Az autófinanszírozás szerepének csökkenése ellenére is jól húz a hazai lízingpiac. A cégek a forgalmiban is feltüntetnék a finanszírozót a lízingelt járművek külföldre csempészésére szakosodott profi bűnözők miatt.
Profi bűnözők exportálják a lízingelt autókat
Az idei első negyedévben 300 milliárd forint értékben kötöttek új lízingszerződéseket a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai, ami 15 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest - mondta tegnapi sajtótájékoztatóján Mészáros György, a szervezet elnöke. A személyautó-finanszírozás azonban a néhány évvel ezelőtti 60 százalék feletti arány helyett ma már csak alig több mint 48 százalékot képvisel a lízingpiacon, míg az ingatlanfinanszírozás alacsony bázisról 41 százalékkal, a korábban is számottevő gépfinanszírozás pedig 35 százalékkal emelkedett. Az ingatlanlízing kiemelkedő teljesítményében ugyan szerepet játszhatott néhány állami óriásprojekt, ám ettől függetlenül a lakáscélú lízing száma is nő, és ma már az ingatlanlízing-üzletág 18 százalékát teszi ki. A lízingcégek az idei évre a piac 6 százalékos bővülését várják, a személyautó-lízing további stagnálása mellett.
Az autófinanszírozók életét a kereslet csökkenése mellett profi bűnözői csoportok is keserítik. Amikor például egy évvel ezelőtt a magyar rendőrség a görög hatóságok segítségével összevetette a Magyarországon lízingelt, majd eltűnt autók listáját a Görögországban újonnan forgalomba helyezett autók listájával, a 10 ezer összehasonlított autó között több száz Magyarországról ellopott gépkocsit sikerült megtalálni. Az ellopott, majd külföldre vitt autót finanszírozó lízingcég kára azonban sok esetben nem térül meg, hiszen addigra az autó már egy új tulajdonosnál van, aki azt jóhiszeműen vásárolta egy autókereskedőtől, így egy bizonyos idő eltelte után nem lehet elvenni tőle - tette hozzá Mészáros.
Magyarországon Mészáros szerint jól szervezett bűnözőcsoportok szakosodtak arra, hogy alacsony egzisztenciájú, gyakran hajléktalan embereket bérelnek fel, akik hamis adatokkal viszonylag olcsó gépkocsikat lízingelnek minimális induló költséggel. Az autókat azután a megbízók hamar ellopják és alkatrészekre szedik, vagy külföldre viszik és eladják. A határok megnyitásával az EU-n belül bárhová könnyen eljutnak, mielőtt a lízingcég észreveszi, hogy az adósa nem fizet, és behajtani sincs mit rajta. Egy ügyes hajléktalan akár az összes lízingcéget végigjárhatja, mielőtt kiderülne a dolog, és az első részlet nem fizetése után 91 nappal felkerülne a nem fizető adósokat nyilvántartó BAR-listára. Az eddigi csúcstartónak 28 autót sikerült lízingelnie.
A lízingcégek igyekeznek védekezni ez ellen, kilistázták a hajléktalanszállók címeit, és a lízingbe vevő által megjelölt munkahelyet lehetőleg vonalas telefonon, nem mobilon igyekeznek hívni, de mindenképpen szeretnék elérni legalább azt, hogy az APEH-től és az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól adatokat kapjanak arról, hogy egy bizonyos személy után fizet-e valaki rendszeresen adót és társadalombiztosítási járulékot, valamint, hogy a leendő adós valóban ott dolgozik, amit megjelölt a dokumentumokban. Sokat segítene az is, ha az autók forgalmi engedélyében, amely egész Európában használatos, feltüntetnék az autót finanszírozó cég nevét. A gépkocsik tulajdonlását igazoló törzskönyvet ugyanis nem minden országban használják.