Döcögősen startolt az e-cégbejegyzés

Csak traktorral lehetett venni az akadályokat az elektronikus cégeljárás bevezetésének első napján - legalábbis a lapunk által megkérdezett ügyvédek és szakértők panaszai alapján vonhatjuk le a fenti sommás következtetést.

Igaz, az érzelemkitöréseket sem nélkülöző kritikák a reggeli órákban igen hevesek voltak, ám délutánra többé-kevésbé megnyugodtak a kedélyek.

Vannak még problémák az adatfeldolgozás terén, és a jogi képviselők kiértesítése sem ment zökkenőmentesen, de összességében átment a vizsgán a cégbíróságok új elektronikus rendszere - mondta a Népszabadságnak Kenesei Judit. A Fővárosi Cégbíróság vezetője szerint az elmúlt hetek rohamához képest viszonylag csendes napot zártak, s részben ennek is köszönhetően jó ütemben haladtak az anyagok feldolgozásával. Tegnap összesen 430 cégbejegyzési és változási kérelem érkezett a Fővárosi Cégbíróságra, míg például két hete csak cégbejegyzésből naponta átlagosan ezerötszáz futott be hozzájuk. Egyszerűsített cégbejegyzést tegnap tizenöt esetben kértek, s ezekkel mind sikerült a törvényileg előírt egy órán belül végezni - tette hozzá Kenesei Judit. Igaz, a gyér forgalom oka többek között az is lehetett, hogy azok a bejegyzési kérelmek, amelyeket valami miatt a rendszer nem minősített megfelelőnek, el sem jutottak a cégbíróságig.

Hasonló volt a helyzet a többi cégbíróságon is. Az informatikai rendszer technikailag működik, kisebb gondok voltak ugyan, de ezeket viszonylag könnyen és gyorsan orvosolni tudtuk - hangsúlyozta lapunknak Hegedűs Márton, a rendszert üzemeltető Microsec Kft. fejlesztési igazgatója. Az átállás nem is annyira a cégbíróságoknak, inkább az ügyvédeknek okozott problémát, akik eleinte csak nehezen tudtak megbirkózni az új rendszerrel. Július elsejétől a Microsec hálózata előszűri a beadott kérelmeket, s a cégbíróságokhoz csak a helyesen kitöltött és az előírt formátumban benyújtott anyagok jutnak el. Ennek eredményeként tegnap délelőtt szinte alig érkezett be új cégalapítási vagy változásbejegyzési kérelem, a rendszer ugyanis rendre viszszadobta azokat. A nap folyamán aztán a jogi képviselők is "ráéreztek" az új rendszerre, s végül mintegy 1100 anyag érkezett be a cégbíróságokra, ami megfelel egy átlagos munkanapnak - mondta Hegedűs Márton.

A lapunk által megkérdezett jogászok azonban arról panaszkodtak, hogy a rendszer sok esetben a megfelelően kitöltött, s a megfelelő szoftverrel leellenőrzött kérelmeket is visszadobta, s ilyenkor az ügyvédek nem tudtak kitől segítséget kérni - annál is inkább, mert tegnap volt a köztisztviselők napja, a hivatalokban nem lehetett senkit se megtalálni. A rendszer fejlesztésével és az elektronikus űrlapokkal foglalkozó szakemberektől megtudtuk, hogy a jogi képviselők sokszor "félreértik" az elektronikus ügyintézés menetét: előfordul, hogy nem teljesen töltik ki a nyomtatványokat, s emiatt jelez hibát a rendszer, de az is, hogy nem a megfelelő fájlformátumban továbbítják a kérelmeket, s azokat ezért nem tudják feldolgozni. Szerintük sok ügyvédnek gondjai vannak az elektronikus aláírás-hitelesítéssel is.

"Fapados" az ingyenes program

Az IRM cégszolgálatának honlapjáról letölthető nyomtatványkitöltő programok hiányosak - panaszkodtak az ügyvédek, ám mint kiderült, csak a kényelmi funkciókat hiányolták belőlük. Ilyen lehet az elektronikus TEÁOR-ellenőrzés vagy éppen az automatikus településnév-beillesztés irányítószám alapján. Az ingyenes program azonban ilyen extrákat nem tud, ha egy ügyvéd ilyennel szeretne dolgozni, annak fizetős programot kell vásárolnia. Lévén, az IRM által ingyenesen biztosított nyomtatványok a kérelmek elektronikus beadását lehetővé tévő minimális funkciókat biztosítják, de magasabb szintű intelligens szolgáltatásokat nem tartalmaznak.

Életkép a cégbíróságról. Ez a látvány hamarosan a múlté lesz
Életkép a cégbíróságról. Ez a látvány hamarosan a múlté lesz
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.