Szomorkás légi parádé

Tízmilliárd dollárnál nagyobb értékű megrendelések bejelentésével kezdődött hétfőn a világ egyik legnagyobb repülőgépipari vására a London délnyugati határában fekvő Farnborough repülőterén, iparági elemzők azonban a példátlan üzemanyagárak és a világgazdaság lassulása miatt igen komor előrejelzésekkel rontják a rendezvény hangulatát.

A nyitónap fő nyertese a Boeing volt, amely két óriás-megrendelést könyvelhetett el. Az Etihad, az Egyesült Arab Emírségek legdinamikusabban terjeszkedő légitársasága 45 repülőgépet vesz az amerikai gyártótól, katalógusáron 9 milliárd dollárért. A FlyDubai pedig ötven új generációs Boeing 737-800-as utasszállítót rendelt 3,75 milliárd dollárért. Az állami tulajdonú, olcsó jegyáras légitársaság márciusban alakult, és jövőre kezdi üzemeltetni menetrendszerű járatait. A hordónként 140 dollár felett járó nyersolajárak közepette azonban már az ágazati vezetők is nyíltan válságról beszélnek.

Tim Clark, a szintén dubai székhelyű, globális hálózatot fenntartó, luxusszintű szolgáltatásairól ismert Emirates légitársaság elnöke a hétfői Financial Timesnak azt mondta: a légi közlekedés "új realitása a túlélés". Clark szerint a polgári repülés eddigi története legsúlyosabb válságát éli, a baj nagyobb, mint az Öböl-háború, a 2001. szeptemberi terrortámadások, az ázsiai tüdőgyulladás-járvány (SARS) vagy a korábbi olajársokkok idején volt.

Willie Walsh, a British Airways vezérigazgatója elkerülhetetlennek nevezte, hogy "további légitársaságok hagynak fel üzleti tevékenységükkel", különösen olyanok, amelyek gyenge pénzügyi helyzetben vannak. Walsh szerint egyes cégek már akkor a túlélésért küzdöttek, amikor az olajár a jelenleginek a fele volt.

A The Times által hétfőn idézett iparági elemzők szerint a Boeing és az Airbus által nyilvántartott, összesen 530 milliárd dollárnyi rendelésállomány akár 20-30 százalékát is törölhetik vagy késleltethetik a megrendelők a következő néhány évben. A légitársaságok nemzetközi szövetsége (IATA) azt jósolja, hogy a globális polgári repülési ágazat a tavalyi 5,6 milliárd dolláros nettó eredmény után - amely 2000 óta az első ágazati szintű profit volt - az idén 6,1 milliárd dolláros veszteségbe zuhanhat vissza, ha a nyersolajárak az év egészében 135 dollár felett maradnak. Az IATA adatai szerint az elmúlt hét hónapban "legalább 24" légitársaság ment csődbe.(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.