Szigorú közlekedési korlátozásokat vezettek be vasárnaptól Pekingben az olimpiai és a paralimpiai játékok idejére, tehát szeptember 20-ig bezárólag, a levegő minőségnek javítása, illetve a krónikus dugókkal küszködő közlekedés gördülékenyebbé tétele érdekében.
Húszmilliárd dolláros pekingi "hadművelet" a tiszta égboltért
Július 1-jétől már kitiltottak Pekingből több százezer súlyosan környezetszennyező teherautót, kamiont, erőgépet, július 20-tól pedig a személyautók esetében bevezették, hogy páros napokon a páros számra végződő, páratlan napokon pedig a páratlan számra végződő rendszámúak közlekedhetnek csak. Becslések szerint, ha a 3,3 millió pekingi személyautónak (amelyek száma napi átlagban 1200-zal növekszik) csak a fele fog közlekedni, akkor - részben a kisebb dugóknak is köszönhetően - a légszennyezés mértéke 63 százalékkal csökkenhet az elkövetkezendő két hónapban.
A külvárosokkal együtt 17 milliós metropolis légköre az egyik legszennyezettebb Ázsiában. Ehhez hozzájárul a nem igazán kedvező légköri áramlat, amikor is a Gobi sivatag felől érkező homokviharok súlyosbítják a helyzetet. További gond az olimpia idejére, hogy augusztusban általában leáll a légmozgás, s a 34-35 fokos melegben gyorsan felszálló pára szmogszerű réteg megtelepedését eredményezi.
Számítások szerint mintegy 20 milliárd dollárt fordítottak a levegő minőségének javítására, illetve az úthálózat és más infrastrukturális beruházásokra az olimpiára való tekintettel. Így Pekingből az utóbbi években már kitelepítették a különösen szennyező ipari üzemeket, s most júliustól szeptember végéig további gyárak működését állították le, illetve írták elő a nélkülözhetetlen erőművek és vegyi üzemek esetében a szenynyező kibocsátás csökkentését 30 százalékkal. Ezeknek az intézkedéseknek a része volt két új fővárosi metróvonal, illetve egy harmadik, a repülőtértől bevezető szakasz elkészülte, amelyeket ugyancsak most vasárnap adtak át. (Húsz percig tart az új repülőtér termináljától a 28 kilométeres utazás a város központjáig.)
A személyautók forgalmának említett korlátozása közepette a tömegközlekedésnek, így elsősorban a metróvonalaknak kell átvenni a megnövekedett utasforgalmat. Már vasárnap, de aztán hétfőn különösen munkakezdéskor dugók alakultak ki a föld alatt, az állomásoknál. A menetidő betartása, a késések ledolgozása érdekében néhány szerelvény megállás nélkül továbbhajtott néhány állomáson, az utazóközönség felháborodására. A metró vezetősége bízik abban, hogy idővel megoldják ezeket a kezdeti fennakadásokat a napi öt-hat milliónyi utas elégedettségére.
Az olimpiára háromezer új autóbusz beállítását is ígérik, a mintegy 65 ezer taxi mellett. A forgalmi dugók elkerülésére egyébként - mint az MTI jelentette - a kínai állami vállalatoknál rugalmas munkarendet vezettek be, félórás munkakezdési és végzési eltolásokkal.
Az augusztus 8-i megnyitótól a sportlétesítményekhez vezető utakon - összesen mintegy 280 kilométernyi szakaszon - majd csak az olimpiai járművek közeledhetnek majd. A közlekedési főpróba lényegében már megkezdődött, amennyiben már felfestették az utakon az olimpiai sávokat, amelyeket már most is csak az engedéllyel rendelkező járművek vehetnek igénybe.