Leszavazták a pótdíjbefizetést a MÁV Biztosító ügyfelei/tagjai a tegnapi közgyűlésen. A döntés az egyesület számára a véget, a piacon működő többi biztosítónak azonban új lehetőséget jelent. Várhatóan komoly reklámhadjárat indul az átszerződő ügyfelekért.
Se pótdíj, se MÁV Biztosító
Bár a MÁV Biztosító csütörtöki tatai közgyűlésén a közel 196 ezres tagságot képviselő 240 ember úgy döntött, kötelezi az egyesület vezetőit egy új, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) állomány átruházásáról szóló pályázat kiírására, ez a határozat alig két óra alatt el is vesztette jelentőségét. A jelenlévők ugyanis nagy többséggel leszavazták a pótdíj kivetésének ötletét. Márpedig ez - ahogy ez a PSZÁF korábbi tájékoztatásából és Varga Csaba főigazgató lapunknak adott interjújából is kiderül - azt jelenti, hogy a felügyelet záros határidőn belül, de legkésőbb december 31-ig visszavonja a MÁV kgfb-re és minden más biztosítási tevékenységére kiadott engedélyét. Azt még nem tudni, a PSZÁF azonnali hatállyal, vagy csak egy későbbi időpontot meghatározva függeszti-e fel a MÁV biztosítási tevékenységeit (egyebek mellett a casco és a lakásbiztosítási üzletágat).
A közgyűlésen elhangzott: a korábban a kgfb-állomány értékesítésére kiírt pályázatra egyebek mellett azért nem érkezett ajánlat, mert a lehetséges vevők (Signal, KÖBE, Union, Genertel, Magyar Posta, K&H) a nagyon magas kárhányad és kárgyakoriság, az informatikai rendszer megbízhatatlansága, a teherautók és kamionok magas aránya, valamint az alacsony biztosítási díjak miatt túl kockázatosnak ítélték az üzletet.
A pótdíj leszavazásával az a kezdeményezés is hamvában holt, amely az új menedzsment (és a közel kétszázezer ember pluszbefizetései) segítségével feltámasztotta volna a MÁV Biztosítót, és ennek érdekében arra próbálta rábírni a felügyeleti biztosokat: a PSZÁF halassza el a tevékenységi engedélyek legkésőbb december 31-re ígért visszavonását.
Akik nem okoztak kárt az elmúlt időszakban, a felfüggesztést követően átigazolhatnak más biztosítóhoz. A PSZÁF már megkezdte az egyeztetést a többi társasággal, hogyan lehetne minél gyorsabban és minél kisebb adminisztrációval megoldani a több tízezer ember év közbeni vándorlását. Akik viszont az elmúlt időszakban kárt okoztak, akár kellemetlen helyzetbe is kerülhetnek, hiszen a jogszabályok szerint az egyesület fizetésképtelensége esetén nekik kell helyt állniuk, vagyis kifizetni a kárt - annak ellenére is, hogy a tagdíjat lerótták. Az egyik felszólaló számításai szerint jelenleg a tagok mintegy öt százalékának van okozott kára. Az egyesület alapszabálya határozza meg azokat a privilegizált kategóriákat, amelyekben a károsultakat sorrendben kielégítik majd. Először a legsúlyosabb kárt szenvedetteket (például maradandó egészségkárosodás miatt életjáradékra jogosultakat) fizetik ki, ezért valószínűleg az sem biztos, hogy mindenki, aki előre befizette az éves biztosítási díjat, hozzájut majd a neki időarányosan visszajáró összeghez.
Az egyesület első féléves mérlege szerint a rendelkezésre álló szavatoló tőke -5,568 milliárd forint, az eredménytartalék -4,175, a mérleg szerinti eredmény pedig -2,132 milliárd forint. A PSZÁF-biztosok közléséből kiderült, hogy a MÁV-nál jelenleg tízezer darab függő kárt (azaz bejelentett, de ki még nem fizetett balesetet) tartanak nyilván, mintegy 9 milliárd forint értékben.
