Nem fizetnek pótdíjat a MÁV Biztosító ügyfelei

Nem kell pótdíjat fizetniük a MÁV Biztosító ügyfeleinek, az erről szóló előterjesztést ugyanis a tagok leszavazták a közgyűlésen. Az egyesület katasztrofális anyagi helyzetben van, a kötelező káralapjából négymilliárd forint hiányzik, míg a szavatoló tőke szintje ötmilliárd forinttal marad el a törvényi minimumtól.

A MÁV Biztosító közgyűlésen a tagok leszavazták a kirendelt pénzügyi biztosoknak azt a javaslatát, hogy pótdíj kivetésével rendezzék az egyesület pénzügyi helyzetét. Az ügyfelek nagy többséggel utasították el a szerződésenként súlyos ezer forintokat jelentő pluszkiadást, így nem maradt más lehetőség, mint a MÁV Biztosító kötelező biztosításainak átruházása. Az üzletág iránt ugyan állítólag többen is érdeklődnek, ám kérdéses, hogy a most nyilvánosságra hozott adatok ismeretében is át akarják-e venni az egyesületnek milliárdos hiányt okozó állományt.

A közgyűlésen ismertetett adatok szerint a MÁV Biztosító vesztét – legalábbis részben – túl agresszív növekedése okozta. Az egyesület kötelező gépjármű felelősségbiztosítás-állománya tavaly év elején még csupán 4,35 milliárd forint volt, év végére elérte 6,93 milliárdot, idén március végén pedig már 10,33 milliárd forint volt. Az alacsony díjak nem fedezték az üzletág kiadásait: a kötelezőn elszenvedett veszteség 2007-ben 4,3 milliárd forint, míg az idei első negyedévet 1,6 milliárdos mínusszal zárta az egyesület. A rengeteg új szerződés miatt hirtelen nagyot ugrott az a szint, melyet a MÁV Biztosító szavatoló tőkéjének el kellett volna érnie. Tavaly év végén a szavatoló tőke 3,5 millárddal, az idei első negyedév végén pedig már 5,1 milliárd forinttal maradt el a törvényben előírt szinttől. Rengeteg pénz hiányzik a kötelező biztosítások függőkár tartalákjából is: a legfrisebb adatok szerint 4,1 milliárd forinttal van kevesebb az alapban, mint amenniyre szükség lenne, szemben a korábban becsült egymilliárd forint körüli összeggel.    

A Pénzügyi Szervezetének Állami Felügyeletének április eleji határozatának megfelelően a közgyűlés szavazott a jelenleg letartóztatásban lévő Kiss Bálint elnök felmentéséről. A szavazáson résztvevő 176 egyesületi tag 85,8 százaléka voksolt Kiss Bálint menesztése mellett. A leváltott elnököt egyébként azzal gyanúsítják, hogy a MÁV Biztosító vagyonából – korábbi információnk szerint közel egymilliárd forintot – átutalt a saját érdekeltségébe tartozó vállalkozások számláira. Gazda Pusztai Sándor felügyeleti biztos elmondása szerint ugyan megvan a pénz és dolgoznak is annak visszaszerzésén, ám ez csak igen nehezen és lassan megy, mivel az érintett cégek között vannak olyanok is, melyek azóta többször gazdát cseréltek. A közgyűlésen megjelent egyesületi tagok szerették volna megtudni, hogy pontosan mennyit utalt át Kiss Bálint a MÁV Biztosító vagyonából, illetve mekkora veszteséget okozott a rossz gazdálkodás, de konkrét választ nem kaptak kérdéseikre. 

A közgyűlés meghallgatta Záhonyi Zsolt, a MÁV Biztosító ellenőrző bizottsága elnökének beszámolóját. Záhonyi szerint az egyesületnek van annyi vagyona, hogy a kárkifizetéseknek most is folyamatosan eleget tudnak tenni. Az elnök szerint a kötelező gépjármű felelősségbiztosításon kívül nem kell más üzletágat eladni. Az elnök nem ért egyet a kirendelt felügyeleti biztosoknak azzal az elképzelésével sem, hogy a MÁV Biztosító adja vissza a kötelező kötésére szóló engedélyét és az üzletágat töröljék az alapszabályból. Szerinte csupán arra van szükség, hogy egy ideig ne kössenek új szerződéseket. Az ellenőrző bizottság beszámolója szerint az utóbbi időben több olyan káreseményre is "bukkantak", melyek az eddigi összesítésekben nem szerepeltek. Ezek között olyanok is voltak, melyek még tavaly év elején történtek. 

A közgyűlésen egyébként a vártnál jóval kebesebben, igaz, a korábbi évek rendezvényeihez képest sokkal többen jelentek meg. A 13 órára összehívott eseményre 117 tag regisztráltatta magát, szemben például a tavalyival, amelyen alig tucatnyian jelentek meg. Mivel a tagoknak kevesebb, mint a fele vett részt, a közgyűlést határozatképtelenné nyílvánították, majd – az előzetesen meghirdetett forgatókönyvnek megfelelően – fél kettőre ismét összehívták, s ekkor már a jelenlévők számától (amely egyébként időközben 170 körülire nőtt) függetlenül lehetett szavazni.

Szavazógépek a MÁV ÁBE taggyűlésén
Szavazógépek a MÁV ÁBE taggyűlésén
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.