Áfacsökkenésből nem lesz profit?

A jelenlegi kiélezett versenyhelyzetben képtelenség lenne lenyelni egy esetleges élelmiszeráfa-csökkentésből fakadó többletjövedelmet - állítják a kereskedők, akik magukra vették Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter minapi megállapítását, miszerint az áfacsökkentéssel vagy - emeléssel azért kell csínján bánni, mert "szakértői vizsgálatok azt mutatják, hogy annak hatása általában fél év alatt eltűnik".

Feiner Péter az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) elnöke, egyben a Spar Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója sietett leszögezni: amennyiben a kormány egyes "árérzékeny" termékcsoportok áfáját öt százalékra csökkenti, a kíméletlen árverseny miatt az torzítás nélkül eljut a fogyasztókhoz.


A földművelésügyi tárca és az OKSZ között hagyományosnak tekinthető pengeváltás hátteréül az ellenzék szerdán benyújtott javaslata szolgált. Mint ismeretes, a Fidesz elnöke, Orbán Viktor és Varga Mihály alelnök arra tettek javaslatot, hogy alapélelmiszereknél a jelenlegi húszról öt százalékra csökkentsék az áfa mértékét. Érdeklődésünkre Vámos György, az OKSZ főtitkára hangsúlyozta, hogy az áfacsökkentésnek akkor lenne valódi haszna, ha nem kellene számolni továbbra is inflációs nyomással. Ha ugyanis továbbra is folytatódik az inflációs nyomás - például a növekvő energiaárak miatt - úgy az esetleg lecsökkentett áfatartalomból fakadó egyszeri árelőnyöket könyörtelenül elnyeli az infláció újabb hulláma - mondta Vámos. Mondandója tulajdonképpen rímel Gráf József miniszter véleményével: ez egy egyszeri injekció lenne a piacnak. Azonban Vámos György hangsúlyozta, hogy ez nem jelentené az áruházak profitrátájának a növekedését. A főtitkár szerint ez világosan kiderül abból, hogy a termelői értékesítési árak és a kiskereskedelmi árak növekedése 2007-ben nagyjából ugyanakkora volt. Igaz ugyan, hogy a belföldi értékesítési ár növekedése 2007-ben éves szinten 7 százalékos volt, míg a kiskereskedelmi átlagárak 11-12 százalékkal nőttek, azonban a kettő közötti különbséget a 2006. szeptemberi 5 százalékos áfakulcsemelés okozta, ami a fogyasztói árindexben benne van, az ipari árindexben azonban nincs. Ezt alátámasztja, hogy 2007 utolsó hónapjaiban a termelői és a kereskedői árindex már gyakorlatilag azonos volt.

Vámos György úgy látja, hogy a hazai kiskereskedelmi piac szereplői között rendkívül kiélezett az árverseny, ráadásul új, agresszív árpolitikájáról ismert szereplő - Aldi - jelent meg a pályán, így komolyan kockára teszi a piaci pozícióját az a kereskedő, amelyik megpróbálná akár csak egy részét is lenyelni egy esetleges áfacsökkentésnek.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.