Míg a MÁV Biztosító ügyfelei azon gondolkodnak, melyik biztosítóhoz szerződjenek, a társaságok már azt számolgatják, mekkorát profitálhatnak az egyesület széteséséből. Az év végi biztosítóváltási kampányoknak jellemzően egy-két nagyobb nyertese volt, a MÁV Biztosító megszűnésével azonban több biztosító is jól járhat. A Biztosítás.hu ügyvezető igazgatója, Rácz István szerint nem érdemes abból kiindulni, hogy tavaly év végén melyik társaság tudta a legtöbb ügyfelet magához csábítani (egyébként a MÁV Biztosító után az Aegon és a Genertel volt 2007 nagy nyertese), mivel sok kedvezményt csak az átszerződési időszak alatt adnak a biztosítók. Ennél pontosabb képest adhat az év közben kötött szerződések megoszlása. Az online alkuszon keresztül az idén eddig kötött mintegy tízezer szerződés nagyobb részét hat piaci szereplő, az Aegon, az Allianz, a KÖBE, a K&H, az OTP Garancia és a TIR szerezte meg. Ezek a társaságok külön-külön az új biztosítások 10-12 százalékát tudhatják magukénak, míg a többi biztosító 5-6 százalékot szerzett meg. Rácz István arra számít, hogy a MÁV Biztosító kötelezőállománya hasonló arányban oszlik majd el a piaci szereplők között.
Szintén öt-hat nagyobb nyertesre számít Haraszti Zsolt. A Netrisk.hu ügyvezető igazgatója szerint mivel a biztosítók díjaikkal már nem tudnak versenyezni az ügyfelekért (kénytelenek a tavaly ősszel közzétett tarifáikat alkalmazni), ezért reklámokkal igyekeznek majd magukhoz csábítani az autósokat. Haraszti Zsolt szerint a MÁV Biztosító ügyfelei jól döntöttek, hogy a pótdíj befizetése ellen szavaztak, számításuk szerint még egy drágább biztosítással is messze jobban járnak, mint a hozzájárulással. A Netrisk.hu megvizsgálta az egyesület ezer ügyfelének díjszabását, s arra jutottak, hogy éves szinten átlag 12,2 ezer forinttal fizetnek többet egy másik biztosítónál, ami az utolsó négy hónapra négyezer forint pluszt jelent, szemben a 20-30 ezer forintos pótdíjjal. Haraszti Zsolt szerint a mintegy kétszázezer ügyfél év közbeni átszerződése nem jelent majd megoldhatatlan adminisztrációs terhet. A MÁV Biztosító ügyfelei jellemzően interneten, közülük is igen sokan online alkuszokon keresztül kötnek szerződést, ami nagy könnyebbséget jelent a társaságoknak. Az ugyan nem valószínű, hogy az összes kártörténeti lap időben megérkezzen az átvevő biztosítókhoz, ám ez az ügyfelek számára nem okoz hátrányt. A biztosítók többsége már átállt arra a gyakorlatra, hogy ilyen esetben elfogadja az ügyfél által bemondott bonus-malus besorolást, s az alapján állapítja meg a díjat, majd ha erre szükség van, a kártörténeti igazolás megérkezte után elszámol az autóssal - tette hozzá.
A MÁV Biztosító főbb adatai (millió forint)
Forrás: MÁV Biztosító
2007. | 2008. jan.1 - | |
jún. 30. | ||
Befektetések | 2620,80 | 2306,14 |
Saját tőke | -3422,09 | -5555,03 |
Mérleg szerinti
eredmény
Biztosítástechnikai
tartalékok | 6536,40 | 9588,99 |
Függőkár-tartalékok | 5905,21 | 9092,31 |
Egyéb tartalékok | 630,37 | 344,08 |