Nem mobilis a magyar munkavállaló

Az alacsony iskolázottságú és alacsony beosztásra pályázók kevésbé mobilak, mint azon honfitársaik, akik vezető beosztásban dolgoznak. Legalábbis ez derült ki a Jobinfo és a KutatóCentrum közös felméréséből, melyben az internetes álláskeresési szokásokat, valamint az ahhoz kapcsolódó attitűdöket vizsgálták.

Az álláskeresők jellemzően lakóhelyük környékén keresnek munkát, így már az internetes böngészés során is a területi fekvés figyelembe vételével szűkítik le az ajánlatokat. Az állás kategóriája és a fizetés csak a második, illetve harmadik szempontként jelenik meg.

Jellemzően a nők és az alacsonyabb beosztásúak a kevésbé mobilak: a nők 80 százaléka és az alkalmazotti pozíciót megpályázók 78 százaléka nevezte nagyon fontosnak a munkavégzés helyét, míg a férfiak 70, a felsővezetők 66 százaléka nyilatkozott ugyanígy.

„Óriási problémát okoz Magyarországon a mobilitás hiánya – kommentálta országos adatok alapján a kutatás eredményeit Szabóné Bikki Ágnes, az Észak-Magyarországi Regionális Munkaügyi Központ foglalkoztatási tanácsadója.” Véleménye szerint a rendszerváltás előtt a dolgozók megszokták, hogy munkahelyük az otthonukhoz közel esik, és ez a szemléletük még mindig él. Egy esetleges új állás miatt nem szívesen változtatnak lakóhelyet.

A felmérést a KutatóCentrum 2008 februárjában, a Jobinfo.hu portál regisztrált tagjai közt, 27 000 fő online megkérdezésével végezte. A tanulmányban szereplő megállapítások a felmérés résztvevőire vonatkoznak.


Beosztottként nehezebb elhelyezkedni

A kutatás rámutatott: A beosztottak nehezebben találják meg a nekik megfelelő pozíciót; 27 százalékuknak sikerült csupán 1 hónapon belül elhelyezkedni, míg ugyanez az arány a felsővezetőknél 33, a cégvezetőknél 37 százalékos volt. A megkérdezettek 17 százalékának fél évnél több időt vett igénybe az álláskeresés, és a válaszadók 37 százaléka alkalmanként több mint fél órát tölt álláskereséssel, 38 százalékuk pedig több mint 10 ajánlatot is elolvas.

Azok, akik jellemzően az interneten keresztül keresnek állást, a világháló mellett más csatornákat is igénybe vesznek:  58 százalékuk napilapokat vagy apróhirdetési újságokat böngész és több mint egyharmaduk közvetítő- illetve fejvadász cégeknek is kéri a segítségét. Ez utóbbi leginkább a közép- és felsővezetői pozícióra jelentkezők körében népszerű.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.