügyfelei mellett a biztosítási szakma egy része is felvetette már, sőt, Varga Csaba főigazgató a nemrég lapunknak adott interjúban el is ismerte, hogy amit és ahogyan az egyesületnél korábban vizsgáltak, annak hatékonysága - mint utólag kiderült - nem volt százszázalékos.
A PSZÁF az október elsejei biztosítóváltást adminisztratív szempontokkal magyarázza. A szervezet szerint technikailag ez a legegyszerűbb, a biztosítottak számára pedig legátláthatóbb megoldás. Kérdés azonban, hogy tekintettel a MÁV Biztosító katasztrofális anyagi helyzetére, nem lenne-e jobb minél hamarabb, mondjuk szeptember elsejével letudni az ügyfelek szélnek eresztését. A PSZÁF közleménye szerint ugyanis a tagdíj-kiegészítés nélkül év végéig csak a már meglévő és várhatóan még felmerülő károk mintegy felére van eszközfedezet. A felügyeletnél kérdésünkre nem tudták megmondani, hogy mikor fogyhat el a MÁV Biztosító pénze, de nem tartották elképzelhetetlennek, hogy még október előtt, vagyis előfordulhat, hogy az egyesület ügyfeleinek előbb-utóbb maguknak kell helytállniuk az okozott károkért.
Nem véletlen, hogy a MÁV Biztosító ügyfelei között máris megindult az ötletelés arról, hogyan lehetne minél előbb megszabadulni a bajba jutott egyesülettől. Felmerült például, hogy el lehet adni az autót egy családtagnak, így megszűnik a biztosítotti viszony az egyesülettel, s máris lehet új kötelezőt kötni. Ezzel csak az a baj, hogy ha családtagunk az elmúlt két évben nem vezetett autót, vagy már van a nevén másik jármű és ahhoz kapcsolódóan biztosítás, akkor csak A0-s besorolással köthet kötelezőt, ami például egy bónusz 10-es kategóriához képest általában kétszer akkora díjat jelent. (A harmadik változat, hogy családtagunknak két évnél nem régebben volt a nevén kötelező biztosítás, ebben az esetben ugyanis korábbi besorolása szerint köthet kötelezőt.) Az A0 persze még akár vonzó is lehet annak, aki jelenleg ennél rosszabb besorolással rendelkezik, de nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy autónk eladásakor átírási illetéket kell fizetni, ami a kötelező biztosítások jellemző éves díjával összevetve bizony számottevő költséget jelent. Az eljárási díj és az illeték együttes összege egy 1800 köbcentis motorral szerelt autónál 44 400 forintot visz el.
A legjobb helyzetben azok az autósok vannak, akiknél elválik a jármű tulajdonosa és üzembentartója. (Ez a megoldás általában a bér- és a cégautókra jellemző.) A kötelező biztosítás ugyanis az üzembentartóhoz kötődik, vagyis ha el tudjuk intézni, hogy helyettünk ezentúl valamelyik családtagunk legyen az üzemben tartó, akkor felmondhatjuk a biztosításunkat. Ebben az esetben átírási illetéket sem kell fizetni, hiszen az autó tulajdonosa nem változik, csupán új forgalmit kell készíttetni, ami mindössze hatezer forintba kerül (ha van törzskönyve az autónak). Az új üzemben tartó olyan metodika szerint köthet kötelezőt, mint az imént vázolt tulajdonosváltás esetében. Bár ez a megoldás olcsó és egyszerű is, valószínűleg nem sok ügyfélen segít, hiszen jellemzően ugyanaz az üzemben tartó, mint a tulajdonos.