Amikor gyengült a forint, akkor sem léptek, s most, az erős forint idején sem sietnek az árfolyamhoz igazítani listáikat az autókereskedők, akik a pangó piac miatt egyébként is folyamatosan akcióznak. Ősszel viszont már nem is az árfolyam, hanem vélhetően a drasztikusan emelkedő acélárak diktálnak az autópiacon. Ez az európai kereskedőket is elkeserítheti, mivel az első fél évben már több mint két százalékkal csökkentek az eladások.
Autós akciókat hoz az erős forint
Virtuális listaárak, nagyjából így jellemezhetők a magyar kereskedők ajánlatai, melyeknél mindig jobbat kínálnak a szalonokban, különösen nyáron, az egyébként is szűkülő piacon. A nemzetközi autópiaci elemzéseket közlő JATO adatai szerint július 14-ig Magyarországon 95,5 ezer új személyautót helyeztek forgalomba, ez 4,5 százalékkal kevesebb, mint tavaly. Jobb a helyzet a kishaszonjárműveknél, melyeknél az eladott 12,2 ezer darab 5,4 százalékos növekedést jelent.
A mostanában igencsak erős forintárfolyam miatt még nem érdemes külföldön autót venni, különösen kisebbet. A legújabb esztergomi Suzuki-modell, a Splash a magyarországi listákon 2,185 millió forintos árral szerepel, míg a németeknél 9,9 ezer euróért kínálják, vagyis a mostani árfolyammal számolva is 2,27 millió forintért. Nagyobb és prémiumkategóriás modellek esetében más a helyzet, ám azoknál a megtakarítás nem annyira az árfolyamból, mint inkább a regisztrációsadó-különbözetből adódik.
Az árfolyam fontos, de nem egyetlen meghatározó eleme a gépkocsiáraknak, magyarázta lapunk megkeresésére a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, Gablini Gábor. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha nem muszáj, sem a forint erősödésekor, sem gyengülésekor nem változtatnak, mert a piaci szereplőknek is fontos a kiszámíthatóság, vagyis hogy ne hullámozzanak az árak. A gyártók és importőrök is hosszú távú elemzések alapján alakítják ki az áraikat, melyeket többek között az árfolyam, az adók mértéke, a versenytársak kínálata és a kereslet határoz meg.
Kétszer is meg kell gondolni most a devizahitelt
A Gémosz elnöke szerint a jelenlegi árfolyam még nem elég a listák átírásához, már csak azért sem, mert nehéz megmondani, hogy mi lesz egy hónap múlva. Ennél nagyobb problémát jelent az energia- és nyersanyagár-robbanás, amit eddig nem érvényesítettek teljes mértékben az autógyártók, bár az elmúlt hetekben, hónapokban több márkánál is emeltek az árakon.
Az acél világpiaci ára például fél év alatt másfélszeresére nőtt, így a szakemberek szerint nem az a kérdés, hogy mikor mennyivel csökkennek, hanem, hogy milyen tempóban növekednek az új autók árai. A drágulás tempójának inkább csak a nyugat-európai és magyar piac telítettsége szab határt. Európában egyébként is a második legolcsóbb piac a magyarországi, ahol a forgalom nyolcvan százalékát jelentő kis- és alsó középkategóriás modellek egy részét olykor veszteségesen vagy minimális nyereséggel kínálják a kereskedők, akik inkább hitelek értékesítéséből tartják el szalonjaikat. Az új autók 85 százaléka valamilyen finanszírozás keretében kel el.
Folyamatosak az akciók, melyeknek keretében jóval a listaár alatt kínálják a kocsikat, ami a szakemberek szerint ősztől már nem tartható, ezért az árfolyam alakulásától függetlenül inkább az új autók drágulásával lehet számolni.
A nyári holt szezonban kialakult erős verseny mellett a két-három hónapos készletek is szeptemberi árhullámot feltételeznek. A gyártók többsége általában a nyári szünetben vált modellt, és az újdonságok felszereltebbek és divatosabbak lesznek, amiért szívesen áldoznak többet a vevők.
Az Opeleket és Chevroleteket is forgalmazó GM Magyarország igazgatója, Megyeri György lapunknak elmondta, hogy a jelenlegi forint-euró árfolyam az ügyfelek szempontjából kedvezőbb, mert kiküszöböli az eurózónában is meglévő inflációt, és még látványosabb akciós árakat tesz lehetővé. Azt viszont nem lehet tudni, hogy meddig tart ez a tendencia. Az igazgató szerint a vártnál jobban alakult az első fél év, a 10,1 ezer Opel 7 százalékos, a 4133 Chevrolet 27,7 százalékos növekedést jelent az elmúlt évhez képest, miközben összességében 1,9 százalékkal esett a piac az egyébként is alacsony forgalmú 2007. évi adatokhoz képest.
Információink szerint nem változtat árlistáján a hazai piacon élenjáró Suzuki sem. A július 14-ig forgalomba helyezett 14 ezer új autójából csak 350 származott importból, a többi esztergomi gyártású modell, így az árfolyam nem befolyásolta a "számlákat". Az azonban majd az éves mérlegből derül ki, hogy a kész autók kivitelénél és a behozott alkatrészeknél milyen eredményt hozott az árfolyammozgás.