Eredetileg kortárs zenei kompozícióban gondolkodott, végül munkatársai ötletére a több műfajt "elegyítő" hanginstalláció mellett döntött Can Togay János, a Collegium Hungaricum Berlin (CHB) igazgatója annak kapcsán, hogy az intézmény Ligeti Stúdiója nemzetközi pályázatot írt ki az 1938. november 9-i németországi antiszemita pogrom, a hírhedt Kristályéjszaka hetvenedik évfordulójának emlékére.
Hangokból épült emlék
Az "1938-11-09" elnevezésű, ötezer euróval dotált pályázat győztesét július közepén hirdeti ki a nemzetközi zsűri. Az ötfős testületben két zeneszerző, a német Hans-Peter Kuhn és a magyar Szemző Tibor, valamint Martin Supper, a Berlini Művészeti Egyetem Hangkutatási Stúdiójának professzora is helyet kapott.
Can Togay szerint a hanginstalláció zenei és térbeli emlékezést egyaránt lehetővé tesz a közös európai tragédiának számító eseményre. A Kristályéjszakán a náci rezsim utasítására a III. Birodalom területén szervezett pogromhullámot indítottak a zsidók ellen. A több száz halálos áldozatot követelő akciósorozat jelentette az átmenetet a zsidóság 1933 óta tartó diszkriminációjából a szisztematikus üldöztetésbe és megsemmisítésbe. - A Kristályéjszaka a XX. századi európai, így a magyar történelem egyik sarokpontja. Paradox módon e szörnyűség és annak következményei hozták létre 1945 után az európai integráció morális alapjait - fejtegette.
Arra a felvetésre, hogy az 1938-11-09 elnevezés óhatatlanul a 9/11-et, az Egyesült Államok elleni 2001-es terrormerényletek dátumát idézi, Can Togay azzal válaszolt, véletlen egybeesésről van szó. Véletlen az is, hogy Berlinben 1989 novemberében, pont e napon nyitották meg a falat. Németországban az újraegyesítés napját - éppen a Kristályéjszaka miatt - nem november 9-én, hanem október 3-án ünneplik.
A CHB a győztes pályázatot november 9-én, a pogrom éjszakájának hetvenedik évfordulóján mutatja be a közönségnek, s a hanginstalláció egy hónapon keresztül lesz látható-hallható.