Jövőre kész az új Pannónia

A makett már kész, és sorozatgyártású Pannóniára is legfeljebb másfél évet kell várni. Pontos ára még nincs, de a kínaiaknál drágább, a japánoknál olcsóbb lesz a régi-új magyar motorkerékpár.

Csaknem napra pontosan egy éve számoltunk be a Pannónia motorkerékpár gyártásának tervezett újraindításáról, most, a magyar motorépítő-bajnokságon bemutatták az új modellt. Mázló Imre, a Magyar Motorkerékpár Kft. (MM) vezetője szerint ez volt a Pannónia világpremierje, mert az elképzelésekről és a részletekről még sehol sem beszéltek. A bejelentés szépséghibája, hogy az új gép egyelőre csak maketten és számítógépes terveken létezik. Ezzel együtt nagyon jól, az elképzelések szerint haladnak a fejlesztésekkel - állította a Népszabadságnak a bemutatón Mázló Imre.

Amennyiben a kialakított ütemet tartani tudják, akkor az első elkészült és működő modellt fél év múlva be tudják mutatni. Ha azonban a fejlesztésekhez szükséges pénzekre nem a remélt eredmények mellett tudnak pályázni, akkor a bemutató csúszhat, ám 2009 őszéig mindenképpen szeretnének kijönni az új motorral. Ezzel együtt nem csak a fejlesztés, hanem a gyártás előkészítése is folyik, s a tervezett várpalotai üzemben a sorozatgyártáshoz szükséges gépek nagy részét már beszerezték. A mostani állapotok szerint évente 750 motorkerékpár gördülhetne ki a gyárból, amire az előzetes felmérések és visszajelzések alapján Mázló szerint igény is lenne. Ez már bőven nyereségessé tehetné a vállalkozást, mivel a mostani kalkulációk szerint évi 350-400 legyártott Pannónia esetén már eltartaná magát a gyár.

A kész tervek szerint a Pannónia döntő része, a váz és valamennyi karosszériaelem és a motorblokk Magyarországon készül majd. (A váz statikai vizsgálatait már befejezték.) Olyan alkatrészeket és elemeket lesznek kénytelenek venni, amelyek egész Európára vonatkozó minősítésére nincs pénzük, ezért beszerzésük olcsóbb, mintha maguk gyártanák. A lámpák kialakításánál például az Osrammal működnének együtt, s olyan megoldást alkalmaznának, amely az autógyártóknál is ritka. A fékek esetében hasonló a helyzet, így a japán Nissinnel és az olasz Brembóval folytatnak tárgyalásokat. A beszállítóktól beszerzett elemek aránya azonban a tervezők reményei szerint még így is 20 százalék alatt maradhat.

A korábbi tervekkel ellentétben nem egy 234 köbcentiméteres blokkot építenek az új gépbe, hanem egy lényegesen komolyabb, 650 köbcentiméteres, 44 lóerős saját fejlesztésű erőforrást. Ebben terveik szerint egy honi szabadalom is helyet kap, amely lehetővé teszi, hogy a legmagasabb fordulatszám- tartományban a blokk a teljes erejét le tudja adni. Mindezek alapján a motor száraz tömege 150-170 kilogramm között lenne - tette hozzá az előzőekhez a MM vezetője.

Az új Pannóniáknak első lépésben két bemutatótermük lenne Magyarországon. Egy Budapesten az Örs vezér téren, a másik pedig a gyár mellett, Várpalotán. Mázló Imre úgy véli: az értékesítést így is alapvetően viszonteladói hálózaton keresztül oldanák meg. Erről azonban nem kívánt többet elárulni, mert a kereskedelmi feladatokért nem ő a felelős. Így azt sem kívánta elárulni, hogy mennyibe kerül majd a hazai motorkerékpár-gyártás új darabja. Csupán annyit jegyzett meg, hogy a dél-koreai és a kínai modelleknél drágább lesz, mert az árral is szeretnék jelezni, hogy nem az a minőségi kategória. A japán gyárak hasonló képességű motorjainál viszont olcsóbb lesz. Ez alapján vélhetően 1,8-2 millió forint közötti összeget kell majd leszurkolni egy új Pannóniáért.

Elszabotált ötlet

Az első Pannónia motorkerékpár 1954-ben készült Csepelen, a márkanév ötlete Molnár László technikustól származik. A TL típusjelzést a teleszkóp és lengővilla szavak kezdőbetűiből kreálták. Ocskay Zoltán Csepeli motorkerékpárok című könyvéből az is kiderül, hogy 1974-ben a Yamaha szakemberei tárgyaltak egy negyvenezer négyzetméteres csepeli beruházásról, mely évente ötvenezer japán-magyar motorkerékpárt gyártott volna, 70 százalékban exportra, ám az akkori vezetés elszabotálta az ötletet. Egy évvel később, 1975. október 24-én gördült le a csepeli szalagról az utolsó, szám szerint pontosan a 689 039-ik Pannónia. (B. J. )

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.