Hídépítő: családban marad

Egy hónapon belül másodszor került új tulajdonoshoz a Hídépítő Zrt. A céget a francia tulajdonostól korábbi vezérigazgatója márciusban vásárolta meg, most pedig "családi vállalkozásainak" osztotta szét részvényeit.

Alig hogy kifizette, máris továbbadta a Hídépítő Zrt.-t Apáthy Endre - tudta meg lapunk. A vállalat tavaly ősszel nyugdíjba vonult elnök-vezérigazgatója március derekán - értesülésünk szerint - mintegy négymilliárd forintért vásárolta meg a francia Vinci Construction S.A.S. 97,35 százalékos részvénycsomagját. A piaci találgatások sorozatára apropóul szolgáló ügyletet családi vállalkozásai, valamint a Hídépítő cégei finanszírozták. A hitelezők kölcsöneiket Hídépítő-részvényekben kapják vissza. Az új tulajdonosok bejegyzését előreláthatólag a héten kezdeményezik a cégbíróságon.

Úgy tudjuk: a Hídépítő kivásárolt részvénycsomagjának a fele az Erba-Lux Kft.-é lett. Az 1999-ben hárommillió forinttal bejegyzett társaság igazi családi vállalkozás: többségi részesedése Apáthy Endre és lánya, Apáthy Judit Orsolya, illetve nevelt fia, Balogh Attila tulajdonában van. Főtevékenysége az üzletviteli és egyéb vezetési tanácsadás. Elvben viszont épületek, hidak, alagutak, autópálya, vasút, repülőtér, közművek, vagy akár vízi létesítmények kivitelezésével is foglalkozhat.

A 15 év után francia tulajdonból magyar kézbe került vállalat részvényeinek mintegy 12 százalékát a Híd Transz Kft. viheti. A 33 millió forintos jegyzett tőkéjű cég szintén családi érdekeltségnek nevezhető: tulajdonosa Apáthy Zoltán ügyvezető, Apáthy Endre fia. A 2000-ben alapított vállalkozás főtevékenysége a közúti teherszállítás, ám profiljába belefér az út-, az autópálya-, a repülőtér-, az épület- és a hídépítés.

Tízszázaléknyi részvény került a Betonplasztika Kft. nevére. Az 1991 óta működő társaság tulajdonosai között megtaláljuk magát az alapító Hídépítőt, a Hídtechnika Kft.-t, a BOCS-2002 Kft.-t, és az Erba-Lux 2001 Kft.-t. Ez utóbbihoz Apáthy Endrének hivatalosan nincs köze. Igaz, a cég szintén családi érdekeltség: fő tulajdonosa második feleségének öccse. (Az utolsó, 2001-es módosítás óta hatvanmillió forint jegyzett tőkével működő vállalkozás főtevékenysége az autópálya, út, repülőtér és sport-, játéktér építése.)

További tíz százalék a Hídtechnika Kft. nevére kerül Apáthy Endre részvényei közül. A Hídépítő Vállalat első privatizációját megelőzően 1991-ben alapított vállalkozásban az anyacégnek ma is több mint 22 százalékos részesedése van. De a tulajdonosok között találjuk az Erba-Lux 2001 Kft.-t, és a Betonplasztika Kft.-t is. A magas- és a mélyépítő ágazatban egyaránt dolgozó, 216 millió forint jegyzett tőkéjű kft. főtevékenysége szintén épület-, híd-, alagút-, közmű- és vezetéképítés. De foglalkozik acél és betonszerkezetek, habarcs és gipsztermékek készítésével is.

A megmaradó 15 százalék részesedés a FE-BA Plusz Kft.-é. A cégbírósági adatok szerint elsősorban élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemmel és üzletviteli tanácsadással foglalkozó, 3,5 millió forint jegyzett tőkéjű vállalkozás főtulajdonosa Fehér László, a Hídépítő jelenlegi vezérigazgatója. Az Apáthy legfőbb bizalmasának számító szakembernek, a hírek szerint, nagy szerepe volt a cégvásárlás előkészítésben. Arra azonban, hogy pontosan hogyan csinálta, egyelőre nincs válasz.

Mindenesetre valószínű, hogy a francia tulajdonosok kiebrudalásához szükséges pénzt a Hídépítő korábbi elnök-vezérigazgatója pusztán magánszámláiról aligha emelhette le. Mi több, az összesen négymilliárd forint előteremtéséhez Ménesi úti lakása és csopaki háza elzálogosítása után sem jutott sokkal közelebb.

Az igazi támogatást azok a kölcsönök jelenthették, amit családi vállalkozásai és a Hídépítő cégei biztosítottak. Más kérdés, hogy mindez nem vet véget a Hídépítő kivásárlása mögötti háttéralkukról szóló találgatásoknak.

Apáthy visszatér

Tied a gyár, magadnak építed! - Apáthy Endre valóban magáénak érezheti a néhai pártállam szlogenjét. Egyetlen évet nem számítva, már a nyári iskolai szünetekben is a Hídépítő Vállalatnak dolgozott. A Budapesti Műszaki Egyetemen végzett tanulmányai utolsó három évében - 1967 és 1970 között - az akkori Hídépítő Vállalattól kapta ösztöndíját. Diplomája 1970-es megszerzése után a társasághoz került, ahol kezdő mérnökként az algyői Tisza-híd építésén dolgozott. A szamárlétrát végigjárva, 1992 februárjában a vállalati tanács választotta vezérigazgatónak. Nevéhez fűződik a cég 1993-as, első privatizációjának a lebonyolítása is. A francia GTM - jelenlegi nevén Vinci - tulajdonába került társaság elnök-vezérigazgatói feladatait 2007 őszi nyugdíjba vonulásáig látta el - cége márciusi megvásárlása óta már valóban magának építhet. (Munkatársunktól)

Az M0-ás északi összekötő hídját építi a Hídépítő. Összerakták és újra szétszedik
Az M0-ás északi összekötő hídját építi a Hídépítő. Összerakták és újra szétszedik
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.