Harcol a Yahooért, vagy csak emeli az árat a Microsoft? - ezt kérdezgetik maguktól az elemzők, miután lejárt az óriásvállalat ultimátumának a határideje.
Még tépelődik a Microsoft
Bár a saját maga által megszabott végső határidő lassan egy hete lejárt, a Microsoft továbbra sem tesz érdemi lépéseket a Yahoo megszerzésére. A szoftvergyártó óriás amerikai lapértesülések szerint döntésképtelen az ügyben: nem tudja, hogy emeljen-e a 44,6 milliárd dolláros ajánlatán, ahogy azt az internetes szolgáltató szeretné, vagy elindítsa ellenséges felvásárlási akcióját, ahogy azt Steve Ballmer vezérigazgató kilátásba helyezte.
A Microsoft igazgatósága szerdai ülésén nem jutott dűlőre az ügyben. Megfigyelők szerint a Microsoftnak mindenképpen meg kell szereznie a világ második legnépszerűbb internetes keresőmotorját üzemeltető Yahoot, hogy eredményesen vehesse fel a harcot a Google-lal a 41 milliárd dolláros internetes hirdetési piacon. Annál is inkább, mert ez a torta 2010-re már nyolcvanmilliárdosra hízik.
A Wall Street Journal úgy tudja, hogy a Microsoftnál hajlanak az ajánlat szerény emelésére. Az eredeti, 31 dolláros részvényenkénti ajánlatot egy-két dollárral fejelnék meg. Ez még így is elég messze van a Yahoo menedzsmentje által remélt 37 dollárnál. Akik ismerik Steve Ballmer legendás küzdőszellemét, biztosra veszik, hogy nem hagyja elúszni az üzletet, csak zöld jelzésre vár, hogy elindíthassa a Yahoo-részvényesek közvetlen "meggyőzését", s eltakarítsa az útból a felvásárlás ellenzőit. Csakhogy saját táborában is akadnak bőven, akik jobbnak látják, ha a szoftvergyártó nem bonyolódik egy ellenséges felvásárlási procedúrába, s jobban teszi, ha visszalép az üzlettől. A döntést még ezen a héten meghozzák - ígérik Redmondban.
A huzavona nem tett jót a Microsoft árfolyamának sem, amely az év eleje óta húsz százalékkal gyengült New Yorkban. (Igaz, ebben a cég sikerterméke, a Windows operációs rendszer iránti mérséklődő igény nagyobb szerepet játszott.) Ezzel szemben a Yahoo a tavalyi gyászos év után kezd magára találni, ezt támasztja alá árfolyamának idei, 18 százalékos erősödése. A Microsoft-ellenes Yahoo-vezetők - élükön Jerry Yang vezérigazgatóval -, társkereső akciójának eredményéről is csak találgatások vannak. A Time Warner médiaóriás AOL nevű internetes cégével történő fúzió is merő spekuláció - egyelőre.
Bepöccent a kisrészvényes
Sok pénznél jobb a több - legalábbis Robert Garber szerint. A Wrigley rágógumigyártó kisrészvényese beperelte a cég tíz vezetőjét, köztük William Wrigley jr. elnököt, mert szerinte elkótyavetyélték a vállalatot, amikor 23 milliárd dollárért eladták a Mars édesipari konszernnek. Bár a részvényenként fizetett nyolcvan dollár 28 százalékos prémiumot tartalmaz, ez nem győzte meg Garbert, aki az adásvételi szerződés semmissé tételét is követeli a chicagói kerületi bíróságon. Azzal érvel, hogy a részvényárfolyam éppen felívelő szakasz előtt volt, s ki tudja, hol állt volna meg, ha a székükhöz görcsösen ragaszkodó igazgatók hatáskörükön túllépve nem bólintanak rá sietve a Mars ajánlatára. A kisrészvényeseket ezzel megfosztották az árfolyam-emelkedésből remélt haszontól - állítja. (K. B.)