Vakáció előtti élénkülés

Az autót megvenni sem olcsó, de kiállításon mutogatni is sokmilliós tétel. Miért éri meg akkor ez a nehéz éveket megélt hazai piacon - kérdeztük a kereskedőktől a tegnap megnyílt budapesti Automobil-kiállításon.

Premiermodellek és világszínvonalú szerszámgépek szomszédságában negyvenéves Mustangok pihennek. Nem lehetett könnyű összehozni a gépkocsi-forgalmazókat és a háttéripart, de sikerült: tegnap megnyílt és vasárnap estig látogatható az Automobil 2008 és a Truck Expo, ahol az újakat forgalmazók közül húsz márka jelent meg, ám ha az amerikai klasszikusokat is beszámítjuk, ennél jóval gazdagabb a kínálat. Igazi premier az első Magyarországon forgalmazott kínai autó, a Shuanghuan CEO, amelyet még csak néhány európai országban lehet rendelni. A négyszáz felvonultatott autó között van százéves Studebaker, és vadonatúj Alfa Romeo Brera Spider.

A kínálat közel sem teljes, mert több importőr úgy gondolta, hogy inkább saját szalonjaiba próbálja beterelni a vásárlóközönséget, ám ez nem pótolja egy igazi kiállítás élményét. Pedig igencsak szükség lenne a forgalom élénkítésére, hiszen az elmúlt négy évben folyamatosan estek a személyautó-eladások, a járműpiac csökkenő számait az emelkedő haszonjármű-értékesítések sem tudták ellensúlyozni. Talán az idei év hozhat némi változást, mert az első négy hónapban valamennyi kategóriában élénkülés tapasztalható: eddig 54 200 személygépkocsi és 7800 kishaszonjármű és nehéz-teherautó kelt el.

Az idei kiállításon többségében kereskedők állítanak ki, volt köztük olyan cég, melyet megtámogatott az importőr, a FIAT Magyarország pedig valamennyi márkájával szerepelt.

Átépítés alatt

A korábbi gyakorlattól eltérően nem biennáleszerűen, hanem évente rendeznék az Automobil-kiállítást és Truck Expót. Októberre elkészül az új kiállítási központ a kőbányai vásárvárosban, mely továbbra is megtartja parkos-ligetes jellegét - állítja György Miklós, a Hungexpo vezérigazgatója, aki lapunknak elmondta, hogy a francia tulajdonos, bolognai autóshow-t is rendező GL Events első lépcsőben ötmilliárd forintot költ fejlesztésekre, az újabb tízezerrel ötvenezer négyzetméteresre bővül, és minden pavilonjában légkondicionált lesz a komplexum, melynek csarnokait fedett sétányokon lehet majd megközelíteni.

A korábbi években látványos megjelenéséért akár ötven-százmillió forintot is áldozott egyetlen márka, volt olyan, hogy a külföldről hozott installációt külföldi szerelők állították fel, ilyenkor a szakemberek utaztatási és olykor heti szállásköltsége is az importőrt terhelte. Napjainkban szerényebb a megjelenés: kétszáz négyzetméternyi területen nagyjából hét-nyolc autó állítható ki elegánsan, ennek költsége a terület bérlésével, szolidabb dekorációval és némi reklámanyaggal feltöltve négy-ötmillió forintos tételt jelent. A pultoknál serénykedő és prospektusokat osztogató hosztesz hölgyekért napi 10-30 ezer forintot kell fizetni. Ehhez jön még az autók szállítási és folyamatos takarítási költsége.

Kern Nándor márkaigazgató éppen egy Alfa Romeo szélvédőjét tisztítja. A FIAT Magyarország mint vezérképviselet két éven át kitartott eredeti álláspontja mellett, és megjelent az Automobil-kiállításon. Az idei évre 170 ezer személyautóval számol a Lanciákért is felelős szakember, aki szerint van még tartalék, hiszen öreg a hazai autópark. A márkaigazgató úgy látja, utoléri magát a piac, egyébként is kár lett volna kimaradnunk, hiszen tele vagyunk újdonsággal. - Egyébként az akciókkal is öljük egymást a piacon, ezért sem szabad kihagyni a szalon adta lehetőséget. Ezzel nemcsak újabb vevőket akarunk meghódítani, hanem meg is háláljuk eddigi vásárlásaikat - állítja az igazgató.

A nem kevésbé grandiózus, mintegy hétszáz négyzetméteres Citroen-standon érezni, hogy többen is összeálltak, sőt a magyarországi vezérképviselet is besegített: az ezer négyzetméteres terület közepén diadalívként emelkedik a márka hat méter magas logója, mely alatt át lehet sétálni a haszonjárművektől a személyautó-újdonságokig. Szabóné Pákozdi Éva, a 2C Autó Zugló ügyvezető igazgatója és tulajdonosa szerint kár lett volna távol maradni a szalontól, hiszen most indult C5-ös-kampányuk, melyhez az importőr biztosított több premiermodellt. Az ügyvezető úgy látja: a magyar realitás a 160 ezer darabos személyautó-piac. Ezt 2007 tízezerrel felülmúlta, ennek ellenére optimista, és legalább 20-25 százalékos forgalomnövekedést remél az idei esztendőre, legalábbis ami a francia márkát illeti. Hinteraurer László, az Autó Őrmező ügyvezető igazgatója a másik három citroenes kereskedőhöz hasonlóan úgy gondolja, hogy érdemes megjelenni a kiállításon, mert így nagyobbak a lehetőségeik.

Először látható a szalonon kínai autó: a kissé BMW ihletésű Shuanghuan CEO terepjárókat a Bács Indicar importálja. A kecskeméti székhelyű cég ügyvezető igazgatója, László Károly szerint itt valóban tömegek ismerkedhessenek meg az indiai Tatákat is forgalmazó cég kínálta járművekkel.

Az Opel Danuvia értékesítője, Kállay Tibor szerint a nehéz első negyedév után az akciókkal, a kedvezőbb finanszírozási feltételekkel és az új modellekkel megspékelt áprilisban a vakációra új autóval készülők is javítottak a forgalmon. - Nem szabad begubózni, meg kell jelenni minél több fórumon, így az autókiállításon is - állítja.

Erről már csak az importőröket kellene meggyőznie valakinek.

Piroska és az Alfa
Piroska és az Alfa
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.