Digitálisan manipulált szépség

A hírességek képeinek számítógépes retusálása mindennapos gyakorlat. Megfelelő szoftverrel és némi ügyességgel bárkiből Barbie babát lehet varázsolni. A reklámokban látható, manipulált külsejű szépségek eltorzítják a fiatalok eszményeit.

„Bármelyik fotós megmondhatja, hogy a retusálás évtizedek óta divatban van. A digitális technológia azonban azt is lehetővé teszi, hogy teljesen átalakítsuk a képeket. Ma már a digitális fényképezőgépekhez képátalakító program is jár. És bárki megtanulhatja, hogyan lehet a Photoshop segítségével karcsúbbá tenni valakit” – írja Jessica Bennett a Newsweek exkluzív internetes kiadásában.

És egyre többen meg is tanulják. Manapság mindinkább elharapódzik a fényképek digitális átalakítása. Nyílt titok, hogy a női- és életmódmagazinokban szinte minden képet retusálnak kisebb- nagyobb mértékben Photoshoppal vagy más számítógépes programmal. Manapság már nem csak az idősödő sztárok ráncait tűntetik el az erre szakosodott grafikai stúdiókban. A 18 éves modellek amúgy szinte tökéletes alakját is tovább szépítgetik: a mellüket megnagyobbítják, a derekukat keskenyebbre szabják, a nyakukat és a combjukat meghosszabbítják. A modellek pedig, ahelyett, hogy tiltakoznának, sokszor még örülnek is a retusálásnak. Elizabeth Hurley angol modell és színésznő, Hugh Grant barátnője bevallotta, hogy a digitális képátalakítás rabjává vált: a nyaraláson készített felvételeket saját kezűleg retusálja.

A digitálisan átalakított képeket sokan azért bírálják, mert torz és valótlan, Photoshoppal előállított szépségideált mutatnak be, amelynek aztán a tizenévesek meg akarnak felelni. Felmérések szerint egy átlagos amerikai lány 12 éves koráig 77 000 hirdetést lát. Ezek egy jelentős része retusált kép. Nem csoda, hogy már a tizenéves lányok többsége is fogyni szeretne, hogy ő is olyan karcsú legyen, mint a retusált címlaplányok, aminek sokszor bulimia vagy anorexia a vége.

Egyre többekben vetődik fel, hogy tenni kellene valamit a hamis szépségideálok elterjedése ellen. A napilapok és a komoly hetilapok etikai kódexe tiltja a manipulált képek közlését. Az egészségügyi szempontból káros következményekkel járó gyakorlat betiltása a politikusokat is foglalkoztatja. A francia nemzetgyűlés például már el is fogadta a tervezetet, amely ha megkapja a szenátus támogatását is, bünteti majd az olyan reklámokat, amelyek a túlzott karcsúságot és a radikális fogyókúrát népszerűsítik.

A szépségiparban is egyre többen tiltakoznak a manipulált képek miatt, és állnak ki a természetes, retusálatlan szépség mellett. A legismertebb minden bizonnyal a Dove kezdeményezése, a Kampány a valódi szépségért. A kampány egyik videoklipje bemutatja, hogyan alakítanak át kozmetikusok és grafikusok egy átlagos külsejű nőt plakátarcú Barbie babává. A szépségipari cég reklámjaiban hétköznapi, normál testalkatú nők, köztük az idősebb generáció tagjai szerepelnek. Úgy látszik, velük is lehet sikeres reklámkampányt folytatni, nem csak retusált műszépségekkel. Legalább is egy-egy kivételes alkalommal.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